Soft sejtrækker

– til store både og store drenge!

Mitsubishi har gjort det igen – skabt en 4-hjulstrækker, der sætter helt nye standarder for denne specielle biltype.

En biltype, som undertegnede i parentes bemærket har været dybt forfalden til i de sidste 15 år. I hvert fald har der siden ’85 altid stået en 4-hjulstrækker i garagen, når båden skulle søsættes, og i de forløbne år er der sket rigtig meget på netop dette område.

Pajero

I efterhånden rigtig mange år har 4-hjulstrækkere været stort set det samme som 4-hjulstrukne lastbiler, opbygget som de var over en fast chassisramme med fastskruet karosse, motor og andet. Det har givet meget robuste biler med stor lasteevne – og bladfjedre til affjedring af baghjulene. Præcis som en jernbanevogn!

Det imidlertid også givet meget stive og hårde biler med ikke alt for gode køreegenskaber. Bevares, i terrænet fungerer de, men på asfalt er de ikke noget at skrive hjem om. Ikke mindst de virkeligt terrængående offroaders á la klassiske Landrover har været en blandet fornøjelse på landevejen. Det har været nærmest som at køre traktor. Man kom frem, men ganske uden komfort.

Selvbærende karosseri

Men nu har så japanske Mitsubishi forladt den slagne vej og bygget en helt ny 4-hjulstrækker, der sætter nye standarder for kørekomfort i såvel terræn som på landevej.

Det er den spritnye “Grand Pajero”, der holder de stolte Pajero-traditioner fint i hævd. Ingen anden offroader har nemlig vundet så mange af det benhårde Paris-Dakar Rally som netop Pajeroen. Der for øvrigt – nærmest traditionen tro – besatte både førsteplads og andenplads i 2001-løbet.

PajeroII

Mitsubishi har – som den første af de store bilproducenter – erkendt, at man her ved årtusindskiftet var nået så langt, som man kunne komme, med den traditionelle chassis-ramme. Hvis man ville videreudvikle offroaderen, måtte det ske via et selvbærende karosseri af samme slags, som benyttes af personbiler.

Som tænkt så gjort, og resultatet foreligger nu i form af den nye Grand Pajero, som undertegnede fik stillet til rådighed i en 9-dages periode midt i den hedeste danske sommer. Med temperaturer på henholdsvis 30 og 20 for luft og vand var der god brug for det indbyggede aircondition anlæg!

Massiv motorkraft

Det var den lange 5-dørs Van, vi havde til test – med en råstærk DI-D-dieselmotor bankende under kølerhjelmen. En motor, der råder over 165 hidsige heste og et aldeles imponerende drejningsmoment på 373 Nm ved 2.000 omdrejninger.

Netop drejningsmomentet er den bedste grund til at vælge diesel i sted et for benzin som drivkraft, hvis der skal trækkes tunge både på trailer efter bilen. Den tilsvarende GDI-benzinmotor har ganske vist 202 heste, men drejningsmomentet er “blot” 318 og det først ved 4.000 omdrejninger.

Hvis man vil accelerere hurtigst muligt, skal man naturligvis vælge benzin. 0-100 km/t nås da på kun 10,7 sekunder. Med diesel tager det hele 13,8 sekunder, hvilket stadig er hurtigere end mange nye personbiler!

Topfart med henholdsvis diesel og benzin er 170 og 185 km/h. Mere er der næppe nogen, der behøver.

Tænkende automatgear

Den testede bil var monteret med et nyudviklet automatgear af den tænkende slags. Så såre man starter motoren, går gearet i gang med at monitere kørerens adfærd. Er man i det hidsige hjørne, registrerer det automatisk, at gearskiftet godt må gå lidt hurtigt. Har man omvendt god tid, vælger gearet automatisk et mere adstadigt gearskifte.

PajeroIII

I praksis viste det sig, at det tænkende automatgear – benævnt “Invecs-II” – fungerer perfekt. Så perfekt, at jeg ikke på noget tidspunkt følte behov for det manuelle “Sports Mode” gearskift, der også er muligt.

Med en så magtfuld motor og et så velfungerende automatgear bare flyder man afsted i trafikken – det være sig på motorvejen eller i myldretiden. Til enhver tid råder man over et komfortabelt kraftoverskud, der kan sættes ind på rekordtid. Det være sig under overhaling på motorvejen eller ophaling i vanskeligt terræn.

Vejgreb i verdensklasse

Bilen opfører sig uhyre civiliseret på asfalten, som den nærmest klæber sig til – ikke mindst i svingene. Kører man den i 4WD-mode, lægger transmissionen automatisk 2/3 af trækkraften på baghulene og 1/3 på forhjulene.

Vel at mærke når det går ligeud. Så såre transmissionen mærker, at man hjulene ikke løber lige hurtigt rundt længere – fordi man er på vej ind i et sving – fordeler den kraften til 50:50 mellem for- og baghjul. Med et imponerende vejgreb til følge!

Vejgrebet er lige så imponerende, når man forlader asfalten – ja, faktisk endnu mere imponerende. Det er her, det selvbærende karosseri med de uafhængige hjulophæng for alvor brillierer. Der er dobbelte Wishbone fortil og Multilink bagtil. Ganske som på en Formel 1 racer.

Jeg kører ofte ad en kilometerlang og aldeles lige grusvej med store huller. En vej, jeg gennem årene har lært kun kan køres med 30 km/t i min udmærkede 6 år gamle Mitsubishi Cosmos 4-hjulstrækker. Kører man hurtigere, risikerer man at blive smidt af hesten i et af de store huller. Bilen mister helt enkelt vejgrebet, da affjedringen ikke kan følge med.

Fra 30-60 på én bilgeneration

Not so med den nye Grand Pajero. For virkelig at teste den nye bil gennemkørte jeg den velkendte strækning af den hullede grusvej. Med vantro fulgte jeg spedometeret, da det forlod de maksimale 30 km/t. 40 km/t og 50 km/t var intet problem overhovedet. Først ved 60 km/t var grænsen nået, men da var hastigheden jo også dobbelt så høj, som den jeg hidtil havde kunnet køre!

Pajero1

Ganske imponerende så godt, de fire hjul holdt kontakten på den hullede grusvej. Og det bedst tænkelige bevis på, at den nye Pajero virkelig er et kvantespring i forhold til de traditionelle offroadere.

De store 265/70 dæk summede behageligt afsted på asfalten, men havde også et fortrinligt greb i terrænet. Det dokumenterede de under søsætning af forskellige både – på glatte trailerramper såvel som direkte fra stenede strande.

Ikke på noget tidspunkt var der optræk til problemer. Der var således aldrig brug for at låse differentialet eller bruge reduktionsgearet. Sikkert takket være den råstærke dieselmotor med det imponerende omdrejningsmoment.

Skulle man endelig – og det skal man jo under en decideret testkørsel – kritisere noget, så må det være det lidt reducerede udsyn bagtil, som skyldes et smart design med de bageste sideruder svingende elegant opefter. Det begrænser udsynet noget, når der skal bakkes med trailer under trange forhold.

GPS-navigation

Som noget ganske nyt var den testede model forsynet med Mitsubishi’s nydesignede navigationssystem, der baserer sig på selvsamme GPS-system, der længe har været kendt og brugt af småbådsfiskere til søs.

Med den forbedrede præcision, som blev opnået efter fjernelsen af den militære scrambling af signalet sidste år, er det nu muligt også at navigere sikkert på landevejen – via geostationære satellitter i 20.000 km’s højde. Baseret på iagttagelser under testkørslen er præcisionen nu oppe på omkring 10 meter – nok til at styre bilen rigtigt afsted gennem forskellige vejbaner og afkørsler.

Systemet starter automatisk op med bilen og har efter få sekunder fastlagt bilens position. Herefter er det en smal sag at taste en eventuel destination ind på det store multifunktionsdisplay – og trykke på “Start”.

Systemet beregner straks den bedste rute og giver løbende information om rundkørsler, afkørsler og andet – lige indtil “you have reached your destination” lyder fra bilens højttalere. Og skulle man alligevel kikse en afkørsel, går systemet straks i tænkeboks og beregner en ny rute.

Navigationssystemet fungerer perfekt og er især praktisk, når man skal finde vej til en bestemt adresse i et præcist kortlagt byområde. Langt ude på landet fungerer det endnu ikke, da mindre stednavne ikke er registreret på den medfølgende CD-ROM. Men det kommer givet i løbet af kort tid. Danmark er jo et lille land, der er kortlagt til mindste detalje. De resterende data skal blot plottes ind i systemet.

Vådrum

Tilbage er kun at omtale endnu en fiks detalje på den nye Grand Pajero. På biltestens sidste dag pakkede jeg fluegrejet og tog op på nordkysten af Djursland. Jeg ramte rigtigt og ankom til det lille rev, netop som tidevandet toppede.

Det tog kun en times fiskeri, førend jeg havde en rigtig dejlig 2 kg’s havørred liggende i strandkanten, taget på et lille Juletræ tiltænkt multerne, som imidlertid slet ikke var der. Men hvad skal man gøre med en slimet havørred på en bagende varm sommerdag?

Man anbringer den naturligvis svalt i det vandtætte rum, som findes under gulvet i varerummet. Så tænder man for air condition anlægget og kan nu køre meget langt med sin friskfangede eller nedfrosne fangst!

En rigtig fiks detalje, som alle lystfiskere vil forstå at værdsætte. Samme vådrum er naturligvis også ideelt til beskidte støvler og andet, man ikke ønsker skal svine bilen til.

Sammenfattende er der kun at sige følgende: Mitsubishi har fremstillet en fremragende ny offroader. Én, alle de andre af slagsen fremover vil blive sammenlignet med og bedømt ud fra.

Det var derfor svært, virkelig svært, at skulle aflevere nøglerne til testbilen efter ni dage og mere end 1.000 km’s komfortabel kørsel…

Priser

3,2 DI-D m. automatgear: 278.950 + moms 53.285
3.2 DI-D m. 3 sæderækker 674.995 inkl. moms & reg. afg.

3.5 V6 GDI m. automatgear 305.448 + moms 58.103
3.5 V6 GDI m. 3 sæderækker 714.999 inkl. moms & reg. afg.

© 2001 Steen Ulnits

Paris-Dakar 2002

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Mitsubishi i dag fremstiller verdens førende 4-hjulstrækkere. Det bevistes eftertrykkeligt af årets 9.500 km lange Paris-Dakar Rally, hvor Mitsubishi’s dominans var større end nogensinde – trods benhård konkurence fra Mercedes, Toyota, Nissan og Renault i ørkensandet.

Således indtog den nye Mitsubishi Grand Pajero følgende pladser i løbet: 1., 2., 3., 4. 7. og 8. 5. og 6. pladserne blev også taget af Mitsubishi – blot med Strakar pickup modellen. Alle de otte første pladser blev således taget af Mitsubishi. Den nye og ovenfor testede 3.2 DI-D dieselmodel blev samtidig hurtigste dieselbil af alle deltagere, så der er for alvor tale om gennemtestede motorer.

Det er imidlertid ikke kun væddeløbene, der har fået Mitsubishi på sejrsskamlerne. Det har også flere udenlandske tidsskrifter, heriblandt det store engelske “4×4 Magazine”. Dette blad – Englands største – kårede således den nye Grand Pajero med V6 GDI benzinmotor og 202 HK som årets bedste “Sports 4X4”. Den 165 HK stærke og ovenfor testede DI-D diesel blev samtidig årets bedste diesel for andet år i træk.

Men ikke nok med det. “Used Car Buyer magazine” har netop kåret selvsamme grand Pajero som “Best Used 4X4 2002” foran Land Rover Freelander og Jeep Cherokee.

© 2002 Steen Ulnits