I mange år troede alle, at havhjulet for længst havde fundet sin endelige form – nemlig den, som Penn International og Senator med flere har og længe har haft. En form, der gennem årtier har dokumenteret, at den kan håndtere havets giganter uden at gå i knæ.
Men Penn’s ingeniører hviler ikke på laurbærrene. De tænker hele tiden videre og funderer over, hvordan det perfekte kan gøres endnu bedre. Således også en dag på havet ud for Florida, hvor Penn’s øverste chef og en af hans ingeniører var på fisketur for at teste nye produkter. Hårdt arbejde, men nogen skal jo gøre det…
Undervejs faldt snakken på Otto Henze’s oprindelige og patenterede konstruktion, som stadig var enerådende. De to diskuterede, om moderne fremstillingsmetoder egentlig ikke muliggjorde en helt ny konstruktion, der gjorde op med en af den oprindelige konstruktions få svagheder: Den høje udveksling. Bliver udvekslingen for høj og presset på tandhjulene for stort, vil delene uvægerlig vride sig under den høje belastning.
Som tænkt så gjort. Der var ikke langt fra tanke til handling. Skitser blev lavet på bagsiden af en serviet, og hermed var grunden lagt til endnu et enestående Penn patent: “Torque” med integrerede sideplader – ISP! I daglig tale blot “TRQ”.
“Torque” betyder på engelsk “drejningsmoment”, og det er præcis, hvad hele konstruktionen går ud på. Da alle delene i sidepladerne er integreret i ét stykke, er der ikke som ellers noget vrid mellem tandhjulene, når gearingen sættes i vejret. Det giver en utrolig indspinningskraft – trods den høje udveksling på 6.3:1, som kendetegner de nye TRQ hjul med ISP.
Et stort drejningsmoment kombineret med en høj udveksling blev således det konkrete og meget kontante resultat af en fisketur på den solbeskinnede Golfstrøm ud for Florida. En kombination, som allerede har taget pusten fra mange af havets sværvægtere og hurtigsvømmere!
TRQ – Penn, når det er bedst!
© 2009 Steen Ulnits
Del denne artikel: