Johnny FISKER – og ikke kun for sjov!

Læs beretningen om en kreativ dansk lystfisker, hvis produkter har haft og stadig har betydning for fluefiskere over den ganske verden.

Jeg mødte ham første gang under mine tidlige studieår i Århus. Bevares, studiet krævede da megen tid, men det gjorde lystfiskeriet så sandelig også. Og med regelmæssige mellemrum stødte jeg på en fyr i en gammel Volvo fyldt med fjer fra Maos røde Kina!

Vision

“Vision” – et dansk bredspolehjul fra Johnny Fisker.
Foto © Steen Ulnits
 

Det var Johnny med det velklingende og meget passende efternavn “Fisker”. Johnny læste til cand. oecon på universitetet i Århus, og han finansierede sine studier ved at importere og videresælge fjer til fluebindere over det ganske land. Ind imellem fik han dog også tid til at fiske lidt havørreder ved de danske kyster og laks i de norske elve.

3M og frem

Men det skulle ikke blive ved det. Johnny havde nemlig masser af ideer og fik efterhånden også indsigt i produktudvikling og markedsføring. Da han blev færdig på universitetet i ’78, hev han teltpælene op og flyttede til Sjælland, hvor han har boet lige sidenI dag med hustru, 3 drenge og hund.

Årsagen var et job i salgs- og marketingafdelingen hos amerikanske 3M – ja, dem med fluelinerne. Det var dog i “Automotive” divisionen, der solgte forskellige produkter til bilbranchen.

Hos 3M mødte Johnny en nordmand ved navn Thorsen. Thorsen havde gang i fremstillingen af de første skum -flueæsker til 3M og inspirerede Johnny til at igangsætte en videreudvikling. Det resulterede i de en overgang så velkendte “Danica” flueæsker med skumindlæg. Korrosionsbestandige og dermed perfekte til dansk kystfiskeri.

Men det var nu på eksportmarkedet, at flueæskerne for alvor havde vind i sejlene. Ikke mindst USA aftog efterhånden rigtig mange af de danskfremstillede plastæsker.Nogle af verdens mest kendte firmaer som Orvis, Cabela, L L Bean og Dan Bailey med flere blev mangeårige kunder.

– Det første værktøj kostede 160.000 kroner, – det andet ligeledes. – Og det tredje var dyrere endnu, husker Johnny tilbage. – Der skulle sælges ret mange flueæsker for at få det til at løbe rundt!

Men det løb rundt. Endda i et sådant omfang, at Johnny blev en holden mand, da han i august for nu tre år siden solgte produktionen af plastæskerne til en dansk plastproducent. Han satte selv prisen – og fik den.

Årsagen til salget var en artikel i Dagbladet Politiken, hvor man portrætterede en dansk virksomhed, der alene levede af at eksportere til udlandet. Artiklen blev læst af interesserede investorer, der tog kontakt og bød på produktionen.

Pengene fra dette salg blev startskuddet til nye produkter. For ideer havde Johnny stadig nok af. De skulle blot realiseres, og nu var pengene der således.

I flere år havde Johnny Fisker arbejdet på et udvikle et førsteklasses fluestik sammen med sin svoger Thorkild Damm i Århus. Det var det nu hedengangne “Dan-Vice”, som med sine parallelle kæber holdt krogen urokkeligt fast under fluebindingen. Det gør de nu stadig – i hvert fald hjemme hos mig, hvor der stadig bliver bundet fluer på det fornemme stik.

Men en konkurrent i Århus kopierede ideen – med iværksætterydelse fra den danske stat – og dermed var det slut med den fidus. Johnny besluttede at nedlægge produktionen og satse på andre og mere lukrative produkter.

ATH Design

En spændende mulighed opstod, da den hollandske hjuldesigner og – producent Ari’t Hart gik konkurs for tredje eller fjerde gang med sit firma ATH. Johnny stod klar i kulissen og købte/overtog konkursboet – med tegninger, design og retten til at producere videre under det i seriøse fluefiskerkredse velkendte navn.

Det blev starten på “ATH Design”, som i dag har til huse i Århus, hvor svoger Thorkild nu er fuldtids på projektet. Thorkild er en engageret fluefisker, som med 25 års erfaring inden for maskiner og metal allerede havde konstrueret adskillige fluehjul til sig selv og sine venner.

Thorkild regner med, at årsproduktionen af ATH hjul fra Århus fremover vil ligge på godt 2.000 hjul, der typisk vil blive solgt til priser mellem 2.000 og 3.000 kroner.

De nye Århus modeller bliver stadig bygget ud fra samme grundlæggende design som de oprindelige ATH hjul. De vil således i videst mulig udstrækning bibeholde det unikke design, som Ari’t Hart gav dem fra fødselen i Delft, Holland.

Hertil hører en overdimensioneret énvejs skivebremse, som er integreret i den tykke spoleaksel via et kostbart envejs-nåleleje. Et bagstykke, som i flere tilfælde er minimeret til en let trekantet plade. Samt en karakteristisk ring af rustfrit stål, der effektivt beskytter aluminiumsspolen mod stød og slag.

Alle dele er fræset ud af massiv aluminium, som siden poleres og overfladebehandles, alt efter formålet. ATH hjul består således udelukkende af maskinfræsede metaldele, som skrues sammen. En konstruktion, som er dyr i fremstilling, men som samtidig sikrer noget nær ubegrænset levetid. Alt kan udskiftes og repareres, hvis det skulle blive nødvendigt.

Thorkild Damm har lagt produktionen af enkeltdele ud til en håndfuld danske underleverandører, som hver især er specialister på netop deres felt. Stumperne ankommer således til Århus, hvor Thorkild i dag selv samler de allerfleste ATH hjul.

Men der bliver også tid til at udvikle nye fluehjul. Til de mest imponerende hører “Salmon” og “Seatrout” hjulene med dobbelt bremsesystem. Hjul, der skal ses og opleves for helt at forstås. Dansk design i absolut verdensklasse.

Tilbage til plasten

Men er ATH metal og atter metal, så havde Johnny dog stadig en forkærlighed for plasten og dens mange muligheder. Det er der siden kommet to helt nye produkter ud af. Dels et nyt og meget avanceret fluestik ved navn “Innovation Cam” – dels det prisbillige “”CompO” fluehjul.

CompO

Det dansk-designede og dansk-producerede “CompO” hjul.
Foto © Steen Ulnits
 

“Innovation Cam” tager over, hvor det gamle Dan-Vice stoppede. Begge spænder de med parallelle kæber, men i tilgift hertil har Innovation Cam fuldt roterbare kæber, hvor fluen roterer helt om sin egen akse. Det er noget, som muliggør spændende nye teknikker, hvilket der sågar er lavet en hel video om!

Innovation Cam har naturligvis stadig kæber af hærdet stål, men består ellers i meget høj grad af støbte plastkomponenter. En kombination, der gør det muligt at fremstille et avanceret og holdbart fluestik til en rimelig pris.

Innovation Cam er da også blevet et stort hit i USA, hvor ikke mindst store postordrefirmaer som Cabela’s og Orvis med flere var hurtige til at tage de danske stik til sig. Pudsigt nok selvsamme Cabela’s, hvor Johnny tyve år tidligere selv købte sin allerførste flydering!

På hjulsiden lykkedes det efter stort forarbejde at udvikle et superstærkt storspole fluehjul helt i avancerede plast-compositter – kun med metal i bøsningen. “CompO” hjulet, der i dag fås i to størrelser, blev da også et øjeblikkeligt hit. Prisen var rigtig og designet helt i takt med tiden – med bred spole som den klare trend. Med alle de fordele, det nu engang medfører – hurtigere indtagning, mindre hukommelse etc.

CompO er herhjemme slået an som det helt rigtige valg til dansk kystfluefiskeri efter havørred. Størrelsen er rigtig og konstruktionen helt saltvandsbestandig. Da prisen samtidig er så lav, som tilfældet er, kan man snildt få råd til et hjul til hver enkelt line, man måtte have brug for.

Visioner for fluefiskere

Johnny Fisker er i de seneste år gået sammen med det finske firma OPM om udviklingen af en hel serie fluegrej til den kræsne fluefisker, der ikke vil betale ublu priser for grej fremstillet i USA eller England. Men som alligevel ikke vil gå på kompromis med kvaliteten.

Resultatet af dette samarbejde er blevet produkter, der markedsføres under varemærket “Vision”. Ikke mindst syd for den danske grænse er Vision fluestænger og fluehjul blevet populære, mens vi i Danmark nok ser mest til de udfræsede storspolehjul, der trods høj kvalitet kan sælges til fornuftige priser.

Johnny fortæller begejstret, at vi snart vil få en række helt nye fluestænger at se, som er fuldt på højde med de bedste amerikanske. Men som alligevel kun koster det halve.

De nye fluestænger er fremstillet på japanske klinger, og netop japanerne er jo kendt for deres uhørt strenge kvalitetskrav, når det gælder grej til fluefiskeri. Det japanske hjemmemarked er nemlig ikke blot uhørt købedygtigt – det er også uhørt krævende med hensyn til kvalitet, finish og detaljer.

Blandt nyhederne er en serie tohåndsstænger, som under testforløbet imponerede selv svorne Sage tilhængere – men bare til den halve pris.

Ud over stænger og hjul til kræsne, men prisbevidste fluefiskere fremstiller Vision også beklædning specielt til fluefiskere. Det sker i samarbejde med mærket “Geoff Anderson”, som vi kommer til – blot tilpasses modellerne, så de optimeres til netop fluefiskere og fluefiskeri.

Geoff Anderson

Det var utilfredshed med egne vadejakker, der førte til skabelsen af “Geoff Anderson” mærket. Johnny Fisker og hans fiskekammerater mente helt enkelt, at det kunne gøres bedre.

Og som sagt så gjort. Efter en del arbejde med research og design kom så et helt nyt tøjmærke – “Geoff Anderson” – til verden. Først med nye vadejakker helt efter Johnny’s egen smag og ønsker, der tilsyneladende også matchede med mange andre lystfiskeres. I hvert fald vandt de hurtigt indpas blandt danske kystfiskere. Og siden med et helt nyt sortiment beklædning til udendørs brug.

Først kom der teknisk beklædning til brug på bjergklatring, fjeldvandring og fisketure. Dernæst gik man ind på det stærkt ekspanderende marked for beklædning til tropisk og subtropisk klima – eller dansk sommervej, for den sags skyld. I det hele taget specialiseret beklædning til aktivt udendørs brug.

Overraskende hurtigt fik navnet “Geoff Anderson” etableret sig på et marked, der ellers bugner af andre kvalitetsprodukter. Men i regelen til helt andre priser end dem, som Geoff Anderson kan sælges til. Ofte sågar det dobbelte.

Med den nye produktlinje havde Johnny Fisker således fundet frem til en helt ny niche – en helt ny gruppe af pris- og kvalitetsbevidste forbrugere.

De nære ting

Johnny Fisker har dog ikke glemt, hvor det hele startede – med fjer fra Fjernøsten. Derfor investerede han undervejs i det nu velkendte firma “Swan Products”, der leverer førsteklasses fluebindingsmaterialer til grejbutikker i mange lande. Et firma, der holder til i Esbjerg.

Fluebindingsdelen er dog i dag solgt fra og er nu et belgisk firma med nær tilknytning til Swan, der nu fungerer som grossist med salg af produkter fra Vision, Teeny og Airflo med flere.

Johnny selv bor i dag i Tåstrup – trods sin jyske oprindelse. Som alle travle forretningsmænd får han ikke tid til at fiske så meget, som han gerne ville, men noget bliver det dog til.

Ofte snupper han sig et par timers morgenfiskeri i Ishøj havn, hvor det i høj grad er aborrerne, der må holde for – ind imellem sågar også havørreder på både 5, 6 og 7 kg. Eller han tager flyderingen med til Tempelkrogen, hvor det er Isefjordens havørreder, fiskeriet gælder.

Fiskeriet fra flydering holder han meget af og har dyrket intensivt i snart tyve år. Strækket ved Strøby er et yndet forårssted, hvor Johhny har fået flotte overspringere på op til 8,2 kg!

Men som eksportør af friluftsbeklædning og fiskegrej kommer Johnny naturligvis også lidt omkring i det store udland. Mest til USA, hvor der hvert år afholdes en stor messe udelukkende for producenter og forhandlere af fluegrej.

I forbindelse med disse messer bliver der også lejlighed til at teste grejerne under praktisk fiskeri. Flere gange har det været floden San Juan i New Mexico, der måtte holde for – med hidsige regnbuer på op til 8 lbs. taget på str. 24 fluer og 0.12 forfang.

Da dur kun det bedste fluegrej. Og det laver Johnny som beskrevet selv!

© 2001 Steen Ulnits