OKUMA

Danmark har netop haft besøg af direktøren for verdens 5. største fiskegrejsproducent. Her bringes et eksklusivt interview med fabrikkens direktør og eneejer!

Charlie Chang hedder han, en vaskeægte og vennesæl “kineser” fra Taiping i Taichung på Taiwan!

Okuma

Charlie er ejer af Okuma-fabrikkerne, der idag er verdens 5. største leverandør af fiskegrej – og i kraftig vækst. Han startede virksomheden op for 12 år siden, da han løb ind i en tidligere ingeniør fra en af Daiwa’s fiskehjulsfabrikker.

Charlie Chang, der selv er ingeniør af uddannelse, havde pengene – den tidligere Daiwa ingeniør den fornødne viden om fremstilling af fiskehjul. Sådan var starten på den virksomhed, der idag beskæftiger omkring 1.000 mand fordelt på fabrikker i både Taiwan og Kina.

Mr. Chang var fra starten af internationalt orienteret. Han mente, at skulle hans firma blomstre og gøre sig på verdensmarkedet, måtte medarbejderne nødvendigvis kunne tale engelsk.

Han ansatte derfor Douglas, som er vaskeægte amerikaner, og som taler kinesisk. Douglas fik til opgave at lære både Charlie og hans medarbejdere det for en kineser så vanskelige sprog engelsk!

Først fluehjulene…

De første fem år lå produktionen på Taiwan, hvor man i starten udelukkende satsede på fluehjul. Af flere årsager. Dels er fluehjul relativt simple af konstruktion, og dels kræver de ikke samme store volumen som fastspolehjul. Endelig var konkurrencen ikke så hård på verdensmarkedet netop her.

Det blev til en serie fluehjul i kulfiber composite, som hurtigt blev kendt verden over – enten under Okuma’s eget navn eller med andre firmanavne. Faktisk var det i starten de allerfærreste, der blev solgt under fabrikkens eget navn. Langt størsteparten blev leveret som såkaldte “OEM” hjul – med andre firmaers logo på.

Da man følte, at man havde styr på fluehjulene, gik man langsomt i gang med fastspolehjulene, som har et langt større potentiale på verdensmarkedet.

Så fastspolehjulene…

– Det er her, det helt store volumen er, fortæller Mr. Chang. – Vel omkring 90% af alle hjul på verdensplan er fastspolehjul, så her er konkurrencen naturligvis hårdest. Til sammenligning udgør fluehjulene på verdensplan sølle 2-3%…

Til gengæld er det også i produktionen af fastspolehjul, at konkurrencen er suverænt størst og hårdest – og profitten på det enkelte hjul tilvarende lavest. Men den forskel opvejes til fulde af den kolossale volumen, som populære fastspolehjul kan produceres i.

Hertil skal så lægges de nærmest astronomiske udviklingsomkostninger, der er forbundet med produktionen af en ny serie fastspolehjul. Således tager det omkring 6 måneder at udvikle en ny hjulserie på seks størrelser “from scratch”. Fra de første streger tages på tegnebordet, til de første hjul løber af samlebåndet.

Alene støbeformen til et enkelt hjul koster ikke mindre end US$ 400.000 – mere end 2,5 million kroner – at udvikle og fremstille. Til gengæld kan man så være heldig, at denne ene støbeform kan bruges til én million hjul…

Siden multihjulene!

Okuma startede med billige “low end” fastspolehjul, der havde bremsen placeret bagtil. Det er en produktion, der ikke er så krævende som hjul med bremsen fortil. Og man red med på bølgen af hjul, som havde både hjulhus, rotor og spole fremstillet i kulfiber composite – med de fordele og ulemper, som det nu engang medfører.

Siden udviklede man nye hjul med metalspole og bremsen placeret fortil. Fordelen ved denne konstruktion er spolerne, som dels bliver mekanisk stærkere – dels kan fremstilles mere præcist. Endelig er der plads til langt større bremseskiver her end i bremser placeret bagtil.

Næste skridt på vejen var så multihjul, som kræver en totalt anderledes produktionsform. Her skal der ikke støbes så meget. Her skal der i stedet drejes og fræses.

Resultatet er indtil videre blevet en lang række multihjul til trolling og havfiskeri – de største med avancerede Lever Drag bremser. Det amerikanske marked for små multihjul til spinnefiskeri har man endnu ikke villet kaste sig ud i. – Men det kommer, forsikrer Charlie Chang med et bredt smil! – Det kommer!

Og så tilbage igen til fluehjulene…

Okuma har som de øvrige producenter af fiskegrej mærket, at specielt fluefiskeriet har boomet i de seneste år.

Man har derfor udvidet sit udbud af prisbillige fluehjul i kulfiber composite med helt nye serier af metalhjul. Hjul, som først er støbt, og som siden fræses ud til eksakte tolerancer. Dernæst monteres de med slidstærke rullelejer og intet mindre end en magnetisk skivebremse!

– Vi har helt enkelt overført en del af teknologien fra vore spinnehjul til vort nye fluehjul, fortæller Mr. Chang. Og hvad værre er – set med konkurrenternes øjne – så kan disse nye hjul sælges til priser, der får tilsvarende hjul til at se ufatteligt dyre ud.

Typisk sælges de nemlig til langt under halvdelen af, hvad konkurrerende hjul koster…

Fra Taiwan til Kina

For syv år siden åbnede Kina sine grænser for investorer udefra. Og da Taiwan jo – i hvert fald set med kineserøjne – stadig er en del af Kina, gav man straks taiwanesiske virksomheder lov til at etablere sig.

Det attraktive ved Kina er naturligvis den lave arbejdsløn, som stadig findes her. I Kina koster almindelig arbejdskraft således typisk 15 gange mindre end på Taiwan…

Man skal dog tage i betragtning, at der så også er tradition for, at fabrikkerne i vid udstrækning tager sig af sine arbejdere – også efter arbejdstid. Alligevel er de totale omkostninger i Kina langt mindre end på Taiwan, og derfor er kinesiske fabrikker naturligvis uhyre konkurrencedygtige på verdensmarkedet – når vel at mærke kvaliteten holder!

Hos Okuma er man til fulde klar over det nødvendige i og vanskelige ved at opretholde en stabilt høj kvalitet, når produktionen hele tiden vokser. Derfor har man ansat konsulenter udefra, som skal sørge for en samlet strategi for kvalitetskontrollen.

Det har indtil videre medført, at Okuma – som den første fiskegrejsproducent i Kina – i 1997 fik tildelt det eftertragtede ISO 9002 certifikat. Så er der styr på kvaliteten.

Fra kopister til eget design

Idag beskæftiger Okuma omkring 1.000 medarbejdere på sine fabrikker. Heraf arbejder de 200 på Taiwan, hvor også Okuma’s udviklingsafdeling ligger – de resterende 800 i Kina, hvor alle fastspolehjulene fremstilles. Multihjulene kommer tilsvarende fra Taiwan.

I starten var Okuma de rene kopister. Det indrømmer Charlie Chang gerne. Men han er stolt ved at fortælle, at Okuma idag har sin egen R&D afdeling, som konstant arbejder med at udvikle nyt design og nye modeller. Her sidder således 40 ingeniører, som til stadighed vrider deres hjerner for at gøre vore fiskehjul endnu bedre!

Man holder naturligvis et vågent øje med, hvad konkurrenterne sender på markedet af nyheder. Og man tester bestandigt nye materialer, der kunne komme på tale.

Men man udvikler også egne nye ideer, hvortil blandt andet hører “Oval Oscillating System” (OOS), der sikrer et bedre lineoplæg og en større slidstyrke end det konventionelle snekkedrev til spolevandringen. OOS systemet findes indtil videre kun på de helt store fastspolehjul med høje Long Cast spoler.

En anden nyskabelse er Okuma’s “Rotor Equalizing System” (RES), der sikrer en jævn og afbalanceret indspinning – selv ved høj hastighed.

Fra hjul til stænger

Det seneste skud på Okuma stammen er fiskestænger. Også her er man startet langsomt op og skræver ikke mere, end bukserne kan holde.

Idag fremstilles mange millioner fiskestænger årligt i Kina. Stangfremstilling er en ganske arbejdskrævende proces, og prisen på arbejdskraft er derfor altafgørende, når man vælger sted til stangproduktion. Kina står således meget højt på listen, når man vil oprette en ny stangfabrik.

Kina er imidlertid først kommet med på stangvognen inden for de allerseneste år. Kina har nemlig længe været blacklistet af de kulfiber-producerende lande USA og Japan. Kulfiber er jo idag en vigtig ingrediens i fremstillingen af jagerfly og rumraketter, og den produktion havde man ikke ligefrem lyst til at hjælpe kineserne – længe atommagt og nu også rumfartsnation – alt for meget med.

Men da så embargoen blev løftet, væltede det ind med firmaer, der ville oprette egne stangfabrikker i den kinesiske folkerepublik. Imidlertid blev de allerfleste fabrikker startet op på gammelt materiel fra andre lande i området. Forældet udstyr med forældede mandreller og andet. Men billigt til salg fra konkursramte konkurrenter i ikke mindst Korea…

Den vogn ville Charlie Chang ikke være med på. I stedet investerede han i splinternyt udstyr fra Japan, så nye Okuma stænger ikke fra starten af skulle være forældede!

Resultatet er indtil videre blevet et fåtal stangserier, der lever op til Okuma’s filosofi: At kvalitetsgrej ikke skal koste en formue! Og indtil videre har man satset på stænger til det amerikanske marked, som – trods sin enorme størrelse – er meget homogent, hvad stænger angår. En lille håndfuld stangserier dækker således hele det store kontinent!

– Sådan er det desværre ikke med Europa, sukker Mr. Chang. – Her har næsten hvert eneste land sine egne specielle stangtyper, hvilket gør livet besværligt for storproducenter som os. Men vi skal nok være der om et par år, forsikrer han. – Mr. Svendsen skal nok fortælle os, hvad der er brug for i jeres del af verden!

Fremtiden i fiskegrej

Det skal “Mr. Svendsen” nok. Han hentyder naturligvis til Lars Svendsen – manden bag Svendsen Sport, der har markedsført Okuma i Danmark siden 1990. Som siden blev generalagent for Skandinavien. Og som nu senest har overtaget hele Europa!

Det er i høj grad Lars Svendsens fortjeneste, at Okuma atter har vendt blikket mod fluehjulene. Hvor fluehjul på verdensplan kun udgør et par procent af alle solgte hjul, udgør de nemlig hele 10% her i Skandinavien.

Og sådan kunne man blive ved. Da jeg afslutningsvis spørger Charlie Chang, om Okuma har noget specielt budskab til sine danske kunder, siger han følgende:

– Hos Okuma lytter vi til vore kunder. Vi er meget åbne over for input fra vore agenter, som hele tiden skal have fingeren på pulsen på de lokale markeder. Og så er vi 110% “committed to quality”,slutter den gæstende kineser.

Fra den spæde start i Taiwan for 12 år siden er det da også støt og roligt gået fremad for Okuma fabrikken, hvis motto er “Feel the Power!”.

Det gør ikke kun kunderne, som fisker med produkterne. Det gør også de store konkurrenter, som nu kan mærke Okuma’s hede ånde i nakken – med en samlet årsproduktion på mere end 5 millioner enheder! Heraf går de 700.000 alene til Europa, og 40.000 af dem er fluehjul.

Omkring 55% af alle enheder sælges idag under Okuma’s eget navn – de resterende 45% under alle mulige andre. Så det kan meget vel være, at du fisker med et Okuma-hjul – uden at vide det!

© 1998 Steen Ulnits