Småt, men godt!

Tohatsu 3.5 HK

Testsejlads af mindste Tohatsu 4-takter på 3,5 HK. Perfekt motor til alujoller, pontonbåde og mindre gummibåde

I efterhånden nogle år har jeg sejlet rundt med en 30 HK Tohatsu 4-takter på min Ryds jolle. Med Power Trim og Tilt har det været den ideelle motor for mig og min 14 fods Ryds båd. Ikke mindst fordi den er markedets suverænt letteste motor i sin klasse.

Nu stod jeg så og skulle have en lille motor, der kunne bruges på både min store pontonbåd og min lille gummibåd. Et stærkere alternativ til elmotoren, som jo gør det godt på kort hold, men som ikke står distancen. Da skal der benzin til, og da slipper man for at slæbe rundt på det tunge batteri.

Efter at have canvasset markedet faldt valget atter på Tohatsu – denne gang i form af en lille 3,5 HK 4-takter, som kun vejer 17 kg – med indbygget tank, så man sparer på den trange plads i de små fartøjer, der her er tale om.

En elmotor lyder umiddelbart som den rette løsning til så små både – lette og lydløse, som de jo er. Men i virkeligheden er de alt for tunge – når altså det obligatoriske batteri nødvendigvis må tælles med. Uden et batteri, der gerne vejer 20-30 kg eller mere sågar, sejler disse lydløse letvægtere ingen steder. Og hvor skal man placere batteriet, når først motoren er spændt fast?

Letvægtsløsning

Begge disse problemer løses af den lille benzindrevne påhængsmotor, som totalt vejer og fylder mindre end eller halvdelen af, hvad en elmotor med batteri gør. Samtidig har den en større aktionsradius end elmotoren, hvis blot man har en ekstra 5 liters benzindunk med ombord. Så kan man komme rigtig langt omkring i løbet af en lang fiskedag!

Eneste mangel ved disse små påhængsmotorer er gearet, som kun omfatter frem og fri. Noget bakgear er der ikke. Til gengæld er der 180 graders styring, hvilket betyder, at man må vende motoren 180 grader, hvis båden skal bakkes.

Det vænner man sig dog hurtigt til – specielt hvis man råder over en større båd, som tillader, at man vender sig rundt og står op på knæene. Et drejeligt sæde er naturligvis guld værd i denne forbindelse.

Mindre pontonbåde tillader ikke dette, og de egner sig alene af denne grund ikke til påhængsmotor af denne art.

Vejledende listepris er pt. (primo 2009) ca. kr. 8.000,-. Men hvis man spørger sig lidt for, er der ofte gode penge at spare i form af et godt tilbud. Dette gælder naturligvis specielt, når den traditionelle bådsæson er overstået og bådforhandleren er ved at drosle ned.

Under alle omstændigheder bliver den lille benzindrevne hjælper hurtigt en uundværlig makker på fisketuren!

© 2009 Steen Ulnits