Stænger i stykker

Teleskopstænger er lidet ansete blandt danske lystfiskere. I udlandet sælges der derimod ofte flere teleskopstænger end nogen anden stangtype. Stænger i stykker er fremtiden!

– Hvor mange gange har man ikke bandet over den lange og uhåndterlige fiskestang, når bilen skulle pakkes? ­ Og hvor mange fiskestænger er ikke gennem årene knækket i en bildør?

Det er rigtig mange og i hvert fald langt flere end dem, der er knækket under aktivt fiskeri ­ under kast eller fight af store fisk. Fiskestænger knækker nemlig under transport og ikke fiskeri. Det kan alle grejgrossister fortælle om.

Med denne viden in mente er det naturligt at fokusere på fiskestænger, der fylder mindst muligt i adskilt eller sammenklappet tilstand. Jo kortere længde desto nemmere transport og færre skader.

Medestænger

Seriøse medefiskere på konkurrenceplan kommer ikke uden om de meget lange Take Apart-stænger. Det er stænger, som kan være både 14 og 16 meter lange ­ stænger, som derfor må være lavet af de lettest tænkelige materialer for at kunne håndteres en hel dag lang.

Der er tale om stænger til fiskeri med topknyttet line ­ altså stænger uden hjul og stangringe. Linen knyttes direkte til stangspidsen, og fiskeafstanden varieres ved at tilføje eller fjerne én eller flere bunddele. En metode, der i sagens natur kun egner sig til mindre fisk, som ikke kan sætte grejet på nogen større prøve.

Stænger af denne type er relativt lette at transportere, da de jo består af rigtig mange dele. Helt korte bliver delene dog aldrig, da de færdige stænger jo er de længste af alle fiskestænger. Typisk består en 14-16 meter lang stang nemlig af 10-12 sektioner, hvilket giver en transportlængde på den forkerte side af meteren.

Havstænger

Havstænger skal kunne holde til et meget stort pres. De skal kunne håndtere tunge pirke eller lodder på flere hundrede gram, og de skal kunne vriste store fisk på mange kilo op fra bunden på dybt vand.

I mange år har disse krav til absolut råstyrke været et problem for netop havstængerne. For at undgå stangbrud under fight af store fisk foretrak man udelte stænger eller stænger, som blot var delt i håndtaget. Resultatet blev lange stangdele, som var besværlige at transportere.

Sådan er det ikke længere. I dag har vi nemlig materialer så lette og stærke samt samlinger så præcise og effektive, at man udmærket kan fremstille flerdelte havstænger, som er lette at transportere, og som holder til selv de største fisk.

Shimano “Exage STC”

Japanske Shimano har i længere tid arbejdet med at udvikle 4-delte stænger til det lettere havfiskeri. Prototyper har været udsat for hårde dyster med sejlfisk, tun og andre af havets hurtigløbere i farvandet omkring Cuba.

Resultatet er indtil videre blevet to 7 fods havstænger i 20 og 30 lbs. klassen. Jeg har haft lejlighed til at teste 30 lbs. modellen, som er ideel til alt dansk havfiskeri ­ det være sig efter torsk i de indre danske farvande eller efter større bytte ude på Det Gule Rev.

Stængerne er 4-delte og delbare i håndtaget, hvilket giver en transportlængde på blot 55 cm. Stangdelene samles med interne spigotsamlinger, og håndtaget er inderst fremstillet af aluminium ­ yderst af formstøbt neopren, som giver et rigtig godt greb om stangen.

Stængerne er monteret med forniklede broringe fremstillet ud af ét stykke metal og forsynet med indlæg af SiliciumCarbid, som ikke slider på linen. Bedst af alt, så leveres stængerne i kompakte transportrør, der fint kan medbringes som håndbagage i flykabinen.

Pris kr. 949,- og 999,-

Spinnestænger

Når det gælder spinnestænger, samler interessen sig om teleskopstængerne, hvor de enkelte dele skydes ind i hinanden ­ hvor de øverste dele opbevares i de nederste under transporten og siden trækkes ud i fuld længde, når der skal fiskes.

Det er et princip, som muliggør bygning af stænger, der er meget korte i sammenskubbet tilstand ­ ofte under en halv meter – hvilket gør dem meget bekvemme at have med på fisketuren eller -rejsen.

Når man ikke fisker, er teleskopstangen foldet sammen, så den nemt kan stuves væk i ­ i bilen, båden eller på cyklen – klar til hurtig indsats, da den naturligvis er fuldt rigget med hjul, line og agn, i sammenskubbet tilstand. Det tager da kun få sekunder at finde stangen frem og trække den ud ­ klar til dagens første kast.

I princippet kan man bygge fluestænger som teleskopstænger, og der findes da også enkelte modeller i handelen. Men i praksis er det kun som spinnestænger, at teleskop-princippet har vundet indpas. Her er det til gengæld noget nær ideelt og burde have en langt større udbredelse, end tilfældet er.

Shimano “Cantana Telespin”

Der er tre længder at vælge imellem blandt Shimano’s “Catana Telespin” teleskopstænger ­ 7, 8 og 9 fod ­ med kastevægte på henholdsvis 5-20, 7-28 og 15-40 gram.

Shimano lancerede sidste år disse tre modeller i Catana Telespin serien, der imidlertid blev så populær verden over, at sortimentet nu er udvidet til hele 16 modeller. De dækker spektret fra 1,65-3,30 meter i længden og kaster vægte fra 1-60 gram.

Fælles for alle disse modeller er, at de ikke er forsynet med de traditionelle teleskopringe, som er limet fast til stangdelene. Ringe, som på et eller andet tidspunkt altid bliver slået løs af klingen. I stedet er Catana Telespin monteret med rigtige étbenede stangringe, som på vanlig vis er beviklet fast på sektionerne. Det holder!

Hjulholderen er af Fuji-typen og delvis integreret i håndtaget. Alt i alt en serie spinnestænger, der bør kunne overbevise selv den mest indædte teleskop-skeptiker. Og så er priserne yderst rimelige:

Fra kr. 299,- til 549,-.

Fluestænger

Fluefiskere rejser traditionelt mere end andre lystfiskere, og de har samtidig nogle af de længste fiskestænger at slæbe rundt med.

Det har tidligt fået producenterne af kvalitetsstænger til at udvikle 4-delte rejsestænger, som i lang tid var markant dyrere end 2-delte stænger af samme kaliber.

I dag er priserne mere rimelige, og i dag er samlingerne så gode, at der faktisk ikke længere findes nogen gyldig eller god grund til at købe andet end 4-delte fluestænger ­ uanset om man skal ud at rejse med dem eller ej. 4-delte stænger er bare uendelig meget mere komfortable at slæbe rundt på.

Fenwick “Techna AV” 4-delt

Traditionelt er de lange tohåndsfluestænger 3-delte, hvilket giver en transportlængde på 1,2-1,5 meter. Dette gør traditionelle laksefluestænger ganske uhåndterlige, når de skal transporteres.

Der findes dog efterhånden stangserier med lange tohåndsmodeller, der kan deles i fire dele. Til dem hører amerikanske Fenwick’s topserie Techna AV, som blandt andet tæller en dejlig 4-delt stang på 14 fod til liner klasse 9. En smidig og samtidig råstærk stang, hvis aktion i hvert fald ikke har taget skade af den ekstra samling.

Transportlængden er nu nede på 1,15 meter, hvilket er OK til biltransport, men stadig for langt til at kunne accepteres som håndbagage af de fleste flyselskaber.

Pris kr. 5.999,-

Vision “Extreme TE” 6-delt

Mens de 4-delte rejsestænger på omkring 9 fod har været på markedet i flere år, så er fluestænger i endnu flere dele en ny foreteelse.

Dette gælder Visions 6-delte “Extreme TE” stænger, som fås i fem modeller fra 8 fod klasse 4 til 9 fod klasse 8. Hermed dækker serien en meget stor del af alt dansk fluefiskeri ­ fra let tørflue i mindre åer til blæsende fiskeri ved kysten. Til sidstnævnte formål er Extreme-seriens 9 fod klasse 8 model ideel, idet den blot vejer 112 gram.

Det specielle ved disse 6-delte stænger er, at samlingerne mellem de øverste dele er omvendt, hvilket giver mere styrke i de spinkle stangdele længst oppe mod spidsen.

Fra kr. 3.849,- til 4.299,-

Orvis “Trident TLS” 7-delt

Skulle man nu ikke være tilfreds med fluestænger på 4 eller sågar 6 dele, så er der også råd for det. Spørgsmålet er imidlertid, om der nu også er råd til det, for stænger i endnu flere dele er hundedyre.

Der er ikke mange af slagsen på markedet, men til de bedste og mest kendte hører amerikanske Orvis med deres 7-delte “Trident TLS” fluestænger.

Orvis fremstiller disse 7-delte fluestænger i tre udgaver: 8´6″ klasse 3, 8´6″ klasse 5 samt 9 klasse 8. Jeg har haft lejlighed til at langtidsteste de to største modeller og har kun godt at sige om dem. Med en transportlængde på blot 42 og 45 cm kan man have disse kostbare sager med sig overalt ­ også som håndbagage i flyet.

Stængerne ligger i den stive/hurtige ende af spektret, forstået på den måde, at klasse 5 stangen lige så godt kan bruges med en klasse 6 line, og at klasse 8 stangen uden problemer håndterer en tungere klasse 9 line.

Absolut eneste ulempe ved disse stænger er prisen. I US dollars koster de 7-delte stænger nemlig næsten dobbelt så meget som deres 2-delte versioner. Prisen for de 7-delte ligger “over there” på 595,- til 695,- US dollars. Den danske pris er ikke oplyst.

Kort sagt: Fremtidens fiskestænger er i stykker. Mange stykker endda!

© 2004 Steen Ulnits