Interessante nye havhjul, der vender alting på hovedet!
Cormoran er et tysk firma, som kun har været på det danske marked i nogle få år, og som derfor endnu er ret ukendt herhjemme.
Sådan er det ikke i Tyskland, hvor Cormoran idag må ligestilles med ligeledes tyske DAM – et firma, der i mange år har været repræsenteret på det danske marked.
Cormoran gør, som DAM og langt størsteparten af dagens europæiske grejfirmaer: Man udvikler selv de nye stænger og hjul, hvorefter man får dem produceret billigst muligt i Fjernøsten. Nogen egen produktion har Cormoran derfor ikke.
Dette gælder således også årets spændende nyskabelse fra Cormoran – “Corboss” havhjulet, som bogstavelig talt vender alting på hovedet.
Havhjul skal være multihjul – det har vi vidst længe. Kun multihjul kan i længden modstå presset fra tykke liner, tunge pirke, vægtige fisk – og solide bundhug! Selv de største fastspolehjul klarer ikke mosten, selv om de ofte ses anvendt til formålet – fortrinsvis af tyske lystfiskere. Presset på fastspolehjulets linebøjle er alt for stort, da linen jo her drejer 90 grader på sin vej mod spolen. På et multihjul går linen i stedet direkte på spolen.
Men multihjul er ikke lutter lagkage. De er nemlig konstrueret til at sidde oven på stangen – modsat fastspolehjulet, som hænger naturligt balanceret under stangen. Da havhjul samtidig er tunge, er der altid en dårlig balance i det kraftige havgrej – mens man fisker, naturligvis, men især når man fighter. Da vrider og vrikker stang og hjul fra side til side, om man da ikke bruger et fightbælte og en havstang med krydsdup i bunden.
Det har Cormoran nu gjort noget virkelig konstruktivt og radikalt anderledes ved. De har nemlig vendt havhjulet på hovedet – konstrueret det, så det skal hænge under stangen, som var det et fastspolehjul. Herved får man en god balance i grejet under fiskeri og fight. Samtidig bibeholder man alle fordelene ved multihjulet, som nu er forsynet med en pegefingertangent til nem frikobling af spolen.
Eneste ulempe ved denne konstruktion er, at man mister noget af den fine kontrol med spole og line, som man har med tommelfingeren på et konventionelt havhjul. Den kontrol, der gør det muligt at pirke med frikoblet spole og så give line i takt med bådens drev, så man hele tiden holder bunden. Og den kontrol, der gør det muligt at lade pirken suse til bunds med maksimal fart – og så alligevel kunne stoppe den vildt roterende spole i samme sekund, bunden nås.
Men kan man leve med dette, så er det nye Corboss havhjul så afgjort et kig værd. Det er gedigent forarbejdet i aluminium, messing og rustfrit stål. Såvel hjulramme som spole er fræset ud af en blok aluminium, hvilket sikrer stor stabilitet selv under hårdt pres. Lineføreren, der er af rustfrit stål, er godt beskyttet af en metalkappe på hjulets underside.
Corboss hjulet findes indtil videre kun i en enkelt størrelse, nemlig model SL30, der vejer 590 gram, har 3 kuglelejer og kan rumme 300 m 0.45 line.
© 1998 Steen Ulnits
Del denne artikel: