Jul med Juletræet

shapeimage_3

En flue med mange former

Der findes i dag i hundredtusindvis af fluemønstre, og nye kommer til hele tiden. Man skal blot ændre nogle få ingredienser, og straks har man et nyt fluemønster, som man kan sætte sit navn på.

Er det således svimlende let at lave et nyt fluemønster, så er det ulig meget sværere at skabe en helt ny flue eller fluetype. Én, der slår an og fanger fisk fra generation til generation. Dem er der nemlig ikke ret mange af, og det allermeste har været prøvet mange gange før – dertil langt tidligere, end man i regelen tror.

Men det kan lade sig gøre, og jeg er ærlig talt ganske stolt over, at det er lykkedes for netop mig. Fluen er naturligvis “Juletræet”, som må siges at være en yderst relevant flue her i julemåneden! Den har nu mere end 20 år på bagen og har fanget i tusindvis af fisk utallige steder i verden.

Og faktisk har den udviklet sig ganske meget, siden det første eksemplar blev til i mit fluestik først i 1980‘erne. Og antaget mange nye former. Et Juletræ er således ikke bare et Juletræ længere. Derfor denne artikel, som vil se nærmere på, hvor mange forskellige måder man egentlig kan binde det samme Juletræ på. Alle med helt specielle funktioner.

Juletræet Classic

Det første Juletræ så dagens lys tilbage i de tidlige 1980‘ere. Det var i de syntetiske materialers barndom, og de første af slagsen var netop kommet til Danmark. Det var kærlighed ved første blik, da jeg så det nye materiale ved navn Flashabou. Sikke farver og sikket farvespil!

Ikke mindst den transparente og perlemorsfarvede udgave lyste i alle regnbuens farver. Betragter man den i medlys, er farverne guld og grøn. I modlys dominerer de røde og blå farver. Jeg måtte helt enkelt binde en flue af dette nye materiale!

shapeimage_4De første eksemplarer blev bundet som rørfluer, da de var tænkt som efterligninger af sværmende børsteorme. Senere blev rørene droppet til fordel for almindelige rustfri kroge á la Mustads klassiske 34007, som stadig er favoritten – med 34011 til langskaftede udgaver.

De første eksemplarer blev bundet med underkrop af rødt uldgarn, som hurtigt blev udskiftet med fluorød chenille – standarden i alle Juletræet Classic i dag. Og det gærde, som kommercielle fluebindere desværre altid springer over, da det ikke umiddelbart kan ses.

Men underkroppen er essentiel for fluens funktion, idet chenillen dels suger vand, så fluen synker let og og kan fiskes hurtigt gennem vandet. Og dels syner rødt gennem fletværket, når dette forhåbentlig hurtigt bliver flosset lidt af fisketænder – måske som en skadet fisk.

Men underkroppen gør fluen mere tidkrævende at binde, og derfor undlader mange kommercielle fluebindere den desværre. Og så er det altså ikke noget Juletræ længere. Det er falsk varebetegnelse. I den forbindelse er det vigtigt, at der både foran og bagved chenillen er nogle millimeter bart bindetrådsunderlag, som overkroppen siden bindes fast på.

Og så lidt om farver. Det oprindelige Juletræ blev bundet med rør af perlemorsfarvet Flashabou, fluorød bindetråd og fluorød chenille. Det er stadig klassikeren. Siden da har jeg bundet Juletræer i samtlige de farver, det flettede Flashabou-rør har kunnet fås i.

Perlemor holder stadig stand som den bedste allroundfarve – specielt i klart vejr og vand – men har fået konkurrence af yderligere tre farver med hver deres speciale.

066_51656

Min klare nummer to er fluorød, som er perfekt til grå og kolde dage, hvor fiskene er sultne og der ikke er så mange fødeemner i vandet. Perfekt farve til vinterfiskeriet – dertil en god farve i skumringen, inden det bliver rigtig mørkt. Hvor UV lyset dominerer for en stund. Den røde farve er ikke blot fluorescerende, men også fosforescerende – selvlysende. Det betyder, at den kan lades op i lyset af en lommelygte.

Dette gælder i endnu højere grad den fluogrønne farve, som jeg ligeledes har fanget rigtig mange fisk på. Den er også både flourescerende og fosforescerende, men den lyser endnu mere op end den røde og er derfor ideel til rigtigt natfiskeri – nu i lidt større størrelser end til dagfiskeriet. Hvor jeg om dagen i regelen bruger kortskaftede str. 4-6 fluer, sidder der langskaftede str. 2-4 fluer på forfanget om natten.

Sidste favoritfarve er rent sølv, som jeg kun bruger på langskaftede kroge str. 2-1. Det sølvfarvede rør er noget mere stift end de øvrige farver og egner sig derfor kun til større fluer. Mit klare valg, når der skal fiskes dybt eller trolles med store fluer og synkeline. Her har det sølvfarvede Juletræ taget rigtig mange rigtigt store ørreder og laks for mig.

Helt nystegne fisk er vilde med netop denne glitrende sølvfarve, som bedre end noget andet trigger den hugrefleks, de har med sig fra havet.

shapeimage_5

Juletræet Light

Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, og sådan var det også med Juletræet Light. For nogle år siden gik jeg I Vitus Berings berømte fodspor og havnede da for foden af de smukke Chugach Mountains nær Bering Gletcheren i det sydlige Alaska. Målet var sølvlaksene i Tsiu River, som løber netop her.

Og der var sølvlaks i stride strømme – aldeles friske fra Stillehavet, som lå kun få hundrede meter borte. Faktisk var der så mange nystegne og sølvblanke laks på 4-7 kg, at jeg løb tør for Juletræer allerede på tredjedagen. Og hvad gør man så? Jo, i bagagen har jeg altid et fluestik og en lille pose med de mest basale materialer – naturligvis altid, så jeg kan binde et Juletræ eller tre.

Men det skulle jo gå hurtigt, og fluerne måtte meget gerne være ekstra robuste, så de kunne modstå de nystegne laks’ skarpe tænder. Resultatet blev Juletræet Light, som springer over, hvor gærdet er lavest. Som dropper underkroppen af fluorødt chenillegarn, og som bruger mylarslangen som almindelig tinsel, der tørnes om krogen.

Et stykke rør bindes ind som hale, og resten tørnes om kroppen frem til hovedet. Nu foldes slangen så bagover som vinge – og fluen er færdig! Hale og vinge splittes op, og hele kroppen får en solid gang lak, så den holder bedre. Meget bedre. Endnu bedre holder den, hvis man har tid og mulighed for at give kroppen en gang epoxy i stedet.

Juletræet Light var en succes fra første kast. Jeg har ikke tal på, hvor mange laks den fangede, men de skal tælles i snesevis. Uden overdrivelse!

Juletræet Sandeel

Nu havde jeg lært lektien. Simple is beautiful! Fra Samsø og Djursland vidste jeg, at tobisyngel meget ofte står på havørredernes menu i maj-juni måned. Op til 80 af slagsen havde jeg fundet i maven på en enkelt halvmeters havørred. Fiskene var sågar blevet selektive enkelte gange – så meget, at de ikke ville have mine almindelige fluer, men blot fulgte dem interesseret ind til stangspidsen.

Løsningen var en modificeret udgave af et perlemorsfarvet Juletræet Light. Jeg undlod blot den afsluttende vinge, men ellers var resten det samme. Fluen bindes på en langskaftet rustfri krog str. 4-6 – gerne Mustads 34011 – og forsynes med små kuglekædeøjne fortil.

Resultatet bliver et meget strømlinet Juletræ, som synker hurtigt, og som derfor kan fiskes meget hurtigt hjem. En god klat lak eller lim på det inderste stykke af halen forhindrer, at denne vikler sig om krogskaftet under kastet.

Jeg bruger Juletræet Sandeel på sandede og især grusede lokaliteter med frisk strøm. Her holder tobiserne gerne til, når tidevandet veksler mellem høj- og lavvande. Jeg fisker den på en intermediate line, som gør, at jeg kan fiske effektivt – med fuld linekontrol – selv i ganske store bølger.

Og huggene? De er benhårde og kontante dræberhug!

Juletræet Bonefish

For nogle år siden skulle jeg med DR TV til Bahamas for at lave en udsendelse om bonefish og karibisk fluefiskeri. Jeg kom lidt sent i gang med forberedelserne og skulle fylde flueæsken i sidste sekund. Det var da, at jeg kom på ideen med at binde Juletræet som omvendt bonefish flue – á la klassiske Crazy Charlie.

IMGP0831-filtered

Der var ikke langt fra tanke til handling, og efter en lang aften ved fluestikket var en lille æske fyldt op med dugfriske Juletræer bundet upside down. De viste sig at være guld værd, da vi først stod ude på flats’ene – med kameraet rullende og løslinen trukket af hjulet. Min guide mente først, at mine nye Juletræer nok var lidt vel store og prangende.

– Too flashy! – Too big! lød dommen.

Men han måtte give sig, da det første halve dusin bones havde inhaleret fluen og leveret masser af god underholdning til DR seerne – med hundredmeter lange udløb og en knarre, der klagede sig højlydt.

Fluen leverede masser af action og blev hurtigt min nye favorit på de karibiske flats. Hvad den stadig er. Jeg behøver overhovedet ikke andre fluer for at fange alle de bonefish, jeg har lyst til. Turen til Bahamas endte da også med, at min producer klippede fluen af mit forfang. Nu ville han også fange bonefish!

shapeimage_6Juletræet Bonefish følger samme simple mønster og bindemåde som Juletræet LIght – blot bindes den omvendt på str. 4-6 kroge, med kort eller ingen hale og kuglekædeøjne fortil. Mindre ubelastede str. 8-10 udgaver kan være nødvendige til tailende bonefish på helt lavt vand. Så udelader man blot kuglekædeøjnene og er med i spillet igen!

Endelig binder jeg altid nogle Juletræet Bonefish i brun, som er en fremragende farve på mørk bund, hvor de såkaldte “kafferejer” indgår i føden.

Juletræet Cool Tree

Dette er et rigtigt high-tech Juletræ med alt, der bimler og bamler! Den kom til verden for et par år siden, hvor jeg var taget til Irland for at fiske havbars. Imidlertid kom en subtropisk storm i vejen for mine planer, og vi måtte sidde underdrejet i Wexford, mens palmerne lå vandret udenfor og 40.000 irske husstande blev uden strøm.

Det eneste, vi kunne foretage os, var at drikke rødvin og binde fluer! Min irske vært havde netop fået fat i nogle meget små japanske raslekugler indstøbt i små glasampuller. Og selv havde jeg nogle nye woblerhoveder i blød siliconeplast, som jeg ikke havde fået prøvet endnu.

IMGP0448

Inspireret af god snak, et hæderligt kvantum spansk rødvin samt en lokal whiskey (- eller var det to?) bandt jeg et par Juletræet Light – med raslekugler i maven og plastkrave om halsen. De så noget pompøse ud, syntes jeg – lignede mest af alt gravide hundestejler på steroider! Da jeg dagen efter præsenterede den for min værts kone, hørte hun forkert og udbrød spontant:

– Oh, what a Cool Tree!

Og så var den nye flue naturligvis døbt: “Cool Tree”. Hvad den har heddet lige siden.

Lidet anede jeg, at selvsamme flue året efter skulle give mig min største tigerfish nogensinde: En imponerende hunfisk på 14 lbs. – knap 7 kg. Min guide var behørigt imponeret, for det var den næststørste tiger, der nogensinde var registreret fanget på flue i Zambezi floden i Namibia. Havde jeg anmeldt den til IGFA, havde jeg været verdensmester i dag!

Siden leverede The Cool Tree varen, når fiskeriet gjaldt søens sandart på gydebankerne. De woblende bevægelser var lige det, der skulle til for at udløse hugget fra de ellers så træge sandarter på lavt vand. Måske raslelyden også bidrog til effektiviteten.

Til fiskeri i strømvand folder man kraven bagud, så den ikke yder for stor modstand i vandet. Omvendt i stillestående vand, hvor den fremadrettede krave bibringer fluen ekstra bevægelser under indtagningen. Desværre også øget vindmodstand under kastet…

Juletræet Popper

Seneste skud på stammen er en popper-udgave, som blot består af en færdig popperkrop beklædt med perlemorsfarvet mylarslange af største tilgængelige format. Det hele er imprægneret med epoxy, som for alvor kan holde på det sarte fletværk og gøre det modstandsdygtigt over for spidse tænder og skarpe bisser.

J-popper-filteredJuletræet Popper blev den flue, som gav mig både de fleste og de største barracudaer – for slet ikke at tale om jættestærke Jack Crevalle – da jeg gæstede Cuba i foråret 2009. Fluen kan næsten ikke være enklere, men fiskene elsker den!

Som det vist tydeligt er fremgået af ovenstående, så er et Juletræ ikke bare et Juletræ. Det er mere en fluetype end et fluemønster – præcis som eksempelvis Muddler fluer er det.

Juletræet kan bindes på mange forskellige måder, men stadig med nøjagtig de samme materialer. Og den fanger alle slags fisk alle mulige steder. Selv besværlige multer har jeg fanget på den – endda hele to arter!

juletrae-123

Der er således al mulig grund til at bruge den søde juletid og nogle mørke vinteraftener på at fylde friske Juletræer i æskerne til den kommende sæson.

Tilbage er så blot at ønske alle læsere af denne side et rigtig Glædeligt Juletræ og et Godt Nyt Fiskeår!