Amerikanske Orvis har alle dage fremstillet fluehjul af høj kvalitet. Således var det Orvis, som “opfandt” det moderne fluehjul uden stativ i spolesiden: CFO. Nu har Orvis barslet med et nyt topprodukt: Mirage. Et hjul med bremser som en jetjager…
Der er noget fascinerende ved fluehjul. De er i principet så enkle, som noget kan være, men alligevel findes der et utal af konstruktioner. Måske er det netop enkelheden, der gør dem så attraktive. Har man blot adgang til en moderne drejebænk og en blok aluminium, kan snart sagt hvem som helst designe og fremstille deres eget fluehjul. Og derfor findes der da også et utal af små maskinværksteder verden over, som laver fluehjul.
I vore dage er størsteparten af denne produktion desværre forlagt til Kina og – for de bedre hjuls vedkommende – Korea. Her kan de samme hjul fremstilles til langt billigere priser end hjemme i England eller USA. Præcis som tilfældet er med moderne computere og anden elektronik. Vi kan stadig udtænke og designe tingene, men vi kan ikke producere dem til konkurrencedygtige priser. Og det har jo så i al stilhed resulteret i, at Kina i dag nærmest ejer USA…
Nå, men det var et sidespring af de politiske. Tilbage til de nye Mirage hjul fra Orvis, som også fremstilles i Fjernøsten. Det er de nu ikke blevet ringere af. Det er fornemme hjul, som kan fås i guld til de grådige – og sort til de mere diskrete. Jeg valgte guld, som passer til Helios’ stængernes guldfittings. Man er vel modebevidst…eller var det grådig?
Anyway, hjulene har et flot udseende med masser af udfræsninger, som gør dem lette uden at gøre dem svage. Der er så megen ventilation, at en våd flueline hurtigt tørrer igen – på hjulet.
Jeg har et Mirage størrelse 3 til min 10 fods klasse 7 Helios. Det vejer beskedne 140 gram og har plads til en WF 7 F line samt 100 yds. 20 lbs. backing. Rigeligt til formålet – kystflue efter havørred. Vil man bruge hjulet til bonefish, bør man skifte baglinen ud til en tyndere Gel Spun, som giver plads til flere meter.
Til min 11 fods Helios “Switch” klasse 8 har jeg tilsvarende et Mirage størrelse IV, der vejer 205 gram og har plads til en WF 8 F line plus 200 yds. 20 lbs. backing. Nok til alt almindeligt laksefiskeri i åer og elve. De markant højere vægt skyldes bremsen, som er langt kraftigere dimensioneret på IV’eren end på III’eren.
Bremser som en jetjager
I det hele taget er bremsen i sig selv et godt argument for at vælge et Mirage fluehjul. Orvis har det med at bruge referencer til militæret, når de vælger materialer til nye produkter. Det sås tydeligt, da Orvis i sin tid lancerede deres “Trident” stænger – opkaldt efter de amerikanske atom U-både af samme navn. Orvis benyttede dengang det samme vibrationsdæmpende materiale under håndtaget på deres fluestænger, som den amerikanske flåde brugte til at støjdæmpe skrogene på deres Trident U-både. Sagde i hvert fald Orvis. US Navy sagde ingenting…
Det så godt ud i annoncerne, men det var vist kun de allerfærreste, der kunne mærke virkningen… Nu er Orvis så stået på den militære vogn igen. Nu reklamerer man med, at bremsesystemet i de nye Mirage hjul er baseret på bremserne i det amerikanske luftvåbens jetjagere… Man mindes Scientific Anglers’ gamle reklamer for deres dengang nye System Two hjul: “Built to stop a train!” stod der med store bogstaver over hele opslag i de amerikanske fiskeblade! Vi åd det råt og købte stort ind. Nu skulle der stoppes tog!
Spøg til side. Man kan nok have sine tvivl om, hvorvidt selv det største Mirage hjul vil kunne stoppe en netop landet jetjager på dækket af et hangarskib. Men der skal ikke herske tvivl om, at de nye Mirage hjul har bremsekraft nok til at stoppe selv de største fisk – og måske et lille tog i Märklin-størrelse. Bremsen består af store skiver af henholdsvis rustfrit stål og kulfiber – jo flere desto større bremsekraft.
Orvis nye Mirage hjul fås i hele syv størrelser – fra det lille 3 tommer til det største på 5 tommer. Sidstnævnte kan endda fås med to forskellige spoler: En dyb med størst mulig linekapacitet til de virkelige kæmper på åbent hav. Og så en lav med den hurtigst mulige indtagning af linen – næsten 30 cm per omdrejning. Så skulle man nok kunne følge med selv den hidsigste tarpon!
Nu kunne man forledes til at tro, at et Mirage hjul fra Orvis måtte koste i nærheden af spidsen på en jetjager – med de bremser! Den gode nyhed er, at prisen skal regnes i nogle få hundrede dollars – ikke tusinder.
Faktisk koster det største og dyreste Mirage hjul under 500 grønne dollarsedler af mindste slags. Det er ikke dyrt for hjul i denne klasse.
© 2011 Steen Ulnits
Del denne artikel: