– Kald det Cardinal…

Efter nogle magre år med svingende kvalitet er svenske Cardinal tilbage igen med fuld styrke!

Er man spinnefisker, kender man også navnet “Cardinal”. Det er fastspolehjul fra svenske Abu Garcia – hjul, der gennem årene har ført en noget svingende tilværelse, men som nu ser ud til at være kommet sikkert i havn igen.

FreeRunner

Det var ved den sydsvenske Mørrumsås bredder, at Carl August Borgström tilbage i 1921 grundlagde AB Urfabrikken – senere blot kendt som ABU. Virksomheden fremstillede lommeure, telefonmålere og taxametre.

Uheldigvis kom Anden Verdenskrig i vejen for det ellers så lovende marked for taxametre. ABU lagde hovederne i blød og kursen om. Beslutningen blev, at nu skulle der satses på fiskehjul i stedet!

ABU præsenterede det første fiskehjul i 1939 – et finmekanisk multihjul, som især baserede sig på ekspertisen fra taxametrene. Hjulet hed “Record” og blev vel modtaget på hjemmemarkedet.

Udviklingen gik videre, og i 1954 kunne sønnen Göte Borgström så præsentere verdensnyheden “Ambassadeur” på World’s Fair i New York. ABU var nu et kendt navn blandt lystfiskere verden over.

Det første fastspolehjul fra ABU

ABU lancerede sit første fastspolehjul året efter – i 1955. Det var ABU 444, som efterfølgende kom i en forbedret “A” udgave, og som siden blev fulgt af økonomiudgaven ABU 333. Det revolutionerende ved disse hjul var, at bremsen ikke længere sad fortil på spolen, hvor den er svær at komme til under fight – men bagtil under hjulhuset, hvor den er nem at nå og regulere.

Denne grundkonstruktion blev videreførst i de første fastspolehjul, som hed “Cardinal”, og som kom på markedet ti år efter 444’eren – i 1965. Cardinalerne løftede arven fra 444’eren og havde i tilgift til bagbremsen det dyre, men uhyre slidstærke snekkedrev, som giver en silkeblød gang. De første modeller var 66 og 77, som siden blev fulgt af først 44 og sidst den lille 33’er.

De oprindelige Cardinaler fra 1960’erne havde – som alle andre af datidens fastspolehjul – en indvendig spole med spolehuset roterende udenom. Dette medførte regelmæssigt, at linen blev fanget inde under spolen – snoet grundigt omkring akslen.

ABU tog udfordringen op med en ny serie af helsorte Cardinaler – 50’erne – som havde en udvendig kunststofspole. Hermed løstes problemet med linen, der kom i klemme under spolen. Bagbremsen blev samtidig ændret, så den sad direkte på spoleakslen i – forlængelse af spolen. De første Cardinaler havde en offset bagbremse af Fulcrum, som virkede indirekte på spoleakslen.

Denne serie var de sidste helsvenske Cardinaler. ABU Garcia blev opkøbt af investeringsseskabet Incentive, og fabrikationen af fastspolehjul blev flyttet til Fjernøsten – med triste konsekvenser. Kvaliteten faldt dramatisk, og navnet “Cardinal” var ikke længere forbundet med begrebet svensk kvalitet.

Suverän kvalitet – “made in Sweden”

Det var i erkendelse af dette, at ABU i 1990’erne gik i gang med at udvikle et helt nyt og helt svensk fastspolehjul – under navnet “Suverän”. Man var udmærket klar over, at “Cardinal” ikke længere kunne bruges. Dertil havde kvaliteten været for lav og svingende i de seneste år.

Med Suverän var ABU tilbage ved rødderne – metalhuset med det klassiske snekkedrev, som gjorde de tidlige Cardinal hjul verdensberømte. Snekkedrevet er nemlig det drev, der giver den mest silkebløde gang af alle drevtyper – dertil en legendarisk slidstyrke, der næsten sikrer hjulet evigt liv. I hvert fald hvad drevet angår.

Snekkedrevet medfører ganske vist et beskedent krafttab i sammenligning med det konventionelle helicaldrev, som i dag anvendes på stort set alle fastspolehjul. En drevtype, der – modsat snekkedrevet – er ganske let at samle og montere industrielt.

Drevet på de nye “Suverän” hjul blev fremstillet i maskinskåret messing (tandhjulet) og rustfrit stål (akslen) – en velkendt og velprøvet kombination, der giver optimal slidstyrke. Fire rustfri kuglelejer hjalp også godt til.

Suverän kom på markedet i 1999, men var ved lanceringen desværre ikke helt over de første børnesygdomme. Den nyudviklede centerbremse bød ganske vist på en langt større bremseflade end alle andre bremsetyper, men alligevel var der mange problemer med de nye hjul, som nok kom på markedet lidt for tidligt – presset af den nye amerikanske ejer Berkley, som havde brug for omsætningen.

I USA tog man konsekvensen af de mange problemer med de nye Suverän fastspolehjul. Man stoppede helt enkelt produktionen, inden problemerne var løst og hjulet perfektioneret. Synd, men sandt. Benhård business på et hårdt presset marked.

I stedet gik man i gang med at udvikle helt nye Cardinal-hjul, som måske ikke var helt så nyskabende, men som til gengæld fungerede problemfrit. Og produktionen blev endnu engang flyttet til Fjernøsten, hvor omkostningerne er langt mindre end i Europa. Men hvor producenterne i mellemtiden har lært lektien og i dag kan levere varen i form af fejlfri produkter.

Cardinal C3

Genfødt klassiker: C3
 

Men ABU havde ikke glemt rødderne – de legendariske første fastspolehjul, som gjorde ABU verdensberømte for anden gang. Første gang var som bekendt med Ambassadeur hjulene I 1950’erne.

Derfor kunne man til 2006 lancere det, man I fagsproget kalder et “remake” af en gammel klassiker. Hjulet hedder Cardinal C3 og er en direkte efterkommer af den gamle Cardinal 33. Væk er det dyre snekkedrev og den indvendige spole.

Men tilbage står metalhuset og den klassiske Fulcrum bagbremse med hele 12 bremseskiver – bremsen, der fik rigtig mange tilhængere tilbage i 1980’erne og 1990’erne. Indmaden er I tilgift fyldt op med ikke mindre end 7 kuglelejer samt trinløst bagstop. Kort sagt: Det bedste fra det gamle tilsat det nyeste nye.

Som gammel bruger af 33’eren kan man dog godt savne snekkedrevets seje og silkebløde gang, men det er altså for dyrt at producere i vore dage. Til gengæld er hjulet uhyre velfungerende og smukt redesignet. Og så er der retro for alle pengene og ikke et øje tørt, når den genfødte klassiker atter snurrer ude ved fiskevandet!

Nye Cardinaler

ABU har endnu tre nye Cardinal hjulserier på programmet – i en meget høj standard til forbløffende lave priser. Dertil et meget elegant design, som peger både fremad og bagud. De tre serier er alle bygget over samme læst – samme design og samme grundkonstruktion. Blot er der forskel på de brugte materialer og antallet af kuglelejer.

Bedst og dyrest er 500-serien, der byder på alt, som selv den mest kræsne spinnefisker kan forlange: Hjulhus i aluminium for størst stabilitet. Spole og ekstraspole i ventileret aluminium. Frontbremse med mange skiver samt hele 9 kuglelejer. Hertil naturligvis de gængse finesser såsom trinløst bagstop, afbalanceret rotor, antikink linefører med mere. Pris: 699,- kroner

300-serien byder på hjulhus og rotor i kulfiberforstærket plast samt ekstraspole i grafit. Hertil 6 kuglerejer. Pris: 499,- kroner. 100-serien har samme udseende og funktioner som både 500 og 300-serien, men kun 4 kuglelejer. Til gengæld er prisen lav: 399,- kroner

Såvel 300- som 100-serien kan fås med bremsen fortil eller bagtil, og hjulene fås i op til fem størrelser (100-serien). Og så leveres alle de nye Cardinaler i et eksklusivt hjuletui, der har god plads til hjul, ekstraspole og de mange andre småting, man kan få brug for ude ved fiskevandet.

FreeRunner

Et interessant og helt nyt skud på stammen af Cardinaler er “FreeRunner” hjulene, som vi havde mulighed for at teste grundigt under optagelserne til et nyt TV-program om lystfiskeri.

Det er specialiserede fastspolehjul specielt designet til medefiskeri. De er til formålet forsynet med to bremsesystemer: Den normale front- eller fightbremse, som alle fastspolehjul har. Og så den specielle FreeRunner bagbremse.

Når agnet er kastet ud, kobles bøjlen til som på et almindeligt fastspolehjul. Herefter slås FreeRunner funktionen til, hvorved den forudindstillede frontbremse kobles fra. I stedet kan man nu indstille bagbremsen til en meget svag eller ingen bremsekraft. Det betyder, at en fisk kan tage agnet og svømme afsted med det – uden at mærke unødig modstand slæbe grejet efter sig ud i søen!

De fleste hjul af denne type er langt større og vejer fra halvkiloet og opefter. De er således kun beregnet til store karper – og det, der er større. Cardinal 301 FreeRunner vejer kun 355 gram og er derfor ideelt til det meste danske medefiskeri.

Cardinal 301 FreeRunner dublerer også som et hjul til let fiskeri med downrigger. I stedet for at frikoble spolen på det sædvanlige multihjul slår man blot FreeRunner-funktionen til, mens loddet sænkes ned. Og kobler den fra igen, når linen skal strammes op.

FreeRunner fås som 500, 300 eller 100-modeller, og priserne er de samme som for de øvrige nye Cardinaler: 699,- for 500-serien. 499,- for 300-serien. Og 399,- for 100-serien.

FreeRunner_2

Cardinal is back!

Det nye FreeRunner er ganske vist designet specielt til medefiskeri, men det kan dog udmærket bruges til andet. Således dublerer det som et hjul til let fiskeri med downrigger, hvor man blot tilkobler FreeRunner funktionen, når loddet sænkes ned i den ønskede dybde.

Det kan naturligvis også bruges til let spinnefiskeri, hvilket jeg testede på Randers Fjord en stille oktoberdag. En flot aborre på 42,5 cm og 1.085 gram (se foto ovenfor) inhalerede den lille røde Reflex spinner og formåede at trække 0.20 mm line af hjulet hele to gange, førend den måtte lade sig lande.

Faktum er, at de nye Cardinal-hjul byder på silkeblød gang, godt design og fejlfri funktion. Fornemmelsen er ganske suverän og indtrykket overbevisende.

Det gamle svenske navn borger således atter for kvalitet, og det er vi mange lystfiskere, der glæder os over!

– Kald det Cardinal! – Kald det lige, hvad du vil…

© 2007 Steen Ulnits