Som en anden fugl Phønix har svenske ABU Garcia – efter en omtumlet tilværelse – rejst sig af asken med nye hjul i verdensklasse. Vi har besøgt fabrikken, der nu ejes af grejgiganten OTG.
Efteråret ’96 bød på spændende nyt for lystfiskere verden over. Det skete, da den amerikanske grejgigant OTG (“Outdoor Technologies Group”) købte svenske ABU Garcia.
ABU var i flere årtier på svenske hænder – ejet af den legendariske Borgström familie, som grundlagde virksomheden. Lidt efter lidt blev fabrikken afhændet til det gamle og ærværdige kryolitselskab Incentive, som producerer fødevareautomater, rengøringsmaskiner og cykeludstyr med mere. Incentive var fra 1981 og frem til 1988 enejer af ABU.
Siden blev ABU Garcia solgt til Aritmos koncernen, der beskæftiger sig med sportsudstyr og fritidstøj. I disse år blev ABU barberet ned til et minimum og næsten hele produktionen flyttet til Fjernøsten, hvor arbejdskraften er mange gange billigere end i Sverige. Ledelsen ønskede, at produkterne skulle være konkurrencedygtige på prisen og så ikke anden udvej.
Desværre fulgte kvaliteten også prisen, og ABU’s velfortjente renommé som en af verdens førende producenter af kvalitetsgrej til lystfiskere dalede betydeligt. Samtidig gjorde store japanske firmaer som Daiwa og Shimano for alvor deres indtog på såvel verdensmarkedet som det rent skandinaviske. I starten med rene kopier, men siden med egen nyudvikling.
I 1994 gik ABU Garcia så på børsen, hvor man oplevede et positivt år med stor interesse for aktierne. Det følgende år besluttede man så helt at afhænde ABU. Blandt flere interesserede købere var amerikanske Berkley, som i forvejen selv fremstillede fiskeliner og fiskestænger. Berkley ejede og ejer også hæderkronede Fenwick – verdens første producent af kulfiberstænger.
Alt i fiskegrej
Berkley var naturligvis interesseret i også at få en kompetent hjulproducent under sine beskyttende vinger og købte derfor ABU Garcia i 1995. Den nye koncern var og er nu leveringsdygtig i stort set alt til den moderne sportsfisker – stænger, hjul, liner og agn og øvrigt udstyr.
Konstellationen af Berkley, Fenwick og ABU Garcia blev kaldt “Outdoor Technologies Group” – en koncern, der idag beskæftiger mere end 1.300 medarbejdere over hele verden.
I hovedsædet Iowa, USA arbejder godt 650 mennesker med fremstilling af primært den gamle Trilene nylonline og den nye FireLine samt naturligvis bestselleren Power Bait. I Wisconsin – ligeledes USA – fremstiller man de dyreste Fenwick stænger (idag “CoFi”, tidligere “Iron Feather”) og samler en stor del af Ambassadeur hjulene til det amerikanske marked. I Taiwan har man en arbejdsstyrke på knap 300 mennesker, som fremstiller Berkley stænger samt de billigere Fenwick modeller.
Endelig er der så idag fabrikken i Svängsta, hvor omkring 350 mennesker udelukkende arbejder med fremstilling af Ambassadeur hjul. Det er ligeledes her, de nye svensk-fremstillede Cardinal hjul er ved at blive til – indtil videre omgærdet af megen mystik og stor spænding!
Det nye samarbejde får til følge, at ABU fremover i stigende grad får mulighed for at koncentrere sig om udviking af nye Ambassadeur og Cardinal hjul. Der vil dog stadig være ABU spinnestænger på programmet, men fluestængerne hos OTG vil fremover domineres af Berkley og Fenwick, som sidder inde med stor ekspertise på netop dette område.
Kunstagn vil der også fremover være mange af under ABU navnet. Vi kommer således ikke til at savne hverken Toby, Droppen, Reflex, Koster eller andre af de svenske klassikere! Flere af dem kommer endog i en ny “Flash” udgave, som ser meget lovende ud. De “tyngsta och längsta” tages således også fremover på “grejor från Svängsta”!
Altid Ambassadeur!
Én ting blev der dog aldrig ændret på i ABU fabrikkens omskiftelige år: De hæderkronede Ambassadeur hjul blev og bliver stadig fremstillet “hjemme” i Svängsta ved Mörrumsåns bredder!
Det sikrede og sikrer, at der aldrig nogensinde er blevet gået på kompromis med kvaliteten i disse finmekaniske præcisionsprodukter. Det kræver helt enkelt en kolossal teknisk indsigt og højt uddannede medarbejdere at producere disse hjul – en produktion, som derfor aldrig ville kunne flyttes til Fjernøsten.
Og selv om de japanske grejgiganter også begyndte at producere multihjul – endda med magnetbremse – så har interessen for et svensk fremstillet Ambassadeur aldrig været større end idag. Der findes helt enkelt ikke andre hjul end Ambassadeur, der kan holde til hårdt slid dag ud og dag ind. Det ved alverdens multientusiaster af erfaring. Andre multihjul kan se godt ud og fungere fint. Men på distancen må de altid se sig slået af svenskerne!
Dagens Ambassadeur hjul ligner ganske meget de første Ambassadeur hjul, som så dagens lys i 1954, og som først blev præsenteret på verdensudstillingen i New York i 1954. Men kigger man ind under det runde og på visse modeller stadig knaldrøde ydre, gemmer der sig en afgrund af forskelle.
Ikke mindst hvad gearing, spoleophæng og kastebremse angår, er der sket utroligt meget, siden de første Ambassadeur hjul så dagens lys.
Nye Ambassadeur hjul
“Ultra Cast” er navnet på en af årets helt nye Ambassadeur serier. Det er en serie multihjul, som kendetegnes af et nyt system ved navn “ADS” – en forkortelse for “Anti Distortion Spool”. Det nye ved denne hjulserie er i al sin enkelhed, at konstruktørerne har flyttet hjulets kuglelejer tættere ind mod spolen, hvilket giver større stabilitet og dermed mindre friktion og tilsvarende længere kast i en rutineret fiskers hænder.
“Ultra Cast” hjulene er beregnet på brug af de nye og helt uelastiske superliner såsom Berkley’s egen “FireLine”. Til dette formål er lineføreren belagt med titaniumoxid, som kan holde til sliddet fra de jernhårde liner. Mindre tolerancer mellem spole og hjulhus gør det samtidig muligt at anvende endnu tyndere liner end før – en vigtig detalje nu, hvor superlinerne ofte ikke er tykkere end 0.10 og 0.15 mm.
Spolen er endvidere forsynet med udfræsede riller på spolekernen, som sørger for, at linen ikke kan skride. Det har en hel del fiskere nemlig oplevet med de nye liner, og det umuliggør jo ganske fiskeriet, hvis hele linepakken begynder at rulle på spolen.
“T-serien” er en anden af årets nyheder fra ABU Garcia. Det er hjul, som kendetegnes af en helstøbt hjulramme i aluminium – en konstruktion, som sikrer, at hjulet ikke vrides det mindste under kast eller fight af selv de største fisk.
Men ikke nok med det. T-seriens hjul kendetegnes endvidere af en meget smuk hjulgavl, hvori et fiskemotiv er præget. Et oplagt samlerobjekt og dejligt at se på under fiskeriet!
Nyt helsvensk Cardinal!
Dagens fastspolehjul fra ABU Garcia fremstilles uden undtagelse i Fjernøsten. Konstruktørerne hjemme i Svängsta arbejder dog ihærdigt på at udvikle det ultimative fastspolehjul, som vil lægge sig klart i spidsen blandt markedets mange, mange japanske, koreanske og taiwanesiske konkurrenter.
Endnu holder ABU dog kortene tæt ind til kroppen, så vi må pænt vente, til de første seriefremstillede modeller ruller af samlebåndet. Indtil da kan man tage et kig på de nye “Pro” hjul, som kun vil kunne ses i udvalgte ABU “Pro Shops”.
Fugl Phønix har rejst sig af asken. Svenskerne er på banen igen til glæde for de mange, gamle ABU fans! – Hvem husker ikke drengeårenes utålmodige venten på grejkataloget over alle grejkataloger – “Nap & Nyt”? – Forårsbebuderen nummer ét?
Det er på banen igen og fås nu hos grejforhandleren!
© 1998 Steen Ulnits
Del denne artikel: