Pump!

Luft skal der til, hvis man vil have vand under kølen i sin flydering, pontonbåd eller gummibåd. Det kan gøres manuelt, men det giver sved på panden.

Ikke just den ideelle start på en lang vinterdag på vandet. Den manuelle luftpumpe er OK om sommeren, hvor man blot kan tage sig en forfriskende dukkert efterfølgende. Men sved under flere lag varmende vintertøj er ingen god idé.

Heldigvis er der råd for dette – i form af elektriske pumper, som på få minutter fylder selv den største pontonbåd op med masser af luft og tilstrækkeligt med tryk. De er dyre, men de er dejlige. Dyrest er dem, der har den største kapacitet, og som kan levere et reelt tryk på samme tid.

Elektriske pumper

Jeg har selv en elektrisk LVM pumpe, som kan pumpe mine pontoner og min gummibåd op på få minutter. Men den kan ikke klare det sidste tryk, som må leveres med håndpumpen. Der derfor også må med i bagagen og bag i båden. For en sikkerheds skyld.

Min nabo Henrik, som har været pontonbådsfisker om en hals, siden jeg solgte ham min Water Otter for snart mange år siden, kan ikke leve med noget sådant. Han har derfor investeret i en langt dyrere elektrisk pumpe, som dels har et større volumen – dels kan levere luften under rette tryk. Den kan sågar indstilles til at stoppe ved et givet tryk!

So ein Ding muss ich unbedingt haben, men jeg har altså ikke fået den endnu. I mellemtiden må jeg nøjes med at kigge langt efter naboen, når han på rekordtid får pumpet liv i sin nye voluminøse Outlaw. Men jeg skal komme efter ham, skal jeg…

Strømkilde

Disse pumper kan imidlertid ikke forsynes med strøm direkte fra cigartænderen i bilen. Den kan ikke levere tilstrækkelilgt med strøm til arbejdet. I stedet kan man få den fornødne strøm fra en såkaldt “jump starter”, der fås hos autoforhandlere for nogle få hundrede kroner og opefter. Jeg har handlet mine hos Harald Nyborg og har været godt tilfreds.

Jump starteren har indbygget batteri, som kan levere strøm nok til at kickstarte en træg bilmotor, og den klarer også luftpumpen til UG.

Jump starteren lades bekvemt op via bilens cigartænder, så der altid er strøm nok på batteriet.

Studse og ventiler

Som nybagt pontonbådsfisker finder man hurtigt ud af, at der ikke er så mange internationale standarder, når det gælder studse og ventiler til pontonbåde. Den studs, som passer på naboens pontonbåd, dur slet ikke til ens egen. Har man ikke lige den rette adapter i tasken, er man ilde stedt. Blandt de mest almindelige ventiler er Halkey-Roberts, Boston og Pro Series.

Det er således et af de steder, hvor man skal se sig godt for. Et godt bud på en løsning er den såkaldte Kwik Tek Airhead adapter, som kan tilpasses rigtig mange studse og ventiler, og som kan sluttes direkte til kompressor og slange til bildæk. Hjemme i garagen eller på en servicestation.

Den er god at have i baghånden, men dur altså ikke ude ved vandet. Heldigvis er den billig i anskaffelse.

© 2009 Steen Ulnits