DAM

Deutsche Angelgeräte Manufaktur, i daglig tale blot “DAM” blandt lystfiskere, er en af verdens giganter, når det gælder fremstilling af fiskegrej.

Som lystfisker er navnet “DAM” nærmest enesbetydende med de legendariske “Quick Finessa” hjul, som mange af os er vokset op med. Når det skulle være rigtig godt, tyede man til disse slidere med deres præcisions snekkedrev i bronce og rustfrit stål.

Idag er DAM meget andet end Quick hjulene, som dog stadig lever i bedste velgående – mere raffinerede end nogensinde. Idag er DAM blevet til Tysklands største producent af fiskegrej til alle former for fiskeri – det være sig flue, spin eller mede.

Alt kan findes i DAM’s kæmpestore katalog, som dog naturligvis vægter det fiskeri højest, der drives mest i de tysktalende lande. Det vil sige, at grej til medefiskeri – det være sig ved å, sø eller hav – fylder rigtig godt i produktsortimentet.

Gammel i gårde

DAM er ikke noget nyt foretagende – langtfra. Faktisk blev DAM stiftet så langt tilbage i tiden som i 1875!

Det er således mere end 120 års erfaringer, der ligger bag dagens DAM produkter. Ingen ringe tryghed for forbrugeren, der samtidig kan glæde sig over den berømte tyske grundighed, når det gælder materialer og produktion. Her overlades intet til tilfældighederne!

Idag har DAM hovedkvarter i det idylliske Gunzenhausen, der ligger midt i det frankiske sødistrikt. Her arbejder omkring 250 mennesker med produktudvikling, fabrikation, distribution og markedsføring af DAM fiskegrej i lande verden over. Og med masser af dejligt fiskevand lige uden for døren!

Egne kontorer har DAM idag i Belgien, England, Frankrig, Italien, Holland, Tjekkiet og Østrig. Og i Tyskland er man Europas førende producent af fiskeredskaber!

Radikal nytænkning

Nytænkning har altid ligget til tyske DAM. Således var man allerede i 1938 ude med det første tysk-fremstillede fastspolehjul – det første i en lang række af Quick hjul. Samme år lancerede DAM den første tyske nylonline, der meget passende fik navnet “Damyl” – et navn, der stadig bruges den dag idag.

Det blev også DAM, der kom først med den indre bøjlefældning på fastspolehjul – noget, konkurrenterne hurtigt fik kopieret! Midt i 80’erne begyndte man også at bruge kulfibre til fremstilling af fiskehjul – som en af de allerførste producenter overhovedet.

Idag fremstiller DAM mange forskellige slags fiskeliner og et kolossalt sortiment af meget forskellige fiskestænger i glasfiber, kulfiber og kevlar. Alligevel er det stadig Quick hjulene, som DAM er verdenskendt for. Selv så langt borte som i USA nævnes de klasiske Quick hjul med respekt i stemmen.

Det var som allerede nævnt “Quick Finessa” hjulene, der blev kendt verden over for deres uopslidelige snekkedrev i bronce og rustfrit stål. Ideerne bag disse berømte hjul lever videre i DAM’s nuværende topserie, som også bærer navnet “Quick Finessa”.

Det er helt igennem moderne hjul, som byder på samme grundlæggende konstruktion – samme lækre, kostbare og uopslidelige snekkedrev som altid. Samme bløde gang, som i en årrække har været kendetegnende for disse hjul. Samt en lang række nye finesser.

“Magnetic Drag System”

Er snekkedrevet, som det altid har været, er spolebremsen det til gengæld ikke! DAM har ikke ligget på den lade side i de seneste år, men udviklet en speciel spolebremse, som de kalder for “MDS” – “Magnetic Drag System”.

Det specielle ved MDS er naturligvis magneterne, som sikrer en meget blød opstart og lineafgang. Ikke mindst ved brug af tynde liner har systemet mange fordele.

Hvor almindelige bremsesystemer er baseret på mekaniske bremseskiver, der presser mod hinanden, er MDS baseret på dynamiske magneter. Det betyder, at opstarten lægger mindre pres på linen end ellers. Herved undgås brud på tynde liner under lynsnare udløb.

MDS systemet findes kun på den nye “Quick Finessa” serie. Hvor de gamle Finessa’er hjul var “Made in Germany”, er de nye arvtagere – som stort set alle andre hjul er det idag – fremstillet i Fjernøsten. De nye “Quick Finessa” hjul er helt enkelt DAM’s bud på fremtidens fiskehjul!

DAM’s ingeniører har således for alvor lagt hovederne i blød og tænkt i nye tanker, da de designede disse hjul. MDS spolen er ud over den førnævnte magnetbremse forsynet med trykknap, så spolen kan skiftes med et enkelt tryk – noget, der ellers ikke ses på selv de dyreste fastspolehjul med bremsen placeret fortil på spolen. En såre praktisk detalje, hvis man regelmæssigt skifter mellem to linetykkelser.

“Speed Power System”

En anden revolutionerende DAM detalje er det helt nye “SPS” håndgreb, som kan justeres efter behov – med øget indspinningskraft eller øget indspinningshastighed for øje. Til store eller små fisk.

“SPS” står for “Speed Power System”, hvor håndtaget kan gøres længere eller kortere, så vægtstangen bliver i fiskens eller fiskerens favør. Ideen er selvfølgelig ikke at give fisken en ekstra chance, når først den er gået til biddet. Ideen er naturligvis at give fiskeren bedre odds på hånden, når der er storfisk for enden af linen!

Systemet findes derfor kun på de helt store fastspolehjul, hvor der virkelig er noget at hente i det ellers uundgåelige krafttab. Hjul, der er fremstillet specielt med henblik på surfcasting. En disciplin, som har mange udøvere i Tyskland, og som nu også nyder en støt stigende popularitet herhjemme.

Fremtidens fluehjul

DAM er mest kendt for sit spinnegrej – ja, næsten udelukkende. Det er derfor de færreste, som ved, at også fluefiskeriet ligger de grundige tyskere varmt på sinde.

Det dokumenteres tydeligt af de nye “Quick SD” fluehjul, der med hensyn til konstruktion og finish ikke lader topnavne blandt US fremstillede fluehjul noget efter. Det er tysk grundighed og ingeniørkunst, når det er bedst.

SD hjulene er fremstillet ud af en blok massiv duraluminium, som er fræset til på en computerstyret drejebænk. Spolen monteres så på en aksel med hele tre præcisions-nålelejer, der sikrer en silkeblød gang i årevis.

Men ikke nok med det. Skivebremsen er forsynet med skiver afBerolit, som i flere år har været anvendt af den tyske automobilindustri – til netop skivebremser. Bremsen, der starter blødt op uden ryk af nogen art, justeres nemt og bekvemt med en stor knap på bagsiden af hjulet.

SD hjulene fås i fire størrelser, som naturligvis alle er saltvandsbestandige. Og så er designet ganske elegant og raffineret!

Mange bolde i luften

Den danske afdeling af tyske DAM har nu i flere år været under ledelse af Gunnar Jürgens, der – sit tyske efternavn til trods – er pæredansk. Ja, faktisk så dansk, at han i sin tid spillede med på det danske herrelandshold i håndbold.

Derfor er Gunnar da også kendt for at kunne holde mange bolde i luften på én gang (!) – og for at præsentere sig med brask og bram, når han kommer ind i et lokale:

“Gunnar Jürgens – kendt fra radio og TV!!!”

Således har det ofte lydt, når den kompakte eks-landsholdsspiller har gjort sin fejende entre i et selskab, der ikke kendte ham i forvejen. Det kom de hurtigt til!

Man må således konkludere, at tyske DAM – efter ikke mindre end 120 år på banen – stadig er med helt fremme i forreste linje, hvad både hvad avanceret fiskegrej og avanceret ledelse angår.

Og så har den danske afdeling af DAM den store fordel, at de ikke er lagerførende. De har således ikke et stort og dyrt lager, som skal forrentes og afskrives. De bestiller i stedet daglig varer fra hovedlageret i Gunzenhausen – varer, som går direkte ud til forretningerne dagen efter. Det er i høj grad med til at holde omkostningerne – og dermed også priserne – nede på et fornuftigt niveau.

Med Gunnar Jürgens har den danske grejbranche fået sig en spændende spiller, der altid går lige til stregen. Der bliver derfor aldrig dømt nøl, når danske DAM er på banen!

© 1998 Steen Ulnits