TOHATSU

– verdens pålideligste motorer?

Japanske Tohatsu har produceret påhængsmotorer siden 1956. Det er længere end de fleste!

Helt tilbage i 1956 introducerede Tohatsu den allerførste japansk producerede påhængsmotor – en beskeden sag på 1,5 HK.

Siden da er det blevet til millioner af motorer. Så mange og så gode, at flere store producenter i dag får Tohatsu til at producere deres mindre motorer. Det er vel det bedste klap på skulderen, nogen producent kan få ­ at hans konkurrenter køber ind hos ham!

Tohatsu Corporation blev grundlagt den 20. oktober 1922. Virksomheden hed da Takata Motor Research Institute og beskæftigede sig med udvikling og fremstilling af skinnevogne og diverse generatorer. I 1930 lancerede man den første radiostyrede generator, og i 1950 sendte man de første motorcykler på markedet.

I 1956 trillede så den første japanske påhængsmotor overhovedet af samlebåndet ­ den lille, men ganske tunge OB-2 på blot 1,5 HK. De første Tohatsu motorer blev fremstillet til japanske erhvervsfiskere, som havde brug for motorer, der kunne køre i dagevis – uanset vejr, vind og vandstand.

Samarbejdet med de japanske fiskere resulterede i motorer, der er utroligt driftssikre. Ikke nødvendigvis med den allermest moderne teknik, for den tages ofte i brug for tidligt, men altid med driftsikkerheden i højsædet. Således startes og tanktestes hver eneste Tohatsu påhængsmotor, før den forlader fabrikken i Japan.

For Tohatsu ved, hvad der kræves af en påhængsmotor: Pålidelighed. Uanset om man fisker ved daggry eller i skumringen, alene eller med familien. for sjov eller for levebrødet. Det gælder om at have en motor, der altid kan bringe én sikkert i havn igen!

For nogle er dette imidlertid vigtigere end for andre.

Med 2,5 HK over Atlanten

Den 30. april 1995 ankom japaneren Seiko Nakajima til den historiske South Street Seaport i New York City. Han havde da været otte måneder undervejs i sin 21 fod lange båd “Seiko da Gindelwald”, hvis eneste motor var en 2,5 HK Tohatsu!

Den 10. september året før var Nakajima taget afsted fra Basel i Schweitz i sin specialbyggede båd. Via franske floder og kanaler nåede han siden ud i Middelhavet, hvor han satte kursen mod Gibraltar. Han passerede klippespidsen den 30. oktober og fortsatte til De Kanariske Øer, som han nåede den 16. november.

Seiko nåede helskindet over Atlanten og ankom til Barbados den 31. december ­ tidsnok til at fejre nytåret her. Den 11. februar nåede han Miami, og den 30. april kunne han så gå i land i New York ­ efter otte lange og ensomme måneder på havet.

Undervejs levede han af frø og nødder. Vandrationen bestod af en enkelt liter ferskvand om dagen. Under sejlturen havde han brugt sin lille Tohatsu som eneste drivkraft. Han anslog, at den rundt regnet havde kørt i 21 timer hver eneste dag. Det er mere end 5.000 timers næsten kontinuert drift!

Seiko valgte den lille Tohatsu, da den er enkel af konstruktion og kendt for sin driftssikkerhed. Han kender den i dag som sin egen bukselomme og kan skille den ad og samle den igen i søvne. Og han stoler 110% på den!

Priser til og fra Tohatsu

En anden fjer i hatten fik Tohatsu, da man i år fik den eftertragtede “2004 Editors’ Choice Award” fra amerikanske Motorboating Magazine. Prisen fik man for den nye 4-takts letvægter på 9,8 HK, som med blot 37 kg er den letteste i sin klasse. Konkurrenterne vejer fra 5-15 kg mere.

Og det var ikke første gang, man i USA havde haft øjnene oppe for Tohatsus påhængsmotorer. Således gik prisen i 2001 ligeledes til Tohatsu ­ dengang for deres prisbelønnede TLDI direkte indsprøjtningssystem, som Tohatsu nu bruger på alle deres 2-takts motorer over 40 HK.

Tohatsu var hurtige til at indse, at miljøet måtte komme i første række ved udviklingen af nye motorer. 4-takterne vandt i nogle år hurtigt terræn, og Tohatsu har derfor i dag et stort program af 4-taktere.

Det var da også en 4-takts Tohatsu, der stod øverst på ønskelisten hos “Captain Seaweed & Crew” ­ en lokal nonprofit miljøorganisation fra Maryland, USA, som satser på at gøre børn og unge til miljøbevidste naturbrugere.

“Captain Seaweed & Crew” sejler rundt i en 22 fods motorbåd med navnet “U.S.S. Earth”, der gennem de sidste år har været i kontakt med tusindvis af børn og voksne i og omkring den store Chesapeake Bay på USA’ østkyst. Det er her, vuggen står for den berømte striped bass, der er blandt de vigtigste sportsfisk på den amerikanske østkyst.

Da det var på tide at skifte den gamle motor på U.S.S. Earth ud med en nyere og mere miljøvenlig model, stod Tohatsu meget bekvemt klar til at donere Kaptajn Søgræs og hans besætning en splinterny og brændstoføkonomisk 4-takter!

Mindre pres på benzinen

4-taktere i al respekt. Men det er TLDI-systemet til 2-taktere, som Tohatsu for alvor satser på. Det system, som i 2001 udløste prisen fra Motorboating Magazine.

Men hvad står “TLDI” egentlig for? Jo, det betyder “Two-stroke Low-pressure Direct Injection” og fortæller, at Tohatsu har valgt et lavt tryk til den direkte indsprøjtning af benzinen ­ modsat andre fabrikanter, der satser på et højt tryk.

High-pressure systemer presser rent brændstof ind i cylinderen ved et tryk på op mod 700 psi (70 bar). Det blander ikke luft med brændstoffet, hvorfor dråberne af brændstof er meget større og ikke forbrænder så fuldstændigt som brændstofdråberne i et Low-pressure system. Ufuldstændig forbrænding giver en dårligere brændstoføkonomi, og det intense tryk på 700 psi kan samtidig udsætte motorens komponenter for unødig hård belastning.

TLDI Low-pressure systemet, som Tohatsu har udviklet, blander luft og brændstof til mikroskopiske dråber så små som 20 micron. Det giver en mere fuldstændig forbrænding med lavere emissioner og bedre brændstoføkonomi til følge ­ vel at mærke uden at udsætte motorens komponenter for samme intense tryk som i High-pressure motorer med direkte indsprøjtning.

Men ikke nok med det. Som traditionelle 4-takts motorer er Tohatsus TLDI-motorer også forsynet med en smøreoliepumpe i motorernes bundkar, hvorfor man ikke skal blande olie i benzinen. – Herligt at være fri for!

Læg hertil, at de nye TLDI-motorer alle er bygget på de eksisterende Tohatsu 2-taktere, som i forvejen var blandt markedets letteste. Gennemprøvede konstruktioner, som nu er perfektioneret med et revolutionerende nyt indsprøjtningssystem.

Og det er ikke tomme ord. Tohatsus nye TLDI-system giver nemlig en 34% bedre brændstoføkonomi end tilsvarende 4-takt motorer og hele 71% bedre end 2-takts motorer af samme størrelse! Det er besparelser, der for alvor kan omsættes i kroner og øre.

TLDI til trolling-fiskeren

Det nye TLDI-system har været under udvikling i de sidste seks år og findes nu på alle Tohatsus 2-taktere over 40 HK. Der er modeller på henholdsvis 40, 50, 70, 90 og 115 HK at vælge imellem.

For trollingfiskeren er TLDI specielt spændende, Som noget nyt er disse motorer forsynet med en indbygget computer, der selv kan stille diagnosen, hvis noget mod forventning skulle gå galt langt fra land.

Men ikke nok med det. Et unikt kendetegn for TLDI-motorerne er også deres justerbare omdrejnings-system. Ved at presse ind på startnøglen kan man justere omdrejningerne fra 700 til 900 o/m.

Perfekt til trolling, hvor der netop ofte er brug for en lav tomgang, der kan finjusteres i forhold til vind og strøm. TLDI-systemet vil endog huske den sidste indstilling og anvende denne gang næste gang, man bruger motoren.

Og så er der altså lige det med vægten. Tohatsus nye 50 HK TLDI vejer blot 83 kg. Til forskel vejer Suzukis i øvrigt velkørende 50HK 4-takter hele 110 kg. Det er en vægtforskel, der vil noget. 27 kg unødig mervægt på hækken kan virkelig mærkes på en mindre båd.

Der er således al mulig grund til at ønske Tohatsu tillykke med de nye TLDI-motorer!

© 2004 Steen Ulnits