Test af en fræk svensk småbåd med lækre detaljer, radikal nytænkning og anderledes muligheder for både fiskeri og familieferie på vandet.
Da jeg selv astrologisk set er en tvilling (Gemini), var det med en vis ekstra interesse, at jeg drog til Varberg for at teste den “lille ny” Crescent af samme navn.
Det blev på flere måder en interessant oplevelse. “Gemini” er nemlig en lille hardtop båd, som er designet af mesteren selv – Pelle Petterson – og som byder på mange spændende detaljer og radikal nytænkning.
© foto Steen Ulnits
Som hardtop båd giver Gemini’en sikkerhed og bekvem overnatning for to – endda rigtig god plads, hvis dørken dækkes med en dertil beregnet plade. Da bliver der hele 195 x 160 cm at slænge sig på. Nok til to garvede fiskere – eller et forelsket par!
Velprøvet klassisk skrog
Gemini er med 500 kg en ganske tung båd af sin størrelse. Der er ikke sparet på glasfiberen, hvilket jo er rart at vide, når man skal have den på trailer det meste af tiden.
Den er bygget over Crescent’s klassiske 480 skrog, som fås i flere åbne udgaver, og som har bevist sin stabilitet og sikkerhed gennem adskillige år. Dens V-bund skærer godt igennem de store søer, som vi under testen havde rig lejlighed til at opleve i den snævre indsejling til Varberg havn.
Netop her forstørres bølgerne nemlig altid under pålandsvind. Samtidig kombineres de med retursø fra klipperne, hvorfor de kan blive ganske uforudsigelige. Men altid interessante og i hvert fald helt ideelle, når en ny båd skal testsejles! Alle både sejler jo fint, når havet ligger plant som et stuegulv…
Man skal dog være klar over, at netop Gemini’en skal trimmes lidt ekstra op, da båden pga. hardtoppen er tungere fortil end normalt for både af denne størrelse. Har man først gjort det, sejler den aldeles udmærket selv i store bølger, der brækker. En båd, man så absolut føler sig tryg i.
Man skal dog lige vænne sig til, at den i skarpe drej under høj fart lægger sig lidt mere ned på siden, end man er vant til med større både. Det er givet den relativt tunge hardtop, hvis høje tyngdepunkt her viser sig. Det er dog på ingen måde faretruende, og man vænner sig da også hurtigt til, at båden krænger en smule mere end normalt.
Genial frontluge og fordæk
De fleste småbådsfiskere ender før eller siden med en hardtop båd, da netop denne bådtype på bedste vis kombinerer fordelen ved den helt åbne jolle og så den lukkede kabinebåd. Man har kahytten til at holde vandet ude og grejerne tørre. Man kan samtidig overnatte trygt indendøre.
© foto Steen Ulnits
Men hardtop både har også den medfødte skavank, at man må ud at balancere på fordækket, når man skal ombord eller i land – og når ankeret skal ud.
Det problem har Gemini’en bekvemt løst med en stor frontluge, der – i modsætning til flere andre frontluger på markedet – virkelig dur. Dels er den stor nok, og dels kan den lukkes op i lodret, så man faktisk kan stå oprejst i åbningen. To gasstøddæmpere sørger for at holde den sikkert på plads. En solid låsemekanisme sikrer tilsvarende, at den altid er forsvarligt lukket under sejlads.
Frontlugen er en af de helt store plusser ved den nye Crescent. Den gør det nemt at ankre op – ingen farlig balancegang i vind og bølger. Den gør det også bekvemt at komme ind og ud af båden, når man lægger til kaj. Det fandt vi ud af, da vor fotograf skulle sættes i land et lidt uautoriseret sted på den yderste havnemole for at få nogle gode skud af båden i fart. Han havde ingen problemer overhovedet med at få sig selv og sine kameraer i land via frontlugen.
I den forbindelse har Gemini’en endnu en smart detalje – som for øvrigt også findes på de øvrige åbne 480-joller: Den har et herligt bredt fordæk, som dels giver plads til et fint ankerrum, dels gør det nemt at træde ombord. Hertil hjælper i høj grad også to høje søgelændere, der virkelig betyder noget for sikkerheden ved ind- og udstigning. Kombinationen af det velprøvede fordæk med den nye frontluge er intet mindre end genial!
Rummelig kabine
Den testede Gemini var monteret med to dejlige, drejelige og låsbare stole med polstring – stabile stole, som man sidder rigtig godt i.
Der er to konsoller i cockpittet – én foran hver stol. De er imidlertid ganske smalle, da de ikke må tage for megen plads i den relativt klejne båd. Til gengæld er de holdt i et elegant og integreret design, som glæder øjet. De giver dog kun plads til et enkelt kombiinstrument, hvilket er i orden af flere årsager. Dels tager de mindre plads, og dels bruger de mindre strøm.
© foto Steen Ulnits
Et af de nye Simrad kombiapparater med 14 tommer LCD farveskærm vil passe perfekt her, hvor de står tørt og mørkt inde i kahytten. Så mangler man intet. Så er kommandocentralen og informationscenteret klar og bemandet!
Hardtoppen mangler dog en stænkskærm, hvilket kan være ganske irriterende i hårdt vejr, hvor bølger, som skyller ind over forskibet, fortsætter uhindret ned i cockpittet. Et problem, som de fleste hardtopbåde faktisk har.
Men det er naturligvis vigtigt for bådens flotte, strømlinede look, at det ikke skæmmes af en grim stænkskærm, der bryder linjerne. Som altid må man lide for skønheden. Men man kan jo bare holde sig inde i hårdt vejr – eller sørge for, at båden er forsynet med en heldækkende kaleche, som kan holde vandet ude. Endelig kunne man jo også selv montere en stænkskærm…
Det skal dog siges, at problemerne med vandsprøjt aftog markant, da vi først fik trimmet forstavnen lidt ekstra op.
Gemini’en er monteret med store og meget høje frontruder, som i siderne går helt op i taget. Det giver et fornemt udsyn selv i skarpe sving, hvor det behøves mest. Et elegant design, som både er en fornøjelse at se på og ud af!
Trangt agterdæk
Agterdækkets to indbyggede luftanke er et irritationsmoment for os sportsfiskere, da man ikke kan komme helt ud i hjørnerne. Det er imidlertid en nødvendig detalje for at få opdrift nok i så relativt lille en båd, at norske Veritas vil godkende den. Den er for øvrigt klassificeret til “C”, hvilket betyder sejlads i kystnære farvande med bølger på op til 2 meter.
Fjernes bænk/bord, kan man imidlertid komme helt ud til motorbrønden i midten. Luftkamrene er dog gode til at lægge benene på, når man sidder ned med stolene vendt bagud og slapper af. Det skal de alligevel have!
Da man ikke kan komme helt ud i hjørnerne af agterdækket, egner båden sig ikke til brug af downrigger. Men det er nu ikke noget problem, for dem er der overhovedet ikke plads til i Gemini’en. Der er heller ikke plads til et søgelænder, på hvilken en trollingbar kunne fastspændes.
Agterdækket er forsynet med et kombineret bord/bænk system mellem de to luftkamre i hjørnerne. Det synes imidlertid og af flere årsager at være en ganske dårlig detalje: Dels ser lakeret, lyst fyrretræ nu engang fælt og aldeles upassende ud i en båd. Dels er bænken ganske ubekvem at sidde på uden polstring. Og dels går det indbyggede bord underneden løs og falder ned i hård sø.
Dette underlige “kombimøbel” bør derfor fjernes helt og erstattes af en passende stor Igloo boks med polstret sæde. Da får man en langt mere funktionel båd til såvel fiskeri som familieferie. Plads til fisk eller frokost eller en tredje passager. Og så kan boksen jo uden videre flyttes eller fjernes, hvis man vil helt ud til motorbrønden.
Skulle man ønske sig yderligere sikkerhed i form af en lille ekstramotor, er Gemini’en også forberedt for dette. Man fjerner blot en lille dækplade ved motorbrønden, og beslaget er klar til brug. Endnu en fiks lille detalje ved denne båd.
Til allersidst lidt om lanternerne, der som altid er på plads, når der er tale om en svensk båd. Ingen irriterende ekstraomkostninger her. Men ikke nok med det. Gemini’en er forsynet med en fremragendeagterlanterne, som kan klappes op, når der er brug for den. Og fældes ned, så den ikke er i vejen, når der skal sejles eller fiskes i dagslys. Absolut en detalje, man hurtigt vil forstå at værdsætte.
Konklusion
Med 488 cm i længden og 203 cm i bredden en relativt lille båd, men med mange fine detaljer. Den er ganske søstærk af sin størrelse, hvilket den i netop forgangne sommer beviste på en langtur fra Varberg til Anholt – som jo ligger midt mellem Sverige og Danmark. Med en 50 HK Yamaha 4-takter på hækken nåede Gemini’en i ganske hårdt vejr problemfrit frem til dansk territorialfarvand på en enkelt tankfuld benzin.
Det er da også en ganske hurtig båd, som med netop en 50 HK 4-takter på hækken og to mand ombord snildt går sine 30 knob. Og det ved et så beskedent brændstofforbrug som 17 liter i timen eller0,57 liter per sømil. Det bliver ingen ruineret af.
Men er man en hårdnakket trolling-fisker med hang til downrigger og cannonball, må man desværre glemme alt om denne båd, hvis pladsudnyttende konstruktion ikke levner plads til bare en enkelt lillebitte downrigger.
Kan man imidlertid klare sig med en Dipsy Diver eller to, er det en fin båd at fiske fra. En båd, som sejler godt og ser endnu bedre ud!
Den fås i flere farver – med blå, røde eller grønne stafferinger. Hvid er standarden.
© Steen Ulnits 2000
Del denne artikel: