Det er ikke mange fiskebåde, der fremstilles i Danmark. Vi har prøvesejlet den nye “Flex 18” – en pæredansk fiskebåd, der tilmed på bestilling kan leveres i flere forskellige udgaver.
Der blæste en strid vind fra vest, da vi søsatte den spritnye Flex 18 kabinebåd i Egå Marina. Ganske vist fralandsvind, men blot nogle få hundrede meter ude var der allerede godt med skum på bølgerne. – Ideelle forhold til test, for næsten alle både sejler jo godt i magsvejr!
Vi er næppe nået ud til bøjen, der markerer indgangen til “Det forbudte område”, førend skummet blæser af bølgerne. Men båden har magt over tingene. Den er nemlig forsynet med en kraftig 70 HK 4-takts Johnson, der uden problemer og med et vip af gashåndtaget får Flex 18 ud af vandet og op at plane.
Da vi har et barn med ombord, får den ikke alt, hvad båd og motor kan holde. Det ville være uansvarligt. Men der mangler hverken kraft eller fart, og helhedsindtrykket er klart: Båden har ingen problemer med vind, vand eller bølger – hverken ved hurtig opstart eller hård nedbremsning.
Den tager heller ikke nævneværdigt med vand ind i motorbrønden, når man bakker båden op mod bølgerne. Til gengæld virker den ikke helt så letstyret som markedets bedste både, men det er en gradsforskel og absolut acceptabelt for en båd i denne klasse.
Åben eller lukket båd
Båden har lånt sit navn fra Søværnet, hvis nye både også er bygget efter “Flex”-princippet – at de skal kunne bruges til mange forskellige formål og let kunne tilpasses nye.
Således kan man få Flex 18 som åben styrepultbåd eller lukket kabinebåd. Den åbne hedder “Flex 18 Open” – den lukkede “Flex 18 Cabin”. Skroget er det samme i begge tilfælde – i sidste fald monterer man blot en hardtop over på skroget. Man kan således i første omgang købe en åben båd og siden – hvis man vil ud på længere ture og familien også skal med – få eftermonteret hardtoppen.
Dette konstruktionsprincip giver samtidig en ankerbrønd fortil, som er usædvanligt stor og rummelig. Her er der rigeligt med plads til såvel anker som kæde og ankertov samt andre småting, der ellers kun vanskeligt får plads indenborde.
Robust skrog
Langt de fleste både fremstilles i dag i Polen, hvor arbejdskraften endnu er billig. Men der er tale om masseproduktion, hvor man naturligvis sparer, hvor spares kan. Der skal jo være fortjeneste til såvel producent som importør og forhandler, og konkurrencen mellem de forskellige producenter er benhård.
Sådan er det ikke med Flex 18, som er fremstillet i Skjern, og som sælges i Skjern. Den er ikke lagervare, men laves på bestilling. Det tager typisk fire hele dage at støbe en Flex 18, hvor man i Polen ofte klarer en båd om dagen. Alt laves i hånden i Skjern, hvilket gør det muligt rigtig at kæle for detaljerne.
Yderst ligger der således hele to lag Gelcoat, hvilket sikrer god slidstyrke, førend man er nede ved selve glasfiberen. På mange andre af dagens både skal man blot skrabe lidt i den hvide overflade – og den gule glasfiber titter straks frem.
Bunden har dobbelt tykkelse, hvilket er et meget stort plus, hvis båden skal på trailer. Og det skal langt de fleste af denne størrelse både. På traileren hviler en god del af vægten på rullerne, hvilket giver stor punktbelastning. Dårlig glasfiber krakelerer i Gelcoat’en under dette pres, og i værste fald revner glasfiberen sågar.
Ideelt skal trailerbåde dog altid hvile på kølen, hvorfor der i kølen på en Flex 18 er indstøbt plastrør for ekstra styrke.
Stor sikkerhed
Der er også indstøbt vandfast krydsfiner, så man får et lufttæt hulrum, der sikrer opdriften – selv hvis bådens skrog skulle revne ved en voldsom kollision. Til sikkerheden hjælper også, at der er indstøbt skumplader mellem inder- og yderskrog. Producenten har bevidst valgt ikke at bruge påsprøjtet skum, der med tiden kan opløses, suge vand og synke ned i gamle både.
– Flex 18 skal også sejle sikkert om 30 eller 40 år, lyder det selvbevidst fra Skjern Bådene.
Skumpladerne er højt placeret. Det giver en høj opdrift, så båden ikke vender ved bordfyldning. De indstøbte skumplader giver samtidig større stivhed og mindre resonans under sejlads, hvilket var meget mærkbart og hørbart under vor testsejlads. For at sikre ekstra styrke og stivhed har man valgt et klassisk klinkbygget skrog, hvis mange profiler i sig selv stiver skroget af.
Lav planingsfart
Skrogformen giver næsten ingen mærkbar planingstærskel – modsat de fleste planende både, som pludselig går op og lægger sig – og pludselig er nede i vandet igen efter endt planing. Det giver en behagelig sejlads. Flex 18 planer ned til 8-9 knob og har en maxfart på 30 knob med 70 heste på hækken.
Enhver, der har prøvet at trække ledninger og kabler i en båd, vil vide, at det kan være et stort problem. Pladsen er for trang, og ofte kan stikkene ikke komme igennem åbningerne. Det problem har man ikke med en Flex 18, hvor der er indstøbt rummelige plastrør til de nødvendige ledninger og kabler.
Vælger man kabinebåden i stedet for den åbne model, får man vinduer fremstillet i Lexan, der ikke er så udsat for ridser og skrammer som det gængse Plexiglas. Man får også et uhyre komfortabelt førersæde, der gør selv lange ture til en ren fornøjelse.
Stort agterdæk
Som lystfisker bliver man umiddelbart begejstret, når man ser det store og rummelige agterdæk – helt frit for hindringer af enhver slags. Her er der et helt dansegulv til at fiske fra – om det så er med kastestang fra en frit drivende båd eller med downrigger fra en sejlende. Agterdækket måler således hele 145 x 95 cm fra styrestol og agterud. Tilsvarende er målet 145 x 200 cm fra kistebænken og agterud i bagbords side.
Downrigger kan uden besvær monteres på overdækket bag agterdækket – let at komme til såvel ovenfra som nedenfra via de store agterluger. Montering af downrigger er således en smal sag, hvilket langt fra altid er tilfældet med denne bådtype.
Fribordet er højt – 75 cm – så man kan læne sig komfortabelt op af bådsiden under fiskeriet. Polstrede puder her ville være en god idé for yderligere komfort, men sådanne kan man let selv montere efterfølgende.
Megen stuveplads
Er der noget, man aldrig kan få for meget af i en båd, så er det stuveplads. Her udmærker Flex 18 sig ved rigtig meget af slagsen. Vælger man den åbne model, er der op til 3 stænktætte luger til kistebænkene, to stænktætte luger til agterrum samt én stænktæt luge i styrepulten.
Vælger man i stedet kabinebåden, får man to store stuverum agter og tre i kistebænkene. Læg hertil en bordplade med aftagelig konsol, der kan omdannes til en tredje soveplads. Eller ekstra god plads til to. Ryghynderne passer hen over bordpladen, så man her slår to fluer med ét smæk.
Der er flere muligheder, som man skal tage stilling til, når man bestiller sin båd. Farven er hvid – hvis man ikke vælger noget helt andet. Er man specielt langbenet, kan det være en god idé i stedet for et lukket stuverum at få lavet en udskæring til benene i styrepulten. Det giver ekstra siddekomfort, hvilket man vil sætte stor pris på under lange ture.
Alt i alt må man sige, at Flex 18 er en meget vellykket båd – resultatet af 40 års vestjysk erfaring med konstruktion af både i glasfiber. Først små skydepramme til Ringkøbing Fjord – siden større, planende både til resten af Danmark!
© 2003 Steen Ulnits
Specifikationer
Længde: 550 cm
Bredde: 200 cm
Fribord: 75 cm
Dybgang: 30 cm
Vægt: 530 kg
Max pers: 6
Max motor: 70 HK
CD kategori: C
Priser
Flex 18 Open: 74.900,- kr
Sætpris med 50 HK Johnson 4-takt: 107.892,- kr
Flex 18 Cabin: 97.500,- kr
Sætpris med 70 HK Johnson 4-takt: 156.825,- kr
Yderligere oplysninger:
Skjern Bådene
Ringkøbingvej 20
6900 Skjern
Tlf. 97 35 08 95
E-mail: sb@skjernbaadene.dk
Website: www.skjernbaadene.dk
Del denne artikel: