CAMPION Explorer 492

Enhver småbåd er et kompromis mellem mange ting. Ingen småbåd er perfekt til det hele, men egner sig mere eller mindre godt til specielle formål.

Det største problem ved mange småbåde er imidlertid, at de vil for meget på én gang. Herved bliver de til ét stort kompromis, der egner sig lige dårligt til alting!

campion

Det er således svært at vælge båd – faktisk sværere end at vælge bil. Før man går i banken og sælger sin sjæl – det er i regelen den omtrentlige pris – skal man have gjort sig sit reelle behov klart. Én ting er drømmene om dejlige sommerdage på et blikstille hav – noget helt andet de barske realiteter på en blæsende kold og regnfuld dag i efterårsferien.

Det nordamerikanske marked er så stort, at der er plads til specialbåde udelukkende beregnet til lystfiskeri. Som ikke behøver at gå på kompromis med andre former for brug. Til sammenligning er det skandinaviske marked så lille, at bådene her nødvendigvis må blive mere allround-prægede. De skal i lige så høj grad bruges til badning, dykning og vandski som til sportsfiskeri.

Et godt eksempel på en sådan veludrustet fiskemaskine med centerkonsol er den canadiske Campion Explorer 492.

Båden er i fin balance, uanset om man er én, to eller tre mand ombord. Samtidig kan man uhindret bevæge sig omkring i hele båden, hvilket man hurtigt lærer at sætte pris på. Endelig kan to mand fint fiske fra samme side, hvilket kniber gevaldigt på mindre, lukkede både. Ikke mindst til pirkefiskeri, hvor man driver med siden til, er dette en kolossal fordel.

Rummelig centerkonsol

Den testede båd er 4,92 m lang og 2,16 meter bred, hvilket lige akkurat giver plads til en vel gennemtænkt centerkonsol. Konsollen er udstyret med diverse instrumenter såsom omdrejningstæller, fartmåler, benzinmåler og kompas. Elektrisk horn og lænsepumpe er naturligvis standardudstyr.

Konsollen har god plads til yderligere instrumenter såsom ekkolod og navigator. Og så er der et dejlig stort rat i rustfrit stål. Ikke noget billigt plastik her!

Den spidse skrogform med V-bund gør, at båden let planer ud og derefter rider fint af på bølgerne. Den brede hæk giver en utrolig sidestabilitet og gør samtidig, at båden kan søsættes på meget lavt vand.

Det høje fribord med polstrede kanter bagtil giver en dejlig tryghedsfornemmelse selv i høj sø. Faktisk testede vi båden på Århus Bugten – på de store hækbølger fra Cat-Link, som ellers ikke er til at spøge med. Også dem klarede Explorer 492 til UG.

Under centerkonsollen er der et meget stort stuverum, der sågar kan låses af. Under dobbeltsædet er der et mindre stuverum, hvilket også gælder under passagersædet. Her findes nemlig en optagelig fiskekasse, som – i mangel på fisk, guderne forbyde det! – kan bruges som endnu et vandtæt stuverum. I bunden af dørken er der et rum, som kan fyldes med is og agere køleboks på varme dage.

Fortil er der plads til redningsveste og anker – bagtil er der under det lille sæde ved badeplatformen endnu et rum, der kan bruges til forskellige formål. Det kan fyldes op med vand og bruges som dam. Man kan have et ekstra batteri stående i det – som reserve eller til elmotoren. Eller man kan blot bruge det som stuverum.

Indbygget tank

Båden har indbygget tank, som rummer hele 100 liter benzin – nok til en meget lang tur, hvis man altså har en 4-takter på båden. Båden er godkendt til hele 120 HK, men vi prøvede den med en tyst 50 HK 4-takter fra Mercury.

Med 50 heste på hækken og to mand plus udstyr går båden omkring 27 knob, hvilket burde være nok for de fleste. Med én mand i båden målte vi – på såvel fartmåler som GPS – hastigheder på op mod 30 knob. Der er tale om en uhyre hurtig skrogform, der virkelig kan komme op i fart, hvis man sætter ekstra heste på hækken.

Endelig har båden plads til ekstramotor – en elmotor til lydløs fiskepürsch eller en mindre 2-takter til trolling. Her skal man således ikke til at investere i kostbare ekstrabeslag.

Der er rustfrit søgelænder fortil – boltet igennem – som kan påmonteres den medfølgende sprøjteskærm. En stor behagelighed i hårdt vejr.

Altsammen lovord, altså. Men det begyndte ellers skidt. Styringen var nemlig monteret omvendt – med det gruopvækkende resultat, at båden drejede til venstre, når vi styrede til højre. Båden opførte sig som en vingeskudt and, mens vi planløst zig-zaggede rundt i havnebassinet i Egå Marina…

Men da Campion først havde fået styr på verdenshjørnerne – kompas er ellers standardudrustning – gik det bare derudaf. Så var alt idel lykke!

Den testede båd/motor pakke kan købes for kun 95.000,-, hvilket er yderst rimeligt. Importøren, Leif Larsen Marine i Svendborg, kan da også fortælle, at der allerede er venteliste på denne pakkeløsning.

Data:
Vægt u/motor 472 kg
Bredde 2,16 m
Længde 4,92 m

© 1998 Steen Ulnits