Foldebåde

shapeimage_3

Fold ud – og fisk!

Du har sikkert drømt dig derud mange gange: Derud, hvor du ikke kan nå fra land. Derud, hvor fiskene springer uden for kastehold. Derud, hvor tangbælterne lokker under den blinkende overflade.

Well, dream no more. Den amerikanske Porta-Bote er kommet til Danmark, og med Porta-Bote har du nu alle muligheder for at realisere dine drømme – endda til overkommelige priser. Samtidig får du en fantastisk lille båd, som brillierer med sin stabilitet og sødygtighed, og som stort set intet fylder i sammenfoldet tilstand.

Man skal se det for at tro det. Ud af noget, der mest af alt ligner et surfbræt, vokser pludselig en fuldt færdig fiskebåd frem, der kan ros med årer eller sejles med motor. Læs videre og lad dig fange af det geniale koncept, der nu har mere end 20 år på bagen – og hele 10 års garanti på skroget! Verden over er der solgt næsten 100.000 af slagsen…

Den originale Porta-Bote må ikke forveksles med billige kopier fra syd for grænsen. De når ikke originalen til sokkeholderen!

Mennesket har altid drømt om både, der var lette at transportere fra sted til sted, men det kneb noget med materialer og muligheder i de første årtusinder. Det var simpelthen ikke til at gøre den udhulede træstamme så lille og let, at man nemt kunne bære den fra det ene vand til det andet!

Faktisk skulle vi helt frem til sidste årtusindes sidste århundrede, før mennesket var så vidt. Da havde den amerikanske runmfartsorganisation NASA nemlig udviklet et helt nyt materiale med helt nye egenskaber: Polypropylen.

IMG_2360

Materialet

Polypropylen er et kunststof, som i modsætning til alle andre materialer ikke svækkes af at blive bøjet og strukket gentagne gange. Et enestående materiale, der rent faktisk bliver stærkere af det!

Polypropylene har i det hele taget mange spændende egenskaber. Dels er det lettere end vand, så materialet flyder. Og dels er det resistent over for de allerfleste kemikalier, det måtte komme i kontakt med. Endelig vil det slet ikke brænde – stik modsat glasfiber, som brænder forrygende godt – og man kan slå på det med en hammer, uden at det kan ses!

Et sådant materiale måtte kunne bruges til fremstiling af både! Det mente i hvert fald en amerikaner, som gik til tegnebordet med sine ideer om en båd, der kunne foldes sammen, så den var let at samle og let at transportere og opbevare.

Den første foldebåd kom til verden i 1993 og fik navnet “Porta-Bote”. Den var spids i begge ender og mindede derfor på mange måder om en bred kano eller en sejlende banan!

Den spidse hæk resulterede imidlertid i en begrænset bæreevne – med mindre motorer og lavere fart til følge. Det var således ikke muligt at få den oprindelige Porta-Bote ud af vandet og op at plane. Det var heller ikke muligt at stå op i bådens agterende.

IMG_0278

Enter Sandy Kaye, som havde en fortid i noget så båd-fjernt som forlagsbranchen. Sandy købte vennens firma op og gik straks i gang med at forbedre konceptet.

Det helt store gennembrud kom, da Porta-Bote fik en flad hæk i stedet for en spids. Det gav en langt bedre stabilitet og mulighed for brug af større påhængsmotorer. Nu var Porta-Bote pludselig en ægte båd med alle de fordele, det medfører i form af stabilitet, bæreevne og sejlhastighed.

Samlingerne

Næste problem var samlingerne, der krævede en hel del udvikling, før de var perfekte. Men så kunne man også tage patent på konstruktionen, der meget forenklet gør brug af et antal rustfri stålclips og et syntetisk tætningsmateriale mellem de fire plader, der udgør den færdige foldebåd.

Man skulle tro, at det ikke kunne lade sig gøre at lave en sådan vandtæt samling, men det kan det altså. Endda i så høj grad, at Porta-Bote tør give 10 års garanti på skroget. Den bedst tænkelige sikkerhed for, at tingene bare virker. – Og hvor mange andre producenter af andre ting tør gøre det? Faktum er da også, at der stadig sejler Porta-Botes af første generation rundt, som er 25 år gamle!

Materialet er gennemfarvet og hele 6 mm tykt. Farven kan derfor ikke slides af, og det er ikke praktisk muligt at lave hul i skroget. For at kunne flexes i tusindvis af gange uden nævneværdig maganvendelse er de fire polypropyleneplader falset i samlingerne. Er båden ny og materialet koldt, kan det kræve lidt magt at få foldet båden ud. De første gange er det derfor rart at være to mand om projektet.

IMG_0279

For et par år siden var Porta-Bote helt på toppen – bogstavelig talt. Det skete, da medlemmer af det engelske Royal Air Force team af bjergbestigere – under protektion af ingen ringere end Prince Charles – besteg Mount Everest medbringende en lille 8 fods Porta-Bote. I den krydsede de en lille smeltevandsø i 6 kilometers højde – den største højde nogen båd nogensinde har sejlet her på denne jord. Med sneskovle som padler. Over skyerne. Guiness Book of Records blev naturligvis informeret om bedriften!

Stabiliteten

For at beskytte selve samlingerne er disse dækket af en tyk og meget slidstærk plastslange, der samtidig udgør bådens køle – hele tre af slagsen, hvilket gør Porta-Bote meget let at styre og uhyre retningsstabil. Stik modsat gummibåde, som blot blæser hen over vandet i stedet for at ligge nede i det. Det er noget, man hurtigt vil forstå at værdsætte, hvis man troller afsted med blink eller wobler bagude. Porta-Bote styrer stabilt med sine tre køle – selv i sidevind, hvor gummibåde er helt ude af kontrol.

Man skulle tro, at netop samlingerne var Porta-Bote’s Akilleshæl – en medfødt svaghed. Men samlingerne er forbløffende stærke. Således har den japanske kystvagt testet en 8 fods Porta-Bote på værste vis: Båden blev fyldt op med knap 300 kg betonblokke, hvorefter den med en kran blev løftet op i 6 meters højde og herfra droppet ned på vandet. Porta-Bote klarede testen og det frie fald uden én eneste læk! Endnu en grund til, at fabrikanten tør give 10 års garanti på skroget.

Endelig må vi ikke glemme vægten, der er med til at gøre Porta-Bote uhyre let transporteret. Færdigsamlet vejer en 10 fods Porta-Bote således ikke mere end 37 kg, hvilket gør båden nem at håndtere. Let at få i vandet på uvejsomme steder. Og nem at få op på biltaget, når man skal hjem igen.

Den færdige foldebåd stikker blot 11,4 cm ulastet, hvilket muliggør sejlads på meget lavt vand. Og giver helt nye fiskemuligheder. Med en Porta-Bote kan du komme frem, hvor almindelige både ikke kan: Til jomfruelige fiskepladser, hvor gammelgedden eller storørreden lurer!

Læs meget mere og se, hvordan en Porta-Bote folder sig ud i artiklen her.

Steen Ulnits