50 år med Abu Garcia Ambassadeur

I 2002 fyldte Ambassadeur hjulet 50 fremgangsrige år, og få er de svenske industriprodukter, som i så lang tid har skænket så mange mennesker over hele verden så megen glæde.

I den forbindelse føles det dog lidt forkert at sammenligne med svensknøglen eller dynamitten – to andre verdenskendte produkter fra Sverige…

Ambassadeur hjulet kan ikke påstås at være verdens fineste. I udlandet fremstilles der nemlig hjul, hvor der ikke er smålig skelen til omkostningerne, og hvis aftagere hører til den økonomiske elite. Derimod er Ambassadeur uden tvivl verdens mest berømte hjul og dertil ude for konstant benhård konkurrence. Det er ikke så let at forklare, men mange ting har været medvirkende.

amb5600C5mx

Ambassadeur 5600 C5 MX – en klassiker med magnetbremse.
© foto: Steen Ulnits
 

Mærkeligt nok bød det første Ambassadeur hjul ikke på revolutionerende tekniske løsninger. Den patenterede centrifugalbremse var kommet til verden flere år tidligere på konkurrencehjulet Record Sport 2100.

ABU-direktøren selv, forretningsgeniet Göte Borgström. udviklede sammen med sine dygtige medarbejdere et multiplikatorhjul, hvor alt var rigtigt: Tidspunktet for lanceringen, konstruktionen, designet, kvaliteten, prisen, ja, selv valget af farve. I begyndelsen af 1950’erne fandtes der således flere hjul, som kastede mindst lige så langt, var af samme høje kvalitet og lige så lette at vedligeholde.

Men alle havde de en eller anden svaghed. Ambassadeur blev derimod det perfekte brugsredskab uden egentlige svagheder, og det var baggrunden for hjulets succes. Ingen er tjent med et hjul, som ikke er pålideligt, eller som er svært at håndtere.

Et halvt århundrede med Ambassadeur

Ambassadeur hjulet blev præsenteret i sommeren 1952 – efter godt et års hårdt testfiskeri. Og hvad var vel mere naturligt end at gøre det i ABU’s eget nyhedsbrev til detailhandlerne: “Fisken vid Disken”.

Levering blev lovet til december samme år. Hjulet skulle hedde Record Ambassadeur 5000, og prisen, som blev sat til 150 svenske kroner, gjorde, at det ikke var helt billigt. Det var da næppe heller tænkt som et hjul for alle.

Følgende finesser blev dengang fremhævet: Frikoblingsbar spole, slirebremse, automatisk knarre, lydløs indspinning og automatisk bagstop, patenteret centrifugalbremse, trinvis mekanisk bremse, selvcentrerende lejer, indkapslet evighedsskrue, enkel smøring, lejer af nylon, spole af letmetal, som kunne skiftes uden værktøj, korrosionssikker overfladebehandling samt pakket i en elegant skindpose. I dag måske indlysende ting, men for 50 år siden noget, som Record Ambassadeur var ene om.

En vigtig sag var desuden ABU’s efterhånden veludbyggede servicenet, som indebar, at tekniske problemer hurtigt kunne løses. Her havde sportfiskeren fået et udmærket redskab, som med den rette pleje kunne holde mindst et helt fiskerliv.

Så var der det med farven. Hjulet blev rødt, men ved præsentationen var dette endnu ikke afgjort. I presentationen står der følgende at læse: ” I mitten av augusti (1952) reser vi upp till Stockholm för att på S:t Eriksmässan deltaga med vår hittills största sportfiskeutställning. Där anordnar vi en rolig pristävling, där det gäller för allmänheten att bestämma färgen på vår nya rulle Record Ambassadeur 5000.”

amb6500cssp

Ambassadeur 6500 Sports Mag med magnetbremse i venstre hjulgavl. © foto: Steen Ulnits
 

På messen skete der imidlertid følgende: Blandt publikum var der flertal for en sort farve, som gav et mere sobert indtryk. Men Göte Borgström ville det anderledes og bestemte selv, at den skulle være rød.

En klog beslutning, for i 1950’erne fandtes der næppe andre røde fiskehjul. Og da der ikke var tale om noget begynderhjul, blev det sædvanligvis købt af erfarne fiskere. Den mindre erfarne, som drømte om at kunne kaste længere, var derfor aldrig i tvivl om, at den dygtige fisker på den anden side af vandet fiskede med netop et Ambassadeur. Det røde hjul kunne genkendes på langt hold.

Ambassadeur vokser

I Nap og Nyt blev hjulet første gang præsenteret i 1953 udgaven, men allerede dengang havde ABU fået henvendelser om, at der var behov for et større hjul til eksemplevis laks og torsk. Record Ambassadeur 6000 blev derfor lanceret det følgende år. Det ligner 5000, men har en bredere spole med større linekapacitet. Dertil udbalanceret enkeltgreb i stedet for det traditionelle dobbeltgreb.

Samme år, i 1954, indtraf en af de vigtigste begivenheder i Ambassadeur hjulets, ja, hele ABU’s historie. Da deltog Göte Borgström med sønnen Lennart og stab nemlig i den store, årlige sportsfiskemesse i Chicago, USA.

ABU var den eneste udenlandske udstiller, og interessen for ABU’s produkter – specielt Ambassadeur hjulene – var kolossal. Det største problem på så stort et marked var ikke at sælge mere, end man kunne fremstille. Hensigten blev derfor i første omgang kun at sælge relativt få hjul til de mere kendte butikker.

The Garcia Corporation, som dengang blot var repræsentant for ABU spinneren, udviste ikke nogen større interesse for Ambassadeur hjulene. Men efter et års tid fik også Garcia øjnene op for Ambassadeur hjulenes store potentiale. Meget passende havde ABU i mellemtiden udbygget fabrikken i Svängsta og havde dermed øget sin kapacitet tilstrækkeligt til at møde den store efterspørgsel fra USA.

Andre udenlandske markeder fulgte i kølvandet på Nordamerika, og fremover kom 80-90% af ABU’s produktion da også til at gå til eksport. En ikke uvæsentlig ændring skete omkring 1959, hvor hjulenes betegnelse skiftede fra Record Ambassadeur til ABU Ambassadeur. Nap og Nyt katalogerne fra dengang giver ingen forklaring på dette skifte. I de ti første år blev der således udelukkende fremstillet røde 5000 og 6000 modeller.

Guldhjulet fødes

I Nap og Nyt fra 1963 blev det næste Ambassadeur hjul introduceret. Det var Ambassadeur De Luxe, en luksusvariant af Ambassadeur 5000. Ud over at den blev leveret med ekstraspole og i en kostbar kasse af teaktræ, fik ejeren et livsvarigt medlemsskab af “International Ambassadeur Club”.

Medlemsskabet er personligt og indebærer livstidsgaranti på hjulet. Den største tekniske nyhed var en kuglelejret spole, mens den af udseende adskilte sig fra standardmodellen ved, at alle forkromede detaljer var forgyldt med 24 karat guld. Den var samtidig sort- i stedet for rødelokseret.

amb6500CTsm

Ambassadeur 6500 CT Sports Mag – uden linefører til tungt fiskeri og lange kast. © foto: Steen Ulnits
 

Når det gælder De Luxe modellen, får man her et godt eksempel på, at introduktionstidspunktet kan være svært at fastslå. Amerikaneren Simon Shimomura angiver i sin udmærkede bog “The Ambassadeur and I”, at den blev lanceret i USA 1962. Men det er meget tænkeligt, at den også da blev lanceret i Sverige, selv om den først var med i Nap og Nyt 1963.

Herefter kom der nye modeller med kortere og kortere intervaller. I 1964 kom der en variant af 5000-hjulet med udbalanceret enkeltgreb og ekstra stor linekapacitet – under betegnelsen 5000B. Året efter, i 1965, kom så det første store Ambassadeur hjul.

Det var en model tiltænkt havfiskeri og bærende betegnelsen Ambassadeur 8000 – rødelokseret og altså med glidelejer. Den var forsynet med nye finesser såsom nedgearing af udvekslingen fra 5:1 til 2,5:1under fight af fisk. Samtidig var det arbejdende indre vandtæt adskilt fra spolen.

Den første C-model, det vil sige den første standardmodel med kuglelejer, kom i 1968 og er egentlig blot et Ambassadeur 5000 med kuglelejer. Bogstavet “C” betyder altså kuglelejer. For lettere at kunne adskille disse hjul fra de sædvanlige røde med glidelejer, gjorde man C-modellen sort. Den sorte kuglelejemodel blev hurtigt en succes, selv om den egentlig ikke kaster længere, og den dag i dag fremstilles de fleste Ambassadeur hjul både med og uden kuglelejer.

Den frikoblingsbare linefører

ABU arbejdede ufortrødent videre med at udvikle passende hjul til lystfiskere verden over. Når vi kommer til 1970’erne, er der ganske meget at vælge imellem: Små, rigtigt store, højrehånds, venstrehånds, med direkte drev, med høj udveksling, konkurrencemodeller, modeller i forkromet messing, farvevarianter med meget mere. Og inkluderer man de specielle eksportmodeller, som også fremstilledes, mister man let overblikket.

En teknisk detalje, som ABU – i lighed med mange andre producenter – arbejdede hårdt for at udvikle, var den perfekte løsning på problemet med den frikoblingsbare linefører. Mange gode løsninger har været på banen, men problemet består i at nå en teknisk god og samtidig holdbar opbygning. Jeg er dog overbevist om, at ABU på et tidspunkt finder frem til den optimale konstruktion.

Én ting er sikker, eller rettere usikker, hvad angår Ambassadeur hjul: Ingen ved, hvor mange varianter der findes, fra det første Record Ambassadeur hjul forlod Sverige. Det er sikkert flere tusinde, hvoraf mange givet kun adskiller sig ved farven. Bestiller du i dag tilstrækkeligt mange, kan du i princippet få hjulene leveret i en hvilken som helst farve.

Ambassadeur hjulet er via sine mange varianter og sin store udbredelse naturligvis blevet et populært samlerobjekt verden over. Men at samle på Ambassadeur hjul er på én gang både let og besværligt.

Let, da der altid findes en eller anden i nærheden, som har og kan overtales til at sælge sit gamle Ambassadeur hjul. Og svært, da ingen – absolut ingen – nogensinde kan få samlet alle de mange varianter, der gennem årene har forladt Sverige. Visse varianter er fremstillet i meget små serier, måske blot nogle få hundrede eksemplarer, og de skifter nu ejere til priser, som Göte Borgström næppe nogensinde havde forestillet sig.

Sjældne varianter

Enkelte sjældne varianter kan i dag næppe købes for penge, da de er så fåtallige. Størsteparten af alle Ambassadeur hjul er samtidig solgt i udlandet, hvilket gør det endnu sværere for skandinaviske samlere.

amb7200

Ambassadeur 7200 – hurtig klassiker til let havfiskeri og tungt laksefiskeri. © foto: Steen Ulnits

Her et bud på et halvt dusin modeller, som man kan finde, dersom lykkens fe er med én. Men det gælder også om at være stædig og vedholdende.

Record Ambassadeur 5000 Model SG. “SG” står muligvis for “Självcentrerande Glidlager”. Har altid et gråt stjernehjul og betragtes som den første af alle varianterne.

Record Ambassadeur 5000, sortelokseret i stedet for den normale røde. Fremstillet i en lille prøveserie.

Record Ambassadeur 5000, grønelokseret. Fremstillet i en endnu mindre prøveserie. Desuden findes der prøvekollektioner med varianter i blåt, gult og lilla.

Record Ambassadeur 6000. Betydligt vanskeligere at finde end 5000-modellen.

Ambassadeur 5000, rød. I perioden mellem betegnelserne Record og ABU, omkring 1959, fremstilledes en lille serie, hvor hverken den ene eller den anden betegnelse bruges. En tilsvarende 6000-variant kendes ikke, men ville naturligvis være en sensation, dersom den pludselig dukkede op.

ABU Ambassadeur De Luxe. Den første variant med hvidt dobbelthåndtag. Helst med originaletui i teaktræ.

Absolutte rariteter

Dernæst har vi alle de usandsynlige varianter, som en sjælden gang dukker op, og som kan få alle ABU-samlere til at dirre af ophidselse:

ABU Ambassadeur 6000, sort, med grå spole og gråt stjernehjul – en model, som efter alt at dømme må være samtidig med den første Record Ambasssadeur. Hvorfor denne er betegnet ABU i stedet for Record, vides ikke.

Endvidere en ABU 5500C, sølvgrå med forgyldte i stedet for som normalt forkromede detaljer. Begge er eksporthjul og fremstillet i et meget ringe antal. Men de er fremstillet i Svängsta og af svenske arbejdere.

Følger man med på samlermarkedet, vil man givet have bemærket, at alle tidlige Ambassadeur hjul er meget eftertragtede af især udenlandske samlere. Og på det område har man i Sverige en stor fordel, idet eksporten – i hvert fald frem til 1956 – var ganske lille.

amb7001lh

Ambassadeur 7001 – nu med venstrehånds indspinning. © foto: Steen Ulnits
 

Det kompenserer i en vis udstrækning for svenske samleres besvær med at finde frem til eksportmodellerne. Et godt råd til dig, der er ny som samler: Køb ingen dyre hjul, førend en erfaren samler har kigget nærmere på den. Det er nemlig ikke svært at sammensætte en mærkelig variant – af gamle dele – som nok kan være sjov at bruge, men som er uden værdi blandt samlere.

Specielle modeller

Ambassadeur 8000: Dette hjul lanceredes allerede i 1965 og var det første store havfiskehjul fra ABU. Det havde en række spændende finesser, heriblandt et automatgear med to udvekslinger, som reguleredes af presset fra linen.

Ambassadeur 30: Denne Big Game model var den første ud af en serie på tre LeverDrag havhjul, som kom i efteråret 1975. De øvrige to modeller var 12 og 20 lbs. hjul.

Ambassadeur 1500 C: dette lille hjul blev præsenteret i 1978 i det amerikanske Garcia-katalog som “A fresh new Look”.

Ambassadeur 6500 CS Rocket: Dette hjul blev for første gang præsenteret i Nap og Nyt 1997. En bestseller, hvis fantastiske kasteegenskaber forbliver uantastede i mange år fremover.

ambm3600sx

Ambassadeur Mörrum – med helstøbt hjulramme af aluminium.
© foto: Steen Ulnits
 

Ambassadeur Mörrum: Det ultimative udtryk for svensk perfektion, håndværkstradition og erfaring. Inde i det helstøbte huseaf ekstruderet aluminium sikrer overdimensionerede kuglelejer af rustfrit stål de længst mulige kast. Ambassadeur Mörrum 6600 CL, som kom i 1999, er allerede et klassisk Ambassadeur hjul. 6600 størrelsen kom et år efter lanceringen af 3600, 5600 og 7700 hjulene.

Ambassadeur UltraCast: Med UltraCast systemet mærker man ADS (Anti-Distortion System) -teknikkens præcision og smidighed. De ekstremt høje tolerancer, som kendetegner ADS, sikrer hjul, der kaster længere end noget andet. Man slipper samtidig for, at tynde superliner kommer i klemme mellem spole og hus.

Ambassadeur Anti-Backlash: ABU Garcias anti-backlash system hindrer tidkrævende fuglereder på hjulet. Dette revolutionerende system reagerer øjeblikkeligt, når der ikke er træk på linen, og bremser umiddelbart efter – før et overløb. Skal ses og oplves, før man tror på det!ambeon3600pro (1)

Ambassadeur Eon Pro – det seneste skud på den store Ambassadeur-stamme. © foto: Steen Ulnits
 

Ambassadeur Eon: En helt ny hjulserie, som med sit revolutionerende planetgear redefinerer begrebet multiplikatorhjul. Men det er ikke kun de ekstra kraftoverføringspunkter, der gør disse hjul så revolutionerende. Egenskaber som den letjusterede centrifugalbremse, den helt frit flydende linefører, CamLock™ for hurtigt spoleskifte og den let tilgængelige slirebremse gør tilsammen Ambassadeur Eon til en unik nyskabelse.

Man kan således – med ovenstående in mente – roligt sige, at Abu Garcia med sine mange Ambassadeur hjul har gjort det overmåde godt gennem de sidste 50 år.

Et stort tillykke med det!

© 2002 Steen Ulnits