Elmotorer fra Shakespeare
Elmotorer er fremtidens supplement til benzinmotoren. De er lydløse, og de forurener ikke. Flere og flere har derfor en elmotor på båden, når de fisker. Med en tyst elmotor på hækken kan man lydløst snige sig ind på fiskene, eller man kan trolle så langsomt, som ingen benzinmotor kan.
Elmotorer har imidlertid været ganske dyre – hidtil. Specielt da, hvis de skulle kunne bruges i saltvand. Skal de nemlig det, skal elektronikken være indkapslet – ja, nærmest indstøbt i silikone – så saltet ikke kan komme til.
Amerikanske Shakespeare har fremstillet elmotorer siden 1970’erne og har følgelig stor erfaring med netop denne motortype. Pure Fishing Danmark er derfor glade for at kunne præsentere disse tyste amerikanere for danske bådfiskere. Endda til en meget fordelagtig pris, som ikke længere bør holde nogen tilbage.
Der er fire modeller eller størrelser at vælge imellem – tre til ferskvand og én til saltvand. De yder fra 28 til 54 lbs. tryk, hvilket gør dem velegnede til de fleste mindre både herhjemme.
28 lbs. er kun til kanoer og små både på mindre søer uden megen vind.
34 lbs. klarer det meste på mindre danske søer, hvor det ikke blæser for meget.
44 lbs. er perfekt til større søer, hvor der skal sejles langt og det ofte blæser.
54 lbs. er saltvandsbestandig og beregnet til lidt større både på sø, fjord og hav.
Bemærk, at elmotorer kun i ganske små vande kan erstatte en almindelig påhængsmotor. De tre mindste modeller er kun beregnet til brug i ferskvand, da elektronikken ikke er indkapslet på samme måde som i 54 lbs. modellen. En rigtig praktisk detalje ved Shakespeares Sigma elmotorer er teleskophåndtaget, som har fem fremadgående hastigheder og to bak.
Elmotorer kræver marinebatterier, der – i modsætning til bilens almindelige startbatteri – kan levere konstant strøm over længere perioder. Og som tåler gentagne opladninger uden at tabe pusten. Dyrest er gelbatterierne, hvor batterisyren er på fast form. De tåler desværre ikke hård ikke frost. De såkaldte AGM batterier er billigere, har syren bundet i glasfibermåtter, tåler frost og kan derfor varmt anbefales.
Et 12 volts batteri på 75-80 AmpH klarer det meste og er til at bære, hvad større batterier ikke er. Hav derfor hellere to mindre batterier end ét stort. De kan så kobles sammen og tømmes derefter samtidig – uden større tab i ydeevne.
En god lader er guld værd. Vælg en model med pulsladning og sikring mod overopladning. Lad batteriet være tilkoblet laderen hele tiden, så spændingen løbende vedligeholdes.
Og nyd så ellers stilheden, når båden lydløst glider frem gennem vandet!
Prisbillig elmotor
Elmotorer har længe været så dyre herhjemme, at de ikke har vundet nogen større udbredelse. Stik modsat USA, hvor der er en elmotor på snart sagt hver en båd. Dette vil med sikkerhed ændre sig med de nye motorer fra Shakespeare, som er overraskende prisbillige – trods overbevisende specifikationer. Læs blot, hvad irske Terry Jackson for ganske nylig skrev om 54 lbs. modellen i bladet Irish Angler:
“Med min håndholdte GPS kunne jeg måle, at min 19 fod lange båd skød en fart af imponerende 5 knob – lastet med to mand og en masse grej. Samtidig havde Sigmaen flere kræfter i bakgear end min Minn Kota på samme størelse.
Endnu mere imponerende var det, at motoren efter en hel lang dag på søen slet ikke havde drænet batteriet. Helt ærligt, så ville min Minn Kota have tømt batteriet på den halve tid!
Shakespeare forklarede mig, at de nye Sigma motorer leveres med en helt ny teknologi, der maksimerer fremdriften og minimerer strømforbruget. Så det bliver helt klart tommelen op for den nye Sigma!”.
© 2011 Steen Ulnits
Del denne artikel: