Så er det her langt om længe – det første svenskproducerede fastspolehjul i efterhånden mange år. Avancerede hjul, der byder på banebrydende nytænkning. Men også hjul, hvis svenske rødder kan føres mange år tilbage i tiden.
Svenske ABU Garcia, som for et par år siden blev opkøbt af den amerikanske fiskegrejsgigant OTG (“Outdoor Technologies Group” med Berkley som grundlægger), har brugt megen tid og mange penge på at genoplive det svensk fremstillede fastspolehjul.
– Hvem husker ikke de hæderkronede Cardinal 33, 44, 66 og 77 hjul, som i 70’erne tog verden med storm på grund af deres elegante design, silkebløde gang og uopslidelige snekkedrev?
Siden da blev Cardinal til et noget udvandet begreb. ABU Garcia førte i nogle år en omtumlet tilværelse, hvor man blev købt og solgt af pengestærke investeringskoncerner, hvis eneste formål var at få pengene til at yngle her og nu. Med det resultat, at fabrikationen af de populære fastspolehjul blev flyttet til Fjernøsten. Hvilket desværre betød, at kvaliteten gik ned og i det hele taget svingede meget.
Banebrydende teknologi
Nu er svenskerne imidlertid på banen igen med et helsvensk fastspolehjul, som lever op til alle de gamle dyder. Og da “Cardinal” navnet ikke længere er ganske synonymt med absolut topkvalitet – som navnet “Ambassadeur” altid har været og stadig er det for multihjulene – droppede man det til fordel for det nye og ikke specielt beskedne navn “Suverän”.
Der er virkelig også blevet tænkt i suverænt nye baner, da “Suverän” hjulene blev designet. Intet blev taget for givet. Alt blev revurderet. – Hvad kunne gøres bedre? – Og hvordan kunne det gøres?
Resultatet blev et hjul, som hverken har bremsen placeret fortil eller bagtil, men i stedet en fremragende centerplaceret bremse. Det blev også et hjul, hvis drev er placeret i et helstøbt metalhus, som sikrer perfekt pasning af aksel og drivhjul. Endelig blev det et hjul med en rotor, hvis linebøjle er fastgjort internt i stedet for eksternt.
Men lad os kigge nærmere på de enkelte dele, som virkelig skiller “Suverän” hjulene ud fra samtlige andre fastspolehjul, der er på markedet idag:
Centerbremsen
De fleste fastspolehjul har bremsen placeret bagtil, hvor den er let at nå og eventuelt justere under fighten. En banebrydende placering, som ABU lancerede med sine første “Cardinal” hjul sidst i 60’erne.
De fleste luksushjul – dem til flere tusinde kroner – har idag bremset placeret fortil, hvilket giver mulighed for at montere langt større bremseskiver end med bremsen bagtil. Større bremseskiver giver en blødere bremse med en jævnere opstart. Vigtigt ikke mindst til tynde liner.
ABU’s nye “Suverän” hjul har bremsen placeret på samme sted som en fuldblods racerbil. Den er nemlig centerplaceret, hvilket har muliggjort brugen af endnu større bremseskiver end i selv en fortil placeret bremse. Faktisk er bremseskiverne i et “Suverän” hjul dobbelt så store som skiverne i en fortil placeret bremse. Og hele fire gange så store som i en bagtil placeret bremse!
Men ikke nok med det. Placeringen muliggør også en meget bekvem justering af bremsen under fight. Faktisk kan man justere den uden at flytte fingrene fra hjulfoden. Den store bremsekant kan nemlig nås med en udstrakt pegefinger!
Hjulhuset
Enhver, der har skilt et almindeligt kulfiberhjul ad, ved, at det ikke altid er lige nemt at samle det igen. Skruerne, der på billige hjul er selvskærende i hjulhusets kulfiberforstærkede plast, passer aldrig helt på samme måde, når de skrues i igen…
Dyre fastspolehjul har derfor fået metalhuset tilbage igen efter nogle års fravær, hvor det hele skulle være kulfiber – uanset de ulemper, det måtte medføre i form af dårlig pasning.
Den slags pasningsproblemer har man naturligvis ikke med “Suverän”. Her er drevet nemlig placeret i en helstøbt bøsning, der fastholder tandhjul og aksel helt eksakt. Faktisk kan delene slet ikke sidde forkert i dette ophæng, som tilsammen udgør et let udskifteligt modul.
Bøsningen er samtidig støbt i intet ringere end 6061-T6 flyaluminium, der er næsten dobbelt så stærkt som den aluminium, der bruges til almindelige fastspolehjul i den dyre ende.
Drevet
Her er ABU tilbage ved det klassiske snekkedrev, som gjorde de tidlige Cardinal hjul verdensberømte. Snekkedrevet er nemlig det drev, der giver den mest silkebløde gang af alle drevtyper – dertil en legendarisk slidstyrke, der næsten sikrer hjulet evigt liv. I hvert fald hvad drevet angår.
Snekkedrevet medfører ganske vist et beskedent krafttab i sammenligning med det konventionelle helicaldrev, som idag anvendes på stort set alle fastspolehjul. En drevtype, der – modsat snekkedrevet – er ganske let at samle og montere industrielt.
Drevet på de nye “Suverän” hjul er fremstillet maskinskåret messing (tandhjulet) og rustfrit stål (akslen) – en velkendt og velprøvet kombination, der giver optimal slidstyrke. Fire rustfri kuglelejer hjælper også godt til.
Bagstoppet
Et bagstop i overstørrelse sikrer en længere levetid end almindelige bagstop. Bagstoppet på de nye “Suverän” hjul er placeret mellem hjulhus og rotor, hvor det er let at komme til. Og så har det en vandring på ikke mindre end 300 grader.
Det er naturligvis et bagstop af den trinløse type, som muliggør stop på et hvilket som helst sted. En uundværlig detalje, når man eksempelvis hægter blinkets krog fast i en stangring og strammer op. Intet irriterende slør her.
Komponenter i rustfrit stål sikrer, at selv det salteste saltvand ikke kan gøre nogen skade på bagstoppet.
Rotoren
Rotoren, hvorpå linebøjlen er fastgjort, er naturligvis afbalanceret, så man får en jævn indspinning uden rystelser. Det er der ikke noget epokegørende i.
Det er der til gengæld i placeringen og monteringen af linebøjlen, som her sidder på rotorens inderside. Det sikrer ikke blot et mere elegant udseende. Det betyder også en mindsket risiko for, at løs line fanges af linebøjlens kanter.
Endelig er bøjlen monteret med en roterende lineførerrulle i overstørrelse. Friktionsfri rotation sikres af endnu et rustfrit kugleleje!
Lineoplægget
Det er her, man for alvor kan se forskel på gode og dårlige hjul. Det er lineoplægget på spolen, der virkelig viser, om ingeniørerne har gjort deres arbejde godt nok.
Det må man konstatere, at ABU’s ingeniører har. Lineoplægget er intet mindre end perfekt på de relativt små spoler, som “Suverän” hjulene er forsynet med. Oplægget er asymmetrisk, hvilket sikrer, at linen ikke kan grave sig ned selv under ekstraordinært stort pres. Linen vil derfor altid løbe ubesværet af spolen under kast.
Spolerne er små, da de sidder noget nær direkte på rotoren. De fylder ikke meget og leveres samtidig med en praktisk beskyttelseskappe til linen. Der er jo ingen grund til at udsætte nylonlinen for solens skadelige UV stråler, når man alligevel ikke fisker!
Alle “Suverän” hjul leveres naturligvis med ekstraspole i aluminium.
Godt at se ABU på banen igen med et helsvensk topprodukt. Det har vi savnet længe. Desværre har ABU fabrikken i Svängsta slet ikke kunnet følge med efterspørgselen. I flere måneder måtte masser af såvel forhandlere som lystfiskere derfor gå utålmodigt rundt og vente på det eller de hjul, de bestilte for lang tid siden.
Ikke helt så suverænt som hjulene selv…
© Steen Ulnits 1999
Del denne artikel: