Fluehjul er simple af konstruktion. Alligevel er der tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget de kan udvikles. Vi har mødt en dansk hjulmager i verdensklasse.
En af menneskehedens største opfindelser var som bekendt hjulet, der for alvor fik udviklingen til at rulle. Og hjulet ligger stadig på Top Ti listen over opdagelser, der gør hverdagen lettere – for cyklister, bilister, togpassagerer og mange, mange andre – heriblandt lystfiskere. Uden et godt fiskehjul ingen vellykket fisketur. Så enkelt er det.
Hjulets oprindelige og fornemste opgave er at opbevare linen. Nogle hjul skal kunne kaste, mens andre primært er lavet til at fighte store fisk med. Endelig er der så fluehjulet, hvis opgave i mange tilfælde udelukkende er at opbevare den tykke flueline. En opgave, der ikke stiller ret store krav til konstruktionen. En simpel linetrisse, kunne man sige.
Alligevel er der næppe nogen anden enkel konstruktion, der har fået så megen bevågenhed som netop fluehjulet. I mange år skete der ikke den helt store udvikling på feltet, men så kom de computerstyrede drejebænke og revolutionerede fluehjulet helt og aldeles.
“Built to stop a train”
Pludselig kunne enhver med adgang til en computer og en drejebænk designe og fremstille sit eget fluehjul – fræset ud af en massiv blok flyaluminium af bedste kvalitet og forsynet med en avanceret skivebremse. Bremser “built to stop a train”, som amerikanerne med vanlig sans for dramatik udtrykker det.
Denne udvikling har givet den moderne fluefisker hjul af en kvalitet og funktion, han ikke havde turdet drømme om for blot få år siden. Hjul, der i mange tilfælde er bastant overkill. For her i Danmark svømmer ingen fisk omkring, der kræver ventilerede skivebremser. Sådanne fisk skal vi til troperne for at finde – i form af bonefish, tarpon med flere fisk, hvis fart og styrke virkelig kan sætte materiellet på en prøve.
Men man skulle jo være et skarn, hvis man ikke tog de nye hjul til sig – specielt da nu, hvor priserne samtidig er blevet overordentlig rimelige. Vi kan nu – uden at skulle i banken først -anskaffe os hjul med kvaliteter, der bedst kan sammenlignes med Porsche eller Ferrari på danske motorveje. Lækre produkter, der i sig selv kan tilføre fiskeriet en ekstra dimension – hvis man altså er til lækkert grej og ikke blot funktionelt værktøj.
Og det er ikke kun ude i den store verden, at vi finder udviklere og producenter af sådanne hjul. Faktisk har vi her i Århus en af de fremmeste af slagsen boende. Det er Thorkild Damm, der tidligere har været på banen – som manden bag overtagelsen og videreudviklingen af de kostbare hollandske ATH hjul.
ATH er dyre sager, som er forbeholdt de få fluefreaks med pengepungen i orden. Derfor har Thorkild Damm i mellemtiden udviklet og designet et helt nyt fluehjul, som skal tage konkurrencen op med de store producenter på verdensmarkedet. Et hjul i mellemprisklassen, hvor man i dag får rigtig meget for pengene.
Hjulmager med en VISION
En af hovedtankerne bag det nye fluehjul var, at der til hver størrelse hjulhus skulle være to forskellige spolestørrelser at vælge imellem. Ideen var og er, at man så blot kan skifte spole i stedet for at skulle skifte til et helt nyt hjul, når forholdene krævede en lettere eller tungere flueline.
Det er dyrt at udvikle nye produkter, og det tager forbløffende lang tid, inden et nyt produkt er klar til at komme på markedet. Et fiskehjul skal “field testes”, før det kan markedsføres og sælges. Det skal ud til vandet og bruges til praktisk fiskeri helst under de hårdest tænkelige omstændigheder, så eventuelle svagheder afsløres, før hjulet er ude hos kunden.
Her havde Thorkild Damm den store fordel, at han kunne bruge princippet i det velfungerende bremsesystem, der sidder i de dyrere ATH hjul. Det samme gjaldt systemet for spoleskift, som også findes i de nye hjul, der er udviklet i “VISION” regi – i et dansk-finsk samarbejde om fluegrej, der markedsføres verden over under navnet “VISION”.
Det nye Vision XLA har ligget klar til produktion i lang tid. Men der var stadig småting, som kunne forbedres, før den endelige godkendelse og det afgørende “go” til de store fabrikker i Fjernøsten kunne sendes afsted. Så var resultatet imidlertid også så godt, at Thorkild Damm ville lægge navn til hjulet, som jeg har haft lejlighed til at testfiske i nogle måneder.
– Det fungerer bare!
© 2004 Steen Ulnits
Del denne artikel: