Elmotorer

Elektriske motorer er tyste og miljøvenlige. Derfor vil vi givet se meget mere til dem i fremtiden. Men der er meget stor forskel på elmotorer. Det kan du læse om i denne artikel.

“Den tyste revolution” er de blevet kaldt. Og i mange år har de været standarden på amerikanske bass-både, som færdes på de store og ofte lavvandede bass-søer i USA.

El-motoren er på det nærmeste lydløs, når den summer afsted gennem vandet – ofte trækkende båden efter sig, da den i regelen er monteret som hjælpemotor forrest i båden. Kun sjældent bruges den som hovedmotor og da kun på mindre både.

El-motoren har både fordele og ulemper sammenlignet med en konventionel benzinmotor. Lydniveauet er naturligvis helt uden konkurrence, når det gælder fiskeri på søer, hvor alle skal kunne være – fugle og ikke-fiskere inkluderet. Og driften er rasende billig – i hvert fald med de nuværende priser på elektricitet.

Til ulemperne hører, at drivkraften er et eller to meget tunge batterier, som ikke er så nemme at slæbe rundt med, når de skal til og fra båden. Opladningen tager også væsentligt længere tid end en optankning. Endelig er der meget klare grænser for såvel kraft som rækkevidde.

Én ting er dog sikker: Man bør holde sig fra de mindste el-motorer, der typisk har et propellertryk (“thrust”) på omkring 20 engelske pund (lbs.). De har ganske enkelt kun kræfter nok til at skubbe helt små pontonbåde og kanoer, når det ikke blæser. I stedet bør man vælge motorer med et propellertryk på 30 lbs. og opefter – alt efter bådens størrelse og den mængde strøm, man råder over.

12, 24 eller 36 volt?

El-motorer fås idag til enten 12, 24 eller 36 volt. De sidstnævnte kræver henholdsvis to og tre batterier, hvilket naturligvis gør både transport og opladning noget besværlig. Og man får ikke dobbelt så megen kraft ud af 24 volts udgaven, ejheller tre gange så meget ud af 36 volt.

Har man en større båd, vil en 24 volts el-motor med et propellertryk på 40-60 lbs. være at foretrække, men så dræner man også sine batterier på kort tid. Typisk har el-motorer et strømforbrug på 30-40 ampere i timen ved fuld fart, hvilket dræner et 75 amperetimers batteri på to timer. Til normalt brug – trolling ved lav fart – har man dog i regelen strøm nok til en hel fiskedag.

Man skal være klar over, at almindelige bilbatterier – som er de billigste – ikke egner sig ret godt til moderne el-motorer. De kræver såkaldte “Deep Cycle” batterier, som er væsentligt dyrere – typisk dobbelt så dyre som almindelige bilbatterier. Men det, man må investere ekstra i sammenligning med en almindelig benzinmotor, sparer man hurtigt under driften, hvor en opladning kun koster få kroner. Det får man ikke meget benzin for…


Specielt beslag til ekkoloddets transducer, som så kan monteres nederst på elmotoren.


Man skal være klar over, at 99% af verdens el-motorer fremstilles til brug på de amerikanske ferskvandssøer. De er derfor ikke fremstillet i materialer, der tåler saltvand.

Derfor laves der i dag specielle serier af el-motorer, som udelukkende er beregnet til brug i saltvand – fremstillet med komponenter i rustfrit stål, marinealuminium og messing med mere. De holder, men koster til gengæld også meget mere. Til danske småbåde er det disse motorer, der er fremtiden.


MinnKota’s Vector har 3X forstærkning af styringen


El-motorer er uden tvivl en del af fremtidens miljøvenlige påhængsmotorer – som hoveddrivkraft på mindre joller, kanoer og pontonbåde. Og som hjælpemotor på større både. Men de har altså deres klare begrænsninger, som man må kende til for at få det fulde udbytte af dem.

© 2000 Steen Ulnits