“The quiet sport”

shapeimage_3

Stilhed før stormen…

I USA taler man om “the quiet sport”, når det drejer sig om fluefiskeri. Og da Robert Redford i 1992 filmatiserede Norman Maclean’s udødelige bog “A River Runs Through It” (“Floden”) med Brad Pitt i den fluefiskende hovedrolle, ville begejstringen ingen ende tage. Den stille sport havde pludselig fået et langt større publikum end nogensinde tidligere.

riveruns05Well, New York’s fluefiskende yuppies, som straks tog den nye mode op og fyldte Porschen med 4-delte fluestænger af den dyreste slags, er næppe med os mere. De blev noget overraskede over, at fluefiskeri var både vådt og koldt og slet ikke, hvad de havde set og oplevet det med Brad Pitt. Men begrebet er med os endnu, og den stille sport har fået endnu en dimension for os fluefiskere. Vi har nemlig i mellemtiden taget elmotoren til os – den lille hjælpemotor, som i mange år ellers havde været forbeholdt vore spinnefiskende og bass-fangende kolleger på den anden side af Dammen.

Flats Raider-filteredElmotoren er således ingen ny opfindelse. Men den er først blevet taget til sig af den fluefiskende verden med fremkomsten af de mobile pontonbåde. Pontonbåden giver fluefiskeren den aktionsradius, som han længe har misundt sin spinnefiskende kollega. Og den giver ham samtidig en bekvem transport og let søsætning, som hans trolling-fiskende kollega tilsvarende må misunde ham. For en pontonbåd – i hvert fald de lette af slagsen – kan søsættes overalt, hvor trailerbåden ikke kan komme til. Den giver helt nye muligheder.

Det gør elmotoren også. De lidt større pontonbåde fås med beslag til elmotor og holder til batteriet. Skal man for alvor have glæde af dette setup, skal båden også være forsynet med et drejeligt sæde, da man ellers kommer til at sidde ubekvemt, når der skal styres. I den forbindelse bør man altid vælge en elmotor med teleskophåndgreb, som gør håndteringen meget lettere.

Stille, stille, stille står..

Elmotorer er fremtidens supplement til benzinmotoren. De er lydløse, og de forurener ikke. Flere og flere har derfor en elmotor på båden, når de fisker. Med en tyst elmotor på hækken kan man lydløst snige sig ind på fiskene, eller man kan trolle så langsomt, som ingen benzinmotor kan.

Elmotorer har imidlertid været ganske dyre – hidtil. Specielt da, hvis de skulle kunne bruges i saltvand. Skal de nemlig det, må elektronikken være indkapslet – ja, nærmest indstøbt i silikone, så saltet ikke kan komme til og kortslutte det hele.

Amerikanske Shakespeare har fremstillet elmotorer siden 1968 og har følgelig stor erfaring med netop denne motortype. Pure Fishing Danmark er derfor glade for at kunne præsentere disse tyste amerikanere for danske bådfiskere. Endda til en meget fordelagtig pris, som ikke længere bør holde nogen tilbage.

1189328_34lb_motorMotorkraft

Der er fire modeller eller størrelser at vælge imellem – tre til ferskvand og én til saltvand. De yder fra 28 til 54 lbs. tryk, hvilket gør dem velegnede til de fleste mindre både herhjemme.

28 lbs. er kun til kanoer og små både på mindre søer uden megen vind.

34 lbs. klarer det meste på mindre danske søer, hvor det ikke blæser for meget.

44 lbs. er perfekt til større søer, hvor der skal sejles langt og det ofte blæser.

54 lbs. er saltvandsbestandig og beregnet til lidt større både på sø, fjord og hav.

 Bemærk, at elmotorer kun i ganske små vande kan erstatte en almindelig påhængsmotor. De tre mindste modeller er kun beregnet til brug i ferskvand, da elektronikken ikke er indkapslet på samme måde som i 54 lbs. modellen. En dejlig detalje ved Shakespeares elmotorer er teleskophåndtaget, som har fem fremadgående hastigheder og to bak.

Batterier

Elmotorer kræver marinebatterier, der – i modsætning til bilens almindelige startbatteri – kan levere konstant strøm over længere perioder. Og som tåler gentagne opladninger uden at tabe pusten. Dyrest og mest effektive er gelbatterierne, hvor batterisyren er på fast form. De tåler desværre ikke hård ikke frost i længere tid. De såkaldte AGM batterier er billigere, har syren bundet i glasfibermåtter, tåler frost og er derfor meget anvendelige.

Et 12 volts batteri på 75-80 AmpH klarer det meste og er til at bære, hvad større batterier ikke er. Hav derfor hellere to mindre batterier end ét stort, hvis der er brug for megen strøm. De kan så kobles sammen og tømmes derefter samtidig – uden større tab i ydeevne.

En god lader er guld værd. Vælg en model med pulsladning og sikring mod overopladning. Lad batteriet være tilkoblet laderen hele tiden, så spændingen løbende vedligeholdes.

1189330_54lb_motor-filtered

Elmotorer har længe været så dyre herhjemme, at de ikke har vundet nogen større udbredelse. Stik modsat USA, hvor der er en elmotor på snart sagt hver en båd. Dette vil med sikkerhed ændre sig med de nye motorer fra Shakespeare, som er overraskende prisbillige – trods overbevisende specifikationer. Læs blot, hvad irske Terry Jackson for ganske nylig skrev om 54 lbs. modellen i bladet Irish Angler:

“Med min håndholdte GPS kunne jeg måle, at min 19 fod lange båd skød en fart af imponerende 5 knob – lastet med to mand og en masse grej. Samtidig havde Sigmaen flere kræfter i bakgear end min Minn Kota på samme størelse.

Endnu mere imponerende var det, at motoren efter en hel lang dag på søen slet ikke havde drænet batteriet. Helt ærligt, så ville min Minn Kota have tømt batteriet på den halve tid!

Shakespeare forklarede mig, at de nye Sigma motorer leveres med en helt ny teknologi, der maksimerer fremdriften og minimerer strømforbruget. Så det bliver helt klart tommelen op for den nye Sigma!”.

Flats Raider 2-filtered

Såvidt Terry Jackson og de gæve irere, der om nogen har forstand på søfiskeri efter gedder og ørreder med fluestangen. Som sågar har et helt fluefiskende landshold, der stiller op, når verdensmesterskabet kalder og nationens stolthed skal holdes i hævd!

Vi andre dødelige kan dog fint nøjes med at nyde stilheden, når båden lydløst glider frem gennem vandet – “powered by Sigma”. Og dyrke vor herlige hobby – “the quiet sport”.

Skulle man nu være spinnefisker, bliver stilheden ikke ringere af det!

© 2010 Steen Ulnits