Örnvik og Mercury

– en stærk kombination af svensk håndværk og amerikansk teknologi!

I november ’96 var vi i Varberg, Sverige for at teste nye modeller fra svenske Örnvik og amerikanske Mercury. I den beskyttede naturhavn inde bag klipperne lå funklende nye både og motorer og skinnede om kap med den lave vintersol

ornvik

Der var frit slag – og benzin ad libitum! Svenskerne havde rigget en lang række både op med de bedst egnede motorer. Der var alt – lige fra den “lille” Örnvik 441 CLX monteret en 40 HK Mercury til den store Örnvik 610 MC med en 3 liters Mercruiser indenbords motor på 145 HK.

Der var dog én bestemt båd/motor konstellation, som bjergtog os alle – undertegnede lystfisker ikke mindst. Det var Örnviks 485 CLX, som da også er konstrueret specielt med henblik på sportsfiskeri af legendariske John Lindblom. Det er en åben båd med bred styrekonsol og dobbelt motorbeslag. Tanken er naturligvis, at man monterer dels en stor motor til de lange stræk og dels en lille motor til trolling.

Udviklingen har dog overhalet denne kombination indenom – i form af moderne 4-taktere, som klarer både de lange stræk på kort tid og mange timers uafbrudt trolling i lav fart. Sodede tændrør og forsagere er en saga blot her på tærskelen til år 2000!

50 tyste heste

485’eren var derfor monteret med Mercurys nye 4-takter på 50 HK – en kæmpe udviklet i nært samarbejde med japanske Yamaha, der jo tidligere var fælles med Mercury om Mariner’s store motorprogram.

Det var en ganske forunderlig oplevelse at sejle med denne tyste kæmpe. Den startede i første hug hver gang – og helt uden at støje. Flere gange måtte jeg kigge bagud for at se, om motoren var gået i stå. Næh, det var den ikke – det viste kølevandsstrålen tydeligt!

Motoren hverken larmer eller ryster i tomgang – en ren fornøjelse for både trolling-fiskeren selv og miljøet. Dels er det rart at kunne nyde naturen uden larm i ørerne og olierøg i næsen. For slet ikke at tale om de sparede penge på benzinkontoen. Og dels profiterer miljøet jo tilsvarende af den kendsgerning, at 4-taktere kun bruger omtrent halvt så meget benzin under fiskeriet som tilsvarende 2-taktere.

Det stærkt reducerede benzinforbrug er noget, der helt sikkert vil få stigende betydning i årene fremover. Faktisk kunne man vel gå så vidt som til at fraråde købet af nye 2-taktere – i hvert fald i de større klasser.

Men tilbage til båden – til 485 CLX’eren med 50 4-taktende heste på hækken. Er man i tvivl om, hvorvidt motoren overhovedet kører i tomgang, så fortæller et lille vip med gashåndtaget det modsatte! Nærmest uden at anstrenge sig løfter den bådens knap 400 kg ud af vandet og op at plane. Topfart er mere end 30 knob, hvilket burde være ikke bare nok, men mere end rigeligt for de fleste fiskere!

I det hele taget er indtrykket en motor, som virkelig har magt over tingene – en motor, der indgyder stor tiltro og masser af tryghed.

5 meter søstærk båd

485 CLX er som sagt udviklet specielt med henblik på sportsfiskeri, hvilket dog på ingen måde udelukker eksempelvis vandski og dykning. Båden er superstabil – med kun én mand yderst i den ene side krænger den ikke mærkbart – og til fiskeri er den helt perfekt.

Den integrerede styrekonsol er bred – den dækker to tredjedele af bådens bredde, hvilket giver masser af plads til instrumenter og et enkelt stuverum til søkort, solbriller og lignende. Log og omdrejningstæller er standard.

En god ting ved den brede styrekonsol er fodstøtten, som vi virkelig havde glæde af under prøvesejladsen, der foregik i høj sø. Umiddelbart uden for havneindløbet til Varberg presses bølgerne sammen af klipperne og bliver korte, men høje. Disse bølger strøg vi på med krum hals, så båden gik helt fri af den ene bølge og hamrede ned på den næste.

485’eren klarede sig overbevisende – backslidede elegant baglæns ned ad bølgen, indtil propellen atter fik fat og skubbede på igen. Sådan ville jeg aldrig have behandlet min egen båd – den var da også kæntret – men her var vi jo for virkelig at teste bådene. Og under sådanne forhold viste fodstøtten under styrekonsollen sig virkelig at være guld værd. Så havde man noget at stemme imod, når båden ramlede ned på vandet igen!

Båden klarer sig således i langt værre vejr, end man nogensinde vil gå ud i med fiskestangen. Og i magsvejr er den en drøm at sejle med og færdes i. Man kan nemlig bevæge sig frit og ubesværet rundt i det store cockpit, der naturligvis er selvlænsende – endda med en praktisk returventil, som sikrer, at vandet ikke løber den forkerte vej i hård sø.

Masser af plads

Men ikke nok med det. Fire store og aflåselige stuverum giver plads til alt det grej, man altid slæber med sig på fisketur. Under agtertoften ligger naturligvis batteri og benzintank (fast tank kan installeres), mens et bundt stænger fint stuves af vejen i et dejligt langt rum i bagbords side.

Rustfrit søgelænder giver en dejlig tryghed og er ideelt til montering af stangholdere.

Faktisk er der kun én negativ ting at bemærke om denne båd/motor kombination. Det er prisen, som primært skyldes den dyre, men dårende dejlige 4-takter. Power Trim er naturligvis standard!

Data:
Vægt u/motor 390 kg
Bredde 1,88 m
Længde 4,85 m

© 1998 Steen Ulnits