Shimano Biocraft XRT SW fluestænger

Seabass

Det gav en svag anelse om, hvor Shimano var på vej hen, da den japanske grejgigant for snart en del år siden købte den amerikanske high end stangproducent G. Loomis.

På programmet havde man allerede et fremragende fluehjul, nemlig “Ultegra”, som kort efter blev markedsført og solgt i USA under Loomis’ beskyttende vinger. For kvalitet og funktion var og er helt i top på dette klassisk designede fluehjul med skivebremse.

Biocraft

Shimano tog skridtet fuldt ud, da man til 2006 lancerede et stort flueprogram under navnet “Biocraft”. Og ambitionsniveauet var højt. Det ses af de mange og meget forskelige modeller i stangprogrammet. Ikke færre end 49 (!) nye modeller er der at vælge imellem – fra 71/2 fod klasse 3 til 15 fod klasse 12.

Biocraft-stængerne er delt op i tre serier – med 20 modeller i topserien XTR, 12 modeller i den lidt billigere XT-serie, 4 modeller i den flerdelte S.T.C.XT serie og endelig 13 modeller i den billigste Fly-serie.

I XTR-serien findes 3 specielle SaltWater modeller – under betegtnelsen SWAX. Vi har langtidstestet en 9 fod lang og 4-delt klasse 8 – model 6901104FBXTR98SWAX. Shimano kan bare det der med besværlige modelbetegnelser…

Det er en stang designet specielt til fluefiskeri i tropisk saltvand, hvor vinden er hård, kastene lange og fiskene hurtige. Disse barske forhold har resultetet i stænger, som er uhyre hurtige – hvis ikke stive som et bræt. Faktisk er de – selv til tropisk saltvand – alt for hurtige i forhold til lineklassen.

Det vidste man godt hos Normark, som derfor anbefalede en tungere lineklasse end angivet på stangen. Normark kunne også fortælle, at man regnede med at få alle saltvandsstængerne modificeret til 2007 – til blødere og mere behagelige modeller.

Hele testen blev altså gennemført med en Biocraft WF 9 line – på en stang klassificeret til 8. Selv med denne overtunge line er der stadig tale om en meget hurtig stang, som sagtens kan håndtere en klasse 10 line. Definitivt ikke en stang, som kan anbefales begyndere eller bare middelgode kastere. Marginen for kastefejl er minimal med så hurtig en kasterytme, og stangen er hård ved håndleddet.

Seabass_2

Men når det er sagt, så er der også tale om en ren kastekanon, der i de rigtige hænder kan håndtere noget nær alt, man kan komme ud for i saltvand – i hvert fald her i Danmark. Selv den strideste vind kan ikke holde denne kombination af stang og line hjemme. 25 meters kast er således en smal sag i al slags vejr!

I testperioden fangede stangen adskillige havørreder, hvoraf ingen desværre var så store, at de for alvor kunne spænde den stive klinge. Til gengæld viste det sig muligt at kroge fiskene selv på meget lang line – noget, der primært må tilskrives den ganske uelastiske Biocraft line, som er fremstillet af engelske Airflo.

I testperioden kom stangen også ud for en håndfuld gedder, hvoraf de største vejede 4-5 kg. Her viste stangen for alvor sit sande jeg. Tilslaget kunne sættes hårdt og kontant – selv med en lang line ude – og fiskene kunne fightes med klingen flexet godt ned i korkhåndtaget. Helt perfekt til formålet.

Fornem finish og fine fittings

XTR-stængerne kendetegnes af en fornem mat finish, der tydeligt afslører, at der er noget radikalt anderledes under motorhjelmen. I den rigtige vinkel ses tydeligt, hvordan Shimanos ingeniører har brugt et kulfiberklæde, hvis fibre ligger spredt i mange retninger.

Der er tale om Shimano’s eget kulfiberklæde med et lavt indhold af bindemiddel – XT300LRC for de teknisk interesserede. Fiberen er hyperlet, hvilket muliggør brugen af meget lidt klæde, hvilket igen giver meget lette stænger i forhold til styrke og stivhed. Den testede XTR-stang vejer da også kun 115 gram – trods masser af power, metalhjulholder og stor fighting butt.

Shimano_XTR

Sidstnævnte er ganske voldsom, da stangen primært er tiltænkt tropiske eksprestog, som gør det rart at kunne støtte stangen i lysken under fighten. Og desværre er den så stor, at den må skrues af hjulholderen for at kunne være i det medfølgende stangrør, som for øvrigt adskiller sig fra mængden ved at være fremstillet af let radialvævet kulfiber.

Stangringene er slangeringe af den store og åbne slags med et ditto pæreformet topøje. Bedre kan det ikke gøres. Som skyderinge har Shimano valgt at fravige det gængse og har i stedet monteret XTR-stængerne med to styk af Fuji’s specielle “Low Rider” øjer, som skulle give lavere friktion og dermed længere kast – noget, vi dog ikke kunne få øje på i testperioden.

Biocraft rejsestænger

Rejser man meget og ofte, kan man ikke få stængerne korte nok. En 4-delt vil i regelen være nok for de fleste, da man dels kan have den med i håndbagagen – lovligt uden for EU – dels kan pakke den ned i en almindelig kuffert – påkrævet inden for EU.

Men skulle 4-delt stadig være for langt, så er der råd for det. Shimano’s 6-delte S.T.C. XT stænger fylder kun fra 51 til 61 cm, når de er pakket ned. Og så byder de på noget aldeles ekstra – nemlig en 30 cm lang sektion, der kan indskydes mellem håndtag og den øvrige klinge.

Herved får man to stænger i én – en lidt længere og blødere stang eller en lidt kortere og stivere. Dette kan være praktisk, hvis man den ene dag fisker i en tæt bevokset strøm, mens man den anden dag driver i en båd på åben sø. Ved vandløbet bruger man så den korte udgave, mens man fra båd bruger den lange med ekstrasektionen indsat.

Kort sagt: – Velkommen til Shimano i fluefiskeriets verden. Det skal blive spændende at se, hvad der kommer af nye produkter fra den japanske grejgigant!

© 2007 Steen Ulnits