Orvis: Millioner til miljøet

Grundlagt i 1856 i det østlige USA er ærkeamerikanske Orvis i dag verdens ubestridt største producent af førsteklasses fluegrej. Læs den spændende historie om vejen til berømmelsen – og millionerne til miljøet!

Da jeg blev født i 1956, havde Orvis allerede eksisteret i eksakt 100 år. Det er altså ingen årsunge, vi her har med at gøre – ingen opkomling eller komet på stjernehimlen.

Orvis er et velrenommeret amerikansk firma, som har specialiseret sig i fremstilling af kvalitetsprodukter til især fluefiskere. Et firma, som blev etableret af Charles F. Orvis i 1856, og som allerede havde mange postordrekunder før den store borgerkrig nogle år senere.

Indtil 1939 var det Orvis-familien, der ejede virksomheden. Da blev den så opkøbt af Duckie Cochran, der i 1965 solgte videre til den nuværende ejer, Leigh Perkins. I dag er det sønnerne Perk og David Perkins, der står for butikken.

Økonomisk hensygnende

Orvis var dengang et firma, som især var kendt for sine fine splitcane fluestænger – en tradition, der blev holdt i hævd til langt op i 1960’erne og 1970’erne af en mand som Wes Jordan. Det var blandt andet Orvis’ fortjeneste, at man fandt en måde at imprægnere de sarte bambusstænger, så de bedre kunne tåle vand.

Men firmaet var økonomisk hensygnende, da en dynamisk mand ved navn Leigh Perkins overtog det hele i 1965. Firmaet havde da en årlig omsætning på 500.000 US dollars – hovedparten hidrørende fra et mere eller mindre landsdækkende postordresalg.

“Perk”, som Leigh Perkins kaldes blandt venner, havde en baggrund som søn af en ganske usædvanlig moder. Dels dyrkede hun idræt på højt plan – dels jagtede og fiskede hun bedre end nogen mand. Perk’s barndom blev således ganske vist tilbragt i mors skørter, men det var altså med fiskestang eller gevær i hånden!

Han lærte tidligt at træffe vigtige beslutninger, hvilket han i mange år brugte som mellemleder i forskellige dele af amerikansk erhvervsliv. I disse år arbejdede han hårdt “the American way” og sparede op til senere investeringer. Hele tiden var han jæger og fisker om en hals, og flere gange havde tanken strejfet ham, om man dog ikke kunne leve af denne interesse.

Muligheden kom, da det hensygnende Orvis blev sat til salg. Perk havde kendt til Orvis i mange år og havde sågar købt en dejlig fluestang fremstillet af selveste Wes Jordan. Nu stod han pludselig med muligheden for at blive eneejer af hele Orvis, og efter nogle alvorlige forhandllinger med den daværende ejer overtog han hele virksomheden – inklusive stangfremstilling og postordresalg.

Aggressiv business

Perk er et godt eksempel på den aggressive amerikanske forretningsmand, for hvem “business is everything”. I sin bog “A Sportsman’s Life” fortæller Perk med slet skjult stolthed og aldeles uden den klædelige beskedenhed – som ingen da heller forventer sig af en kulturløs amerikaner – om firmaets voldsomme vækst siden hans overtagelse for nu 35 år siden. Bogen har da også den ganske beskrivende undertitel “How I built Orvis by mixing Business and Sport”.

Har man et forhold til Orvis – og de mange fine produkter, som dette firma i dag fremstiller – bør man så absolut læse denne bog. Da får man pludselig et helt andet forhold til bestemte produkter, som har været en milepæl i firmaets historie. Og under alle omstændigheder får man en spændende og meget personlig skildring af en usædvanlig mand og hans både usædvanlige og misundelsesværdige liv.

Som fluefisker skal man dog være klar til også at læse en hel del om Perk’s mange jagthunde og deres fortræffeligheder… Det er dog aldrig uinteressant læsning, omend det naturligvis absolut intet har med fluefiskeri at gøre.

“A Sportsman’s Life”
af Leigh Perkins
Atlantic Monthly Press 1999
196 sider, indbundet
illustreret i sorthvid

Liner til lange kast

Orvis er primært kendt for sine fornemme fluestænger – sekundært for sine fine fluehjul. I de senere år har Orvis for alvor kastet sig på banen og tilbudt flueliner og forfang af egen produktion. Man har længe solgt flueliner produceret af amerikanske Cortland og 3M under eget navn, men her ved årtusindskiftet har man taget endnu et skridt.

Det skete med lanceringen af den superglatte og langtkastende “Wonderline”, som Orvis ganske vist stadig ikke fremstiller. Kun en lille håndfuld firmaer på verdensplan råder over den avancerede teknologi, der kræves til fremstilling af moderne flueliner. Nej, i stedet udviklede og patenterede Orvis en efterbehandlingsproces, der gjorde de nye Wonderlines 25% glattere end konkurrenterne. En proces, hvor imprægneringsmidlet bages ind i coatingen på den ellers færdige flueline.

Linerne blev hurtigt endnu en stor succes for Orvis, selv om lignende teknologi hurtigt blev inkorporeret i andre liner fra 3M – under andet navn, ganske vist.

Orvis havde længe tilbudt specielle, færdigtaperede forfang til sine kunder verden over – knyttede såvel som knudeløse forfang, monofile såvel som flettede. Men det store gennembrud kom først, da man lancerede “Mirage” som flrdige forfang og forfangsmateriale.

“Mirage” ligner nylon, men er et fluocarbon-materiale med større stivhed og mindre vandoptagelse end nylon. Den større stivhed gør det lettere at få de uundgåelige vindknuder op igen, og den mindre vandoptagelse sikrer en større brudstyrke. Samtidig har fluocarbon den store fordel, at det har samme brydningsindeks som vand. Materialet er således langt mindre synligt under vand end nylon – en stor fordel over for sky fisk i klart vand.

Højteknologisk stangbygning

Orvis omsætter i dag for mere end 100 millioner dollars årligt, så det er absolut en af giganterne i industrien, vi her har med at gøre.

Orvis har gennemløbet hele udviklingen af fluestænger fra splitcane over glasfiber til vore dages kulfiber. Og med deres seneste “T3” serie af fluestænger har de lagt sig helt i front. Orvis har nemlig allieret sig med fly- og rumfartsindustrien og tilpasset såvel materialer som produktionsformer herfra til fremstilling af fluestænger.

Således bruger man nu de samme højmodulære kulfibre og de samme “nanokeramiske” bindemidler, som er udviklet til rotorbladene på de lydløse amerikanske Apache angrebshelikoptere. En dyr, men kompromisløs fremstilling, der virkelig har givet pote i form af fluestænger uden sidestykke.

Jeg havde lejlighed til at prøve en hel serie af slagsen under testfiskeri i England i september 2001 – heriblandt en 4-delt 8’6″ klasse 4, der virkelig var en drøm til tørfluefiskeri i River Test. Dommen var klar: Der findes ikke bedre fluestænger – uanset prisen. Som så desværre regnes i tusindvis af kroner…

Laks i lange baner

I august 2002 havde jeg så en 4-delt T3 klasse 8 med til Alaska, hvor fiskeriet drejede sig om store sølvlaks friske fra Stillehavet. Hjulet var ligeledes et Orvis – det prisbelønnede Vortex, som af Gray’s Sporting Journal blev udnævnt til Årets Bedste Produkt ved lanceringen.

Under en uges hektisk fiskeri i selskab med sæler, der surfede i Stillehavets brænding ved flodmundingen, hvor de jagede laks på vej op i floden, landede jeg på netop dette grej op mod 100 flotte sølvlaks i 3-7 kg’s klassen. I sandhed det vildeste laksefiskeri, jeg nogensinde har oplevet. Altsammen nøje overvåget af de fem grizzlybjørne, der ligeledes fiskede laks her – heriblandt en mor med hele tre unger.

Laksene var helt friske fra et ophold i Stillehavet – over halvdelen stadig med havlus på de sølvblanke sider. Flere af dem måtte jeg løbe langt efter, når det kneb med baglinen. Og alle satte såvel stang som hjul på den hårdest tænkelige prøve – langt hårdere, end nogen atlanterhavslaks ville kunne gøre.

Således måtte mange af fiskene holdes tilbage med vold, når de ville ud af en pool og ned gennem et stryg. Eller når de skulle tvinges ind over en kant for at kunne landes. Det pressede ikke mindst stangen til det yderste. Samtidig skulle hjulet bremse de vilde udløb – med en hårdt sat bremse. Og tåle at blive smidt direkte i sandet – blot for at blive skyllet rent igen ved at blive dyppet i vandet.

Men det nye Orvis grej holdt til det hele – hvad bestemt ikke alle andre topprodukter ved floden gjorde i den uge. Her knækkede både Scott og Sage stænger under de hidsige fights, og sågar et enkelt Abel hjul måtte give op med sand i systemet. En ganske overbevisende grejtest under virkelige forhold.

25 års ubetinget garanti

Orvis gjorde sig mildest talt upopulære i branchen, da de for nogle år siden tilbød alle købere af nye Orvis stænger en 25 års betingelsesløs garanti. “No questions asked”, som det hedder – blot en ny stang eller stangspids, når noget var brækket.

Men Orvis vidste, hvad de gjorde. På den hypermoderne fabrik i Manchester, Vermont har man nemlig udviklet specielt udstyr til belastning af såvel egne som konkurrenternes stænger. Udstyr udelukkende beregnet til at knække hundedyre fluestænger med!

Det er erfaringer fra disse gruopvækkende tests, der ligger bag den ubetingede 25 års garanti på de nye T3 stænger. Ikke mindst det nye termoplastiske og nanokeramiske bindemiddel gør disse stænger langt stærkere end markedets øvrige stænger i samme prisklasse. Stærke nok til at kunne få den ubetingede 25 års garanti.

Samtidig skal man dog ikke være mere blåøjet, end at Orvis naturligvis indkalkulerer et vist “svind”, når de prissætter deres dyre fluestænger. En merpris, som så dækker senere udgifter til reparation og ombytning. Selv de bedste og stærkeste stænger tåler stadig ikke en tur i bildøren. Men garantien dækker også her!

Millioner til miljøet

Orvis er for øvrigt et godt eksempel på et kommercielt firma med en grøn profil. Orvis ved bedre end de fleste, at man som producent af fiskegrej er helt afhængig af et godt vandmiljø med sunde fiskebestande. Uden fisk i vandet intet salg af fiskegrej. Så enkelt er det.

Orvis donerer derfor hvert år 5% af sit overskud før skat til specifikke miljø-genopretningsprojekter af interesse for fluefiskere. Derudover gør Orvis ofte det, at hvis en donor giver et vist beløb til et givet projekt, så giver Orvis det samme – ofte sammen med en anden naturbevarelsesorganisation. På denne måde tredobles det oprindelige bidrag.

Det er gennem årene blevet til mange millioner dollars, som på denne måde er kommet tilbage til vandmiljøet efter en tur gennem grejbranchen. Hjælp til selvhjælp, om man så må sige.Og en visionær politik fra Orvis’ side.

Nyt Orvis Center til 50 millioner

Orvis har i mange år afholdt kurser i fluefiskeri – først fra hovedcentret i Manchester, Vermont og siden over det ganske USA. I dag har man egne skolefaciliteter en halv snes forskellige steder i staterne – dækkende alle former for fluefiskeri i såvel saltvand som ferskvand.

Hertil kommer så et stigende antal egne Orvis-butikker i større byer i såvel USA som UK, hvor Orvis har sit europæiske hovedkvarter. I dag er der således næsten 40 Orvis-butikker, hvor af de 8 ligger i UK. De fleste er på 500 kvadratmeter eller mere.

Seneste skud på stammen er et kæmpemæssigt center i forbindelse med Orvis-fabrikken i Manchester, Vermont. Et center på ikke mindre end 2.700 kvadratmeter, fyldt med fluegrej, tøj og andet af interesse for jægere, fiskere og friluftsfolk. Hovedvægten ligger dog stadig på fluefiskeriet, som udgør 100 af den totale omsætning på 234 millioner US$. Det er 2 milliarder dansker kroner!

Det nye center, som har kostet mere end 50 millioner kroner at opføre, forventer et årligt besøgstal på 250.000 mennesker – en stigning på 40% i forhold til det hidtidige besøg. Centeret afløser den efterhånden mange år gamle forretning i Manchester – den første af mange Orvis-butikker. Planen er at oprette hele 33 nye Orvis-butikker i løbet af de næste 5 år!

Dyrt grej af egen produktion

Orvis sælger i stigende grad egne produkter, og i den forbindelse har man opkøbt flere virksomheder. Til disse hører den amerikanske skotøjsfabrikant Gokey Co., ligeledes amerikanske Ex Officio tekstilvirksomhed samt stangfabrikanten Reddington, der blev opkøbt i 1997 og frasolgt igen i 2002.

Et af de vigtigste opkøb var dog British Fly Reels, der i dag fremstiller Orvis’ mange hjulmodeller samt leverer hjul til mange andre firmaer. Til de mest kendte hører Battenkill-hjulene, der fremstilles i såvel klassiske modeller som moderne Large Arbor udgaver.

Det er i de fleste tilfælde dyrt fluegrej, der langes over disken, når der står “Orvis” på æsker eller stangrør. Det er da også fortrinsvis ældre kunder, der handler Orvis-grej. De fleste er således mellem 40 og 50 år, fortæller virksomheden selv.

60% af kunderne er for øvrigt kvinder på udkig efter gaver til deres elskede fluefiskende mænd.

– God bless America!

© 2002 Steen Ulnits