Jeg har støvet markedet igennem for at finde et optimalt kompromis mellem pris, kvalitet og funktion. Det er der kommet en rigtig fin fiskemaskine ud af!
Det er svært at vælge båd meget sværere end at vælge bil. I et vejr som det danske er en åben sportsvogn ikke meget bevendt, men fiskebåden derimod kan være både åben, lukket og midt imellem. Og så er der både fordele og ulemper ved alle typer…
Den perfekte fiskebåd findes helt enkelt ikke. I hvert fald ikke en model, der kan tackle alle forekommende fiskesituationer til UG. Faktisk må man råde over en mindre armada af forskellige fartøjer, hvis man vil være blot nogenlunde godt dækket ind:
Fladbundede både uden køl til lavt vand. Tunge hurtigsejlere med dybt V-skrog til langfart på åbent hav med store bølger. Absolutte letvægtere, der kan ligge på biltaget og derfra søsættes overalt. Både, der kan pakkes ned i bilens bagagerum og transporteres fra Nordborg til Nordkap. Både, der kan stå kampklar og fuldt udrustede på en trailer i garagen. Og så videre.
At finde frem til den ideelle fiskebåd er således en umulighed i hvert fald indtil man helt klart har fået defineret sit behov og bådens brugsområde.
Det perfekte kompromis
Jeg satte mig for at gøre det umulige: At sammensætte en kombination af båd/motor/trailer, som bedst muligt dækker de mange og meget forskelligartede fiskemuligheder, vi har i lille Danmark. En båd, der kan bruges på sø såvel som hav. En båd, der kan navigere på lavt vand, men samtidig også håndterer lidt søgang på åbent hav.
Det kostede mange overvejelser at nå så vidt. Faktisk adskillige år. Jeg har nemlig i årenes løb været igennem et hav af forskellige både og hver gang troet, at nu havde han fundet de vises sten. At den eneste ene nu stod på en trailer og lokkede med fiskeeventyret!
Hver gang blev der imidlertid dryppet malurt i bægeret. Nogle gange så meget, at båden til sidst helt enkelt måtte kasseres. Det største problem er næsten altid, at jeg dyrker så mange forskellige former for fiskeri. Faktisk er det variationen, der for mig trækker mest, og til det formål stilles der store krav til båden.
Nogle af mine både har været for små så de ikke kunne håndtere søgang på åbent hav. Så man ikke kunne stå op i og fiske fra dem. Andre både har været for store i den forstand, at de var or besværlige at håndtere.
En stor båd på en fast bådplads har altid virket for begrænsende på mig, og en stor båd på en ditto trailer er tung at håndtere. Den fylder også uforholdsmæssig meget. Endelig er der renholdelse og vedligehold. Jo større båd desto mere arbejde…
Det evige problem med både, der var enten for store eller for små, mente jeg på et tidspunkt at have løst én gang for alle: Med såvel en lille som en stor båd i garagen!
Men ak. Stadig var den lille for lille og den store for stor. To både var således heller ikke løsningen, og så fyldte de jo også utrolig meget på hver deres trailer når man nu ikke lige er skibsreder og hedder Onassis. Så tilbage til den enlige båd fuld af kompromisser.
Båden
Efter prøvesejlads af mange (!) forskellige både i forskellige størrelser faldt valget på en Ryds 435 DL. En relativt lille båd med centerkonsol og et kæmpestort stuverum midtskibs. En båd, man kan stå op i og gå rundt i uden problemer, da den dels er meget sidestabil dels har et søgelænder hele vejen rundt.
Det lange søgelænder giver samtidig uhørt mange muligheder for at montere to eller flere stangholdere, der er uundværlige til såvel aktiv trolling som passivt medefiskeri.
Centerkonsollen kan fås med eller uden vindspejl. Skal man ofte sejle langt i de kolde måneder, bør man vælge vindspejlet, der koster et par tusinde ekstra. Men har man ikke brug for dette, er båden klart bedst uden. Så er der for alvor plads til at svinge stængerne til alle sider. Ikke mindst fluefiskeren har brug for al den plads ombord, han kan få.
Skroget er dybt og klinkbygget med en markant knækkøl, der gør Ryds 435 DL uhyre retningsstabil. En stor fordel ved trolling og langsom sejlads i stærk sidevind. Eneste ulempe er, at denne båd stikker lidt dybere end de fleste andre både af samme størrelse på markedet. Til gengæld er den så absolut blandt de søstærkeste i sin kategori.
Båden er selvlænsende, hvilket er en uhyre stor fordel ikke mindst når båden skal rengøres for skæl, slim og blod fra fisketuren, der naturligvis helst skal gå i fisk. Man åbner blot for drænhullerne og spuler så skidtet af båden, mens vandet løber ud. Nemt og bekvemt. Det selvlænsende skrog er også en stor fordel, hvis båden ligger for svaj eller står på traileren udendøre. Så løber den aldrig fuld af vand.
Den dybe skrogform og det relativt smalle agterspejl gør ikke Ryds 435 DL specielt letplanende, men med 30 HK på hækken er der ingen problemer overhovedet. Med 25 HK på hækken og kun en enkelt mand i båden kan det dog være lidt svært at få den ud af vandet og op at plane. I hvert fald tager det tid.
I en åben jolle er tørt stuverum altid en mangelvare. Det er ikke tilfældet i denne båd, som ud over et rummeligt stuverum til batteri og tank med mere under agtertoften, har et meget stort stuverum foran styrekonsollen.
Udnyttet rigtigt har man al den plads, der behøves i dette rum. Man kan med fordel placere batteriet til en eventuel elmotor forrest i dette stuverum og dermed flytte vægten længst muligt frem i båden. Lette ting såsom redningsveste bør i agterrummet, hvis man da ikke vælger at tage dem på i stedet. Hvad man naturligvis bør gøre, hvis ikke det er vejr til flydedragt.
Motoren
Da først båden var valgt, var det ikke nær så svært at vælge en passende motor. Den skulle blot optimeres til båden, hvad både kraft og vægt angik. Ikke for lille med hensyn til hestekræfter, og ikke for tung, hvad antallet af kilo på hækken angår.
Der blev kigget brochurer og sammenlignet tekniske specifikationer. Båden er godkendt til 25 HK, men en tidligere prøvesejlads med blot 25 HK på hækken afslørede, at det er lige i underkanten selv om båden fint kan plane med denne motorkraft.
30 HK giver lige netop det overskud, der skal til for hurtigt at få båden ud af vandet og op at plane også når der kun er en enkelt mand ombord. Til gengæld når båden så lige akkurat over den magiske grænse, hvor der kræves kørekort til speedbåd.
Dette burde for øvrigt ikke afskrække nogen, da der ikke stilles ret store krav til denne prøve. Til gengæld er man dækket ind rent forsikringsmæssigt, hvis noget skulle gå galt, og et minimalt kendskab til søfartsreglerne får man også med i købet.
Vi besluttede os altså for en 30 HK motor. Det skulle være en moderne 4-takter, som er tyst, økonomisk og forurener minimalt. En motor, der lever op til fremtidens krav til udstødningsgasser. Til trolling er alt andet end 4-takt da også håbløst forældet. Kun en 4-takter kan gå i tomgang i timevis uden kokse tændrørene til.
Den omtalte 25 HK motor, som vi havde testet båden med, var en 2-cylindret 4-takts Yamaha, som egentlig gjorde det ganske godt. Men en 3-cylindret udgave stod endnu højere på ønskesedlen, da 3 cylindre med en kortere slaglængde alt andet lige giver en tystere motorgang end en 2-cylindret.
En grundig gennemgang af markedets 30 HK 4-takt motorer viste flere interessante ting. Eksempelvis har Suzukis model ganske vist 3 cylindre, men samtidig også en vægt på så meget som 96 kg, baseret på en motorblok på 597 ccm. En 25 HK Suzuki har samme specifikationer som storebror og dermed samme høje vægt, der gør den helt uanvendelig til en Ryds 435 DL.
Yamahas 30 HK er ligeledes 3-cylindret, men baseret på en motorblok på 747 ccm, hvilket giver en vægt på 83,8 kg. I den testede 2-cylindrede 25 HK udgave, som er baseret på en mindre 498 ccm blok, er vægten nede på meget acceptable 64 kg.
Tohatsu, der er verdens næststørste producent af påhængsmotorer, er også Japans ældste. Tohatsu er samtidig verdens største underleverandør af motorer til mere kendte mærker som Yamaha, Mercury og Mariner med flere.
Tohatsu’s grundfilosofi har altid været at producere flest mulige hestekræfter med den lavest mulige vægt, og det er ikke tom snak. Tallene taler nemlig helt for sig selv. Således vejer Tohatsu’s nye 3-cylindrede 30 HK 4-takter blot 68,5 kg i standardudgaven, baseret på en motorblok på 492 ccm.
Den meget lave vægt gør Tohatsu’s 30 HK 4-takter til et stjerneklart valg til Ryds 435 DL med det smalle og dybe agterspejl. Faktisk er denne motor helt uden reelle konkurenter til formålet. Ryds angiver nemlig selv en størstevægt på motoren til en 435 DL på 70 kg.
De tre cylindre går som en drøm. I tomgang er det næsten kun den stille rislen fra indikatorstrålen, der høres. Vi målte topfarten til 25 knob på den håndholdte GPS rigeligt til ethvert fiskeformål.
Der er naturligvis elstart samt Power Trim og Tilt, hvilket gør betjeningen uendelig meget mere komfortabel end på en manuel motor.
Traileren
Vi står nu med en båd, der vejer 250 kg, samt en motor, der med alt udstyr vejer godt 70 kg. Tilsammen 320 kg, hvilket er lavt nok til at måtte transporteres på en lille Brenderup trailer model 8114, der er godkendt til at laste 375 kg. Selv med fyldt 25 liters tank og sædvanlig bagage ombord holder vi os fint inden for rammerne.
Det betyder, at man ingen hængende påløbsbremser har at slås med ofte et problem på større modeller – og ingen fordyrende vægtafgift at betale.
Hvad mere kan man forlange?
- Vejledende priser:
Ryds 435 DL kr. 34.000,-
Tohatsu 30 HK AEPTL 4-takt kr. 45.500,-
Brenderup model 8114 kr. 6.800,- - Webadresser:
- www.rydsbatar.se
www.tohatsu.dk
www.brenderup.dk
© 2004 Steen Ulnits
Del denne artikel: