Med båden under armen…
Ingen anden båd er så transportabel som den amerikanske Porta-Bote foldebåd, der nu også fås her i Danmark.
Mange har kigget interesseret efter den, og endnu flere har spurgt, hvor den egentlig blev af, da fiskedagen var slut. Da lå den nemlig allerede oppe på biltaget – klar til hjemturen! Har man ikke selv set det, kan det være svært at forstå, hvordan denne geniale amerikaner folder sig ud ved vandet. Tag derfor et kig på disse fotos og bliv en smule klogere:
Let at transportere
Porta-Bote vejer kun lidt, og skroget fylder ikke mere end et surfbræt. Det gør foldebåden uhyre velegnet til transport på biltaget, hvor den ikke fylder. Skal du med færge eller blot over broen, koster den heller ikke ekstra! Og når den skal søsættes, behøver du ikke betale for brug af slæbested eller trailerrampe. Du søsætter den blot direkte på kysten – om det så er sandstrand eller klippekyst. Porta-Bote holder til det hele!
Patenteret konstruktion
På billedet herover ser du, hvordan en Porta-Bote ser ud i sammenfoldet stand. Den er ikke meget over 10 cm tyk, og den er derfor let at opbevare, når den ikke skal på vandet. Hæng den eksempelvis op under taget eller anbring den på væggen, hvor den ikke er i vejen. Du behøver således ikke have en kostbar garage til rådighed for at være lykkelig bådejer, lystsejler og småbådsfisker!
Foldebrædtet isættes
Egentlig er det forbløffende, men det tog faktisk adskillige år, førend Porta-Bote opfandt det geniale foldebrædt, som gør alting meget lettere. Åbn båden en smule, træd op i den og spænd så ellers siderne fra hinanden som vist på billedet. Med benet er det en smal sag at presse siden ud og isætte foldebrædtet, der holder båden åben og giver dig begge hænder frie – klar til montering af tofter og hækbrædt til motor.
Tofterne monteres
Nu er turen kommet til tofterne, der dels holder båden åben – dels udgør bådens komfortable siddepladser. Begynd med den store midtertofte, hvis ender placeres i beslagene på skroget og sikres med en rustfri låsepind i hver side. Gør det samme med den korte tofte fortil og slut af med agtertoften. Nu kan du fjerne foldebrædtet, der ikke længere har noget formål. Gem det væk resten af dagen – men glem det ikke. Du får brug for det næste gang!
Stiverne rettes til
Nu er det tid til at rette de rustfri stålstivere ud, der hænger under tofterne – tre i hver. De skal trækkes på plads, så de passer ind i samlingerne og gør båden endnu mere stabil. Check, at alting er på plads og sidder rigtigt, inden du går videre til sidste skridt – hækbrædtet med motorbeslaget. De yderste stivere skal pege udefter, mens de midterste skal stå lodret. På denne måde fås en meget stabil båd.
Hækbrædtet monteres
Nu skal det store hækbrædt monteres. Det placeres på indersiden af den tynde membran af polypropylene, der lukker båden af bagtil og gør den vandtæt. Hækbrædtet placeres indenfor, så pladen til motorbeslaget hænger udenfor. Hækbrædtet fastgøres dernæst med to bolte og vingemøtrikker i hver side – de nederste to med gummiringe, så det færdige skrog er helt vandtæt. Utroligt, men sandt: Du har nu en fuldt sejlklar og meget sødygtig båd foran dig!
Klar til nye eventyr!
Og det var så det hele. Med en smule rutine har du samlet din Porta-Bote på få minutter og er klar til mange spændende timer på vandet. Det er en smal sag at bære båden helt ud i vandkanten, hvor den kan flyde på blot 15-20 cm vand. Er du alene om det, trækker du den blot hen over et par oppustelige bådruller – ud i vandet og op på land igen. Bådrullerne fylder intet og koster blot et par hundrede kroner. De er aldeles uundværlige, hvis du er alene om søsætning og optagning af båden.
Læs også artiklen her om historien bag de amerikanske foldebåde.
© 2012
Tekst: Steen Ulnits
Fotos: Kim Harding Christensen
Del denne artikel: