Yamaha’s V4 og V6 motorer vinder frem!

Småbådsfiskernes “små” både bliver større og større. Der bliver derfor også brug for stedse kraftigere motorer. Nye V4 og V6’ere er svaret!

Der var engang, hvor store både og store motorer hørte Guds eget land til – til USA, hvor alting jo altid er større og hurtigere end på vor side af dammen…

Men sådan er det ikke længere. Den tid er forlængst forbi, hvor danske småbådsfiskere fiskede fra små både. Idag er bådene større end for blot et par år siden.

Danske småbådsfiskere har i stigende grad indtaget de store og åbne havområder, som kræver større og mere stabile både med stor aktionsradius. Tænk blot på laksene så langt til havs i den store Østersø, at man ikke længere kan se land noget sted. Det kræver sin mand – og en stor, stabil båd med masser af hestekræfter – at få laksene sikkert i båden og hjem igen.

Landets mange bådforhandlere kan nikke samstemmende. Aldrig før har de solgt så mange og ikke mindst så store både som netop nu. Og til store både hører nu engang store motorer – større end dem, vi ellers har været vant til at have på hækken. Motorer af den slags, vi førhen kun kunne drømme om – eller se langt efter i glittede brochurer og kataloger fra “over there”…

Fra rækkemotor til V-motor

De påhængsmotorer, vi småbådsfiskere normalt kommer i nærheden af, er simple rækkemotorer, hvor cylindrene er placeret i en række ved siden af hinanden. De mindste motorer en 1-cylindrede – de største 4-cylindrede.

Men når vi bevæger os opefter i HK-klassen, bliver der i stigende grad tale om motorer, hvor de 4 eller sågar 6 cylindre i stedet er placeret i et “V” i forhold til hinanden. En konstruktion, som har adskillige indbyggede fordele frem for rækkemotoren:

– En bedre balance i gangen, hvilket betyder en mere tyst motor med færre vibrationer. Noget, man hurtigt lærer at sætte pris på, når man skal tilbringe timer og dage sammen med sin motor…

– Et bedre bundtræk, som med Yamaha’s “Auto Lube” smøresystem gør, at motoren går lige så godt i tomgang som ved fuld gas. Systemet regulerer selv olieblandingen – fra 1/2 % i tomgang til 2 % ved fuld gas.

– En kompakt konstruktion, idet V-opbygningen af motorblokken sparer plads. Det normale er, at cylindrene er placeret overfor hinanden i en vinkel på 90 grader. Men Yamaha’s største V6’er på 250 HK har endda cylindrene placeret i en vinkel på kun 76 grader, hvilket gør motoren endnu mere kompakt.

V4 og V6 modeller

Yamaha har tre V4 motorer på programmet – 2-taktere i størrelserne 100, 115 og 130 HK. De udmærker sig blandt andet ved et cylindervolumen på 1,7 liter og 2 dobbelte karburatorer.

Kan en V4 motor ikke gøre det, har Yamaha yderligere fem V6 motorer at byde på – de fire “mindste” i størrelserne 150, 175, 200, 225 HK. De er baseret på et cylindervolumen på 2,6 liter og har hver tre dobbelte karburatorer.

Den største V6’er har et cylindervolumen på hele 3,1 liter – dertil hele 6 uafhængige karburatorer. Og så kan 250 HK’eren som den eneste fås med det “EFI” systemet, der står for “Electronic Fuel Injection” – computerstyret indsprøjtning af brændstoffet uden karburator. Mere avanceret kan det ikke blive i vore dage, og mindre kan brændstofforbruget og forureningen næsten ikke gøres.

V-x motorerne er dog endnu mere avancerede end som så. Det er nemlig V6’ere, som automatisk skifter mellem 4, 5 og 6 cylindre – alt efter omdrejningstallet!!

Samtlige af Yamaha’s V4 og V6 motorer leveres med en separat 10 liters olietank samt et “Wide Range” Power Trim & Tilt system, der kan trimmes fra plus 69 grader (til trailerkørsel) til minus 4 grader (til hurtigt at få en tung båd op af vandet). Under sejlads er trimområdet begrænset til 20 grader.

V6’erne kommer med dobbelt generatorsystem, så man på samme tid kan oplade to separate batterier – et til start af motoren, et andet til drift af bådens øvrige elektronik.

130, 150, 200 og 200 HK modellerne kan endvidere fås med modsat roterende propel, så man har optimal styring, hvis man sejler med dobbelte motorer. Det giver ikke blot bedre styreegenskaber – det giver også dobbelt sikkerhed, hvis der skulle ske noget uforudset med den ene motor langt fra land.

– Now who could ask for more?, som amerikanerne siger…

© 1998 Steen Ulnits