Abu Garcia Revo MGX30

1365337+Revo+MGX+spin

Magnesium i maven

Svenske Abu Garcia – ejet af amerikanske Pure Fishing – har alle dage været langt fremme i skoene, hvad fiskehjul angår. Tænk blot på de evigt unge Ambassadeur multihjul og de hedengangne Cardinal fastspolehjul. De helt nye Revo-hjul tyder på, at Abu Garcia nu er “back on track”. De fik nemlig prisen som bedste nye fastspolehjul ved EFTTEX 2015.

På et tidspunkt mente man i Svängsta, at tiden var moden til at nytænke fastspolehjulet. Præcis som man gjorde tilbage i 1960’erne, da man lancerede verdens første fastspolehjul med bremsen placeret bagtil, hvor den er let at nå og justere under fighten.

Det blev til Cardinal 66 og 77, som begge var forsynet med det kostbare, men silkebløde snekkedrev i bronce og rustfrit stål. De blev senere erstattet af den sorte Cardinal 50-serie, hvor man havde tænkt den originale tanke endnu et skridt videre: Det var mere logisk og teknisk mere fornuftigt at placere bagbremsen i direkte forlængelse af spoleakslen – i stedet for skråt som på de første Cardinaler.

Herefter begyndte så en periode, hvor Abu Garcia – i lighed med alle andre grejproducenter – flyttede produktionen til Kina, hvor alting var billigere, men kvalitetskontrol mere nødvendig end nogensinde før. Så længe produktionen lå i Svängsta, var der styr på kvaliteten hele vejen fra tegnebord til forbruger.

Ikke helt så Suveränt…

Outsourcingen til Kina afstedkom en del kiksere, som til sidst havde givet det før så hæderkronede Cardinal-navn lidt vel mange ridser i lakken. Da man så nytænkte og relancerede det svenske fastspolehjul i 2006, droppede man helt Cardinal-navnet og døbte i stedet nykomlingen “Suverän” – med svenskt “ä”, så ingen var i tvivl om den svenske oprindelse.

Men ak. Trods mange gode tanker og megen nytænkning blev Suverän et suverænt flop. På sportsfiskeren.dk kunne man læse lange tråde med overskrifter som “ABU Suverän – det værste hjul jeg har haft, nogensinde”  og “Abu – skam dig!”, hvilket jo ikke ligefrem var det, man havde håbet på og tænkt sig i Svängsta, da man designede Suverän-hjulet…

ABU_Revo+MGX+Spin_up+close+hands_NA

Ikke mindst den totalt nytænkte og nydesignede bremse – nu ikke placeret hverken bagtil på hjulhuset eller fortil på selve spolen, men rundt om hele spolen – kunne slet ikke leve op til forventningerne. Eller navnet, for den sags skyld. Bremsen var utroligt ujævn og svær at justere. Og der var efter anmeldelserne at dømme rigtig mange mandagsmodeller iblandt.

Det var derfor med angst og bæven, da Abu Garcia satte sig til tegnebordet igen. Det måtte ikke gå galt denne gang, så man droppede den radikale nytænkning og satsede i stedet på at raffinere gennemtestet teknologi, der bare virkede. 800-serien havde jo vundet mange venner ude ved vandet og vist vejen. Der var lys forude!

– En ny Revo-lution?

Med erfaringerne fra Suverän i baghovedet kan det virke som ikke så lidt af en satsning, når man kalder sine nye hjul for “Revo”. Det leder jo unægtelig tankerne hen på “Revolution” – noget revolutionerende – hvilket sikkert ikke er tilfældigt.

Men designeren kan jo heldigvis altid undskylde sig med, at “revolution” på engelsk også blot kan betyde “omdrejning”! For revolutionerende er de nye Revo-hjul altså ikke. De repræsenterer i stedet er høj grad af raffinering af bestående teknik og spændende brug af nye materialer.

Gangen er silkeblød og bøjlefældningen kontant og sikker. Ikke én eneste gang lykkedes det mig således at få bøjlen til at hænge, hvad man ellers ofte kan på selv ganske dyre hjul. Hvis man altså ønsker det.

I praksis betyder det dog sjældent så meget, idet spolehusets inerti i regelen kompenserer for det, så bøjlen alligevel slår over. Men det siger dog lidt om præcision og driftssikkerhed, når man bare ikke kan få bøjlen til at hænge. EverLast hedder for øvrigt bøjlesystemet, som ABU nu har brugt med held i flere år.

Er man lidt teknisk interesseret, rummer Revo MGX lækkerier i lange baner. Jeg har langtidstestet en model 30, som dækker det meste lettere spinnefiskeri herhjemme.

ABU_Revo+MGX+spin_deck+close+up_Japan

Nytænkt spoledesign

Hjulet leveres med to forskellige aluminiumspoler – en lav til tynde til superliner og en dyb til tykkere monofile liner. Begge er de fremstillet med en specielt spoleforkant, der er designet til at lade tynd superline flyde uhindret over kanten – uden at tage flere omgange line med sig i farten.

“Rocket Spool Lip Design” kalder ABU’s ingeniører konceptet. Og tilsyneladende virker det, for der har i testperioden ikke været problemer overhovedet med overløb og filtrede superliner – selv ikke med en ellers (lidt for) godt fyldt spole.

Men ikke nok med det. ABU har designet spolen med udskæringer i spolekanten, som ved første øjekast blot ser godt ud – ikke mindst på en tom spole. Men som har to vel gennemtænkte formål på en fyldt spole:

1) De skal gøre den i forvejen lette aluspole endnu lettere. Og 2) sørge for, at vand fra den våde line kan drænes bort under kastet.

Udskæringer inde på spolekernen gør det samtidig muligt at knytte tynde og uelastiske liner fast direkte på spolen – uden det ellers normale og besværlige mellemstykke af nylon. Udskæringerne holder fast på knuden, så den uelastiske line ikke kan glide rundt under pres.

Rigtig smart nytænkning. Og egentlig mærkeligt, at ingen har fundet på det før. Vi har trods alt haft superliner i nogle år nu.

Bag spolens udskæringer ligger en væg af radial kulfiber. Det er et materiale, som jo også bruges til de beskyttende cockpits i Formel 1 racerbiler – let, superstærkt og formbart, som netop dette materiale er. Det bruges derfor flere steder i hjulet – som bagvæg i rotoren og som materiale til håndtaget. Ikke bare er det et let og stærkt materiale. Det ser også godt ud!

Spolen er naturligvis forsynet med ABU Garcia’s velkendte Carbon Matrix skivebremse, som har bevist sit værd nu i flere år. Den hakker ikke, men afgiver linen jævnt under pres.

Magnesium i maven

Flere dele af den anvendte teknologi har således været med i flere år og bevist deres værdi under praktisk fiskeri. Ingen eksperimenter her.

ABU_Revo+MGX+Spin_boat+deck_Japan

Indmaden derimod er helt ny. Og det er jo drevet, som er hjertet i ethvert fastspolehjul. Det, der bare skal køre upåklageligt og uafbrudt i hundredvis eller tusindvis af fisketimer i hele hjulets levetid.

ABU har til formålet valgt at gå nye veje. Man har valgt ikke at bruge det traditionelle aluminium, men i stedet det langt dyrere magnesium til fremstilling af hoveddrevet, som er i ét stykke – helstøbt for maksimal stabilitet under belastning. X-Mag kalder ABU’s ingeniører det, og de har designet hjulet med en passende udveksling på 6,2:1.

Magnesium er et superlet og stærkt materiale, som er med til markant at reducere hjulets vægt. Det er dog også et materiale, som traditionelt har det svært med saltvand, men i praksis er dette naturligvis ikke noget problem. Ingen del af hjulets indre er jo alligevel designet til at skulle komme i kontakt med omgivelserne og da slet ikke vandet. Så ryger garantien med det samme.

ABU’s ingeniører har brugt deres gennemtestede AMGearing til drev og aksler, der sammen leverer en “langsomt oscillerende” spole, som det så smukt hedder, når spolen kører op og ned i langsomt tempo – langsommere end håndtaget, sikrende et stabilt lineoplæg. 11 rustfri HPCR kuglelejer samt et enkelt rulleleje sikrer blød og stabil gang under indspinning.

Både hjulhus og rotor er fremstillet i C6 kulfiber, som ABU har gjort brug af i flere år. Et let og stærkt materiale, der samtidig har det fint med saltvand. Al denne teknologi sikrer tilsammen et hjul, der bare fungerer, som det skal. Time efter time. Dag efter dag. Og designet får det samtidig til at ligne en million dollars – eller noget i den prisklasse!

Eneste mulige klagepunkt kunne være, at hjulets meget åbne konstruktion – ikke mindst den nederste del af spolen – giver sand og saltvand let spil, dersom man ikke er en smule forsigtig. Eller som Pure Fishings danske direktør Christen Stenild formulerede det, da han udleverede testhjulet: – Nu er du vel ikke en af dem, der trækker dit hjul gennem sand og vand…?

Det er jeg definitivt ikke, og det bør ingen jo heller være – uanset valg af hjul. Moderne fiskehjul er finmekanik, som naturligvis skal behandles derefter. De skal ikke en tur gennem hverken sand eller saltvand. De skal i stedet skylles grundigt med ferskvand efter hjemkomsten og smøres regelmæssigt. Så holder de i årevis.

IMG_2466

Skeletor XCD

Når man skal teste et hjul i topkvalitet, skal man naturligvis gøre det på en stang af samme høje standard. Ellers spiller det ikke sammen.

For nogle år siden udrustede jeg min lille båd med en hel samling nye stænger i et radikalt nyt design. Mange løftede brynene, da de så Berkley’s dengang helt nye Series One Skeletor stænger, som på mange måder skilte sig markant ud fra mængden.

Flere rynkede sågar på næsen eller rystede ligefrem på hovedet af det dengang futuristiske design. Ikke mindst på grund af det manglende korkhåndtag, som her var erstattet af en integreret skruehjulholder med korte greb af EVA.

Jeg var og er stadig rigtig glad for disse stænger, der er topmoderne i såvel design som funktionalitet. Der var derfor ikke langt til at vælge en ny version af det gamle koncept til testen af ABU’s nye Revo topmodel – en Skeletor XCD af samme grundlæggende udseende og opbygning.

Kosmetisk ser den lidt anderledes ud, men klingen er blevet opdateret fra almindelig IM7 kulfiber til langsgående IM7 fibre omviklet med kulfibertape og yderst forsynet med en langsgående helix af afstivende kulfiberbånd. Deraf tilnavnet “XCD”.

Forskellen på den gamle og den nye Skeletor er ikke markant, men dog mærkbar, når man står med to ellers ens modeller fra hver generation. Den nye klinge reagerer lidt hurtigere uden derfor at være blevet stivere eller mindre følsom.

Valget faldt på en 7 fods Skeletor XCD, som har en anbefalet kastevægt på 2-12 gram – præcis som sin forgænger. I det meste af testperioden sad der et 7 grams Toby for enden af den flettede 0.17 mm line – alternativt et 10 grams, hvis der var lidt pålandsvind.

Perfekte kastevægte til netop denne kombination af stang, hjul og line. Og et ideelt udstyr til næsten alt kystfiskeri, hvor der ikke er brug for de helt lange kast med tungere agn.

Skeletor_XCD

Eneste anke ved denne dejlige stang – og for øvrigt samtlige andre modeller i serien – er bundduppen. Den er fremstillet af metal, som desværre kun er til besvær. Som larmer, og som ikke vil stå fast på et hårdt underlag. Et uheldigt og lidet gennemtænkt design, som heldigvis let kan afhjælpes:

Man finder en gummidup af den slags, som bruges til stoleben, og klistrer den fast på metalpladen. Så har man straks den helt perfekte spinnestang!

Lad os så håbe, at ABU Garcia læser med…


Efter tre måneders testfiskeri kan begge produkter således klart anbefales: Revo MGX30 og Skeletor XCD 7 fod. De repræsenterer begge toppen af poppen inden for moderne spinnegrej.

© 2016 Steen Ulnits


Abu_Garcia_White