Historien om det lille danske énmandsfirma, der voksede sig til en del af en stor internationalvirksomhed inden for jagt og fiskeri.
Det startede med fiskegrej, da en engageret randrusianer i 1957 grundlagde firmaet Steen Yde Aps. Og det er stadig fiskegrej, der bærer en stor del af omsætningen.
Steen Yde, der stadig lever i bedste velgående – nu 76 år gammel og stadig bosat i Randers – solgte dengang fiskestænger og -hjul fra sit gamle Folkevognsrugbrød. Det var ofte danske produkter, der blev handlet i de dage – eksempelvis de berømte Camo-hjul fra Bjerringbro, som i dag er blevet rene samlerobjekter, samt Løga-stænger fra Ålborg. Hertil billige massive glasstænger fra Østtyskland.
I 1962 kom så de første jagtartikler til, og i 1964 tog man også sportsartikler og camping-relaterede produkter på programmet. Steen Yde Aps. var dermed et såkaldt “fuldsortiments-foretagende”.
Jagt og fiskeri fremtiden
I slutningen af 1970’erne besluttede ledelsen at specialisere programmet inden for to hovedgrupper. Valget faldt på jagt og fiskeri, som var indehaverens store interesse, og som også havde godt tag i den unge Jens Larsen, der var kommet til firmaet i 1968. De øvrige produkter gled nu ud af programmet og over til andre specialister på disse områder.
I 1984 blev Jens Larsen, som nu havde den daglige ledelse af Steen Yde Aps., medejer af firmaet. Det var i de år, hvor Steen Yde Aps. var generalagent for vesttyske DAM – et agentur, man havde i næsten 20 år.
I 1993 indgik Steen Yde Aps. så et strategisk samarbejde med finske Rapala om distributionen af produkter fra denne virksomhedsgruppe. To år senere – i 1995 – ønskede grundlæggeren Steen Yde at trække sig tilbage og overhændede derfor aktiviteterne til dels Jens Larsen, der med 33% blev direktør – dels Rapala, som med 67% blev hovedejer.
Jagt udgjorde stadig den største del af omsætningen, hvilket man styrkede ved overtagelsen af firmaet SINI-Guldmann AS i år 2000. Ældre lystfiskere vil sikkert huske Guldmann for deres fiskegrejsprodukter under varemærket “Jaguar”. Jagtvåben, ammunition og beklædning var dog den langt dominerende del af Guldmanns omsætning.
Med overtagelsen af SINI-Guldmann, som var Danmarks største distributør af jagtartikler, blev det nye firma nu meget stærkere på jagtsiden. Således sælger Normark Danmark AS hvert år ikke færre end 12 millioner engelske haglpatroner til danske jægere!
Den dag i dag udgør jagten omkring 60% af omsætningen. De resterende 40% er fiskeri.
I 2001 flyttede firmaet til et helt nyt domicil på Endelavevej i udkanten af Randers – nu under navnet Normark Danmark AS og nu med hele 4.000 splinternye kvadratmeter til rådighed.
Satsning på mærkevarer
Gennem årene har mange forskellige produkter haft deres gang gennem Steen Yde Aps. – nogle mere kendte end andre. Efter fusionen med Rapala er der imidlertid sket en voldsom stigning i antallet af ægte mærkevarer – verdenskendte produkter af højeste kvalitet.
Til disse hører naturligvis Rapala’s egne woblere, som siden 1936 har gået deres sejrsgang over hele verden. Som fanger alle slags fisk i alle afkroge af verden, og som i dag sidder på flere verdensrekorder end alle andre producenter af kunstagn tilsammen.
Ingen lystfisker i denne verden er derfor uvidende om Rapala, der ikke længere kun producerer kvalitetswoblere i balsatræ. Nu er der også kommet plastwoblere til, idet dette materiale muliggør andre konstruktioner end balsatræ. Til de mere kendte af Rapala’s nye plastwoblere hører den neutrale “Husky”, som allerede er blevet mange danske havørreders sidste mundfuld.
Rapala, der startede som et lille familieforetagende, er nu et verdensomspændende firma, der ikke nøjes med at producere woblere. Sortimentet af relaterede lystfiskerprodukter vokser støt, og Rapala er nu på vej til at blive en af de store spillere på det attraktive linemarked. Først med en serie almindelige nylonliner senest med den helt nye “Titanium Braid”, som virksomheden har meget store forventninger til.
VMC er verdens største producent af fiskekroge til lystfiskeri. Anerne kan føres helt tilbage til 1796, hvor franske smede begyndte af fremstille stålprodukter af højeste kvalitet. Senere kom fiskekrogene til, og i dag producerer VMC hver dag flere millioner fiskekroge.
Da finske Rapala og franske VMC for nogle år siden fusionerede, var det en helt naturlig ting, at alle Rapala’s woblere fremover skulle være monteret med sylespidse VMC kroge – præcis som alle andre agn, der siden er kommet inden for i folden hos Rapala VMC.
Shimano i stalden
En af de helt store fjer i hatten kom, da Normark Danmark i 1993 overtog distributionen af de verdenskendte Shimano-hjul. Det er produkter, som er meget efterspurgte blandt danske lystfiskere. Vore mange og lange kyster er jo ideelle til spinnefiskeri, og havørredfiskeri fra kysten er noget nær dansk nationalsport.
Shimano sidder i dag på en meget stor del af dette krævende marked. Hjulene skal kunne holde til mange timers brug i et salt miljø, hvor indspinningen af mange og lange kast slider hårdt på tandhjulene. Hvor andenrangs hjul i bedste fald kun holder få sæsoner.
Shimano er et japansk familieforetagende, som blev grundlagt i 1921 med cykelproduktion for øje. I 1971 påbegyndes en separat produktion af fiskegrej. Shimano er kendt verden over for sine gear og tandhjul til mange formål. Men hvor man tidligere kun producerede hjul til fiskeri, har Shimano nu også en meget stor produktion af fiskestænger fra egne fabrikker rundt omkring i verden. Størst succes har Shimano haft med udviklingen af de råstærke “Beastmaster” stænger, der går som varmt brød.
Som en naturlig del af denne vækst har Shimano nu besluttet, at deres store verdenskatalog – med en sand overflod af lækre produkter – fra og med i år er at finde på det danske marked. Vel at mærke i en dansk udgave, der kan få tænderne til at løbe i vand hos enhver seriøs lystfisker. Ikke mindre end 124 tætpakkede sider er der at svælge i…
Blue Fox er en anden af mærkevarerne i Normark Danmarks sortiment. Blue Fox blev introduceret som mærke i 1977 og er for mange synonymt med de verdensberømte Vibrax spinnere. Imidlertid findes der mange andre kunstagn under den blå rævs beskyttende vinger – blink såvel som jigs.
Amerikanske Storm blev for nogle år siden købt op af Rapala VMC, da man mente, at Storm’s lidt billigere plastwoblere var et godt supplement til Rapala’s egne balsawoblere. I de seneste år har Storm dog fokuseret rigtig meget på de nye og fantastisk naturtro softbaits, der produceres i Kina bløde kunstagn, der har taget fiskerverdenen med – nå ja, Storm!
Grejbokse og liner
Med kunstagn som basisvare var det naturligt for Rapala VMC at opkøbe Plano – USA’s førende producent af grejbokse og blinkæsker. Plano begyndte at fremstille grejbokse tilbage i 1952 og er i dag helt uden konkurrence, når det gælder kvalitet og funktion.
Alverdens fiskere kan i dag opbevare deres blink, spinnere, woblere, jigs og kroge sikkert i en af Plano’s mange gennemtænkte grejbokse eller blinkæsker. Har man brug for sikker transport af lange fiskestænger, klarer Plano også det – via deres velkendte teleskopiske stangrør, der tåler selv de mest hårdhændede luftfartsselskaber!
Cortland er for fluefiskerne, hvad Rapala er for spinnefiskerne. Det var nemlig amerikanske Cortland, der i 1953 udviklede verdens første syntetiske flueline Cortland 333.
I 1973 var tiden så moden for endnu et kvantespring, nemlig introduktionen af Cortland 444, der stadig industristandarden, hvad moderne flueliner angår. “Lazer” udgaven er verdens første flueline, hvor linens tekniske specifikationer er laserprintet på linen. Man er dermed aldrig i tvivl om, hvad det er for en lineklasse og tapering, man står med.
I 2001 lancerede Cortland, som for øvrigt er 100% medarbejderejet, så model 555, der på afgørende vis bryder med de traditionelle principper. 555 er således opbygget i flere lag og med andre kerner, hvilket ikke mindst muliggør fremstilling af meget højtflydende flueliner.
I den stik modsatte ende af spektret – i dybet, hvor fluefiskerne ikke kommer – ligger Cannon. Nordamerikas førende producent af downriggere i alle størrelser, udførelser og prisklasser – fra manuelle over elektriske til computerstyrede – har taget danske trollingfiskere med storm. Dette i en sådan grad, at Cannon i dag sidder på 80% af det danske marked.
Markedet for avanceret udendørs beklædning er eksploderet i de seneste år, og også her sidder Normark Danmark AS med gode kort på hånden. Man er nemlig distributør af danske Geoff Anderson, som fremstiller ekstremtøj i absolut verdensklasse. Således var det Geoff Anderson, der fik lov til at ekvipere de danske styrker, der pt. er udstationeret i Irak.
Dygtige medarbejdere
Det er således mærkevarer i absolut verdensklasse, der udgør sortimentet hos Normark Danmark AS. Alligevel er det i lige så høj grad medarbejderstaben, der er skyld i firmaets succes i Danmark.
Det er som sagt Jens Larsen, der i dag sidder i spidsen for Normark Danmark AS. Med sig har han en række dygtige medarbejdere, som alle er med til at holde firmaet på sporet og væksten i vejret:
Det er Allan Magnus, som fulgte med til Randers fra SINI-Guldmann i Korsør. Allan er nu marketingchef for jagt & fiskeri samt chef for Wild Game kæden af butikker, der primært beskæftiger sig med jagt.
Det er Claus Lundfold, som blev headhuntet fra Sportshuset i Horsens. Han er nu produktchef for alt, hvad der hedder fiskegrej – dertil indkøbschef med fast adresse på øretævernes holdeplads, hvis han skulle få købt forkert ind!
Sidst, men ikke mindst er der sønnen Nils Larsen, som pr. 31.12. i år bliver den nye leder af Normark Danmark AS. Nils er uddannet cand.mag. i international kommunikation og markedsføring og har tilbragt tid hos såvel Normark Corporation i USA som i Shimano’s europæiske hovedkvarter i Wales, England.
Nils har læst på universitet i Tyskland og var, før han kom til Normark Danmark AS, produktchef hos Grundfos i Bjerringbro – med ansvar for ensartet internet hos alle Grundfos-afdelinger verden over.
Jens Larsen vil dog stadig våge over firmaet i et stykke tid, mens Nils kommer ind i arbejdet. Normark Danmark AS er således i de bedste hænder, og der vil også fremover være masser af førsteklasses produkter på hylderne til danske lystfiskere!
© 2004 Steen Ulnits
Del denne artikel: