Greys G-Tec

G-Tec

Fluefiskeri er traditionernes fiskeri. Det sker kun sjældent, at noget virkelig nyt kommer på banen. Greys nye G-Tec hjul og stænger er en klar undtagelse fra denne regel!

Som fluefisker og fiskeskribent er det mange nye stænger og hjul, man har mellem hænderne. Derfor skal der efterhånden meget til, før man bliver imponeret.

Tilsyneladende mener de fleste producenter af fluestænger, fluehjul og flueliner, at vi for længst har nået Paradiset – at vore dages fluegrej er perfektioneret og forfinet i en sådan grad, at der ikke længere er meget tilbage at gøre, ændre eller forbedre. Derfor ser det meste grej aldeles ens ud. Det er blot farve og finish, der skiller producenterne og produkterne fra hinanden.

En sjælden gang rykker vi dog lidt. Det skete for alvor, da Fenwick lancerede kulfiberstangen i 1973. Det skete igen, da Loop eller rettere: Danielsson lancerede storspolehjulet. Og det skete, da Airflo lancerede flueliner af polyurethan i stedet for PVC. Siden da er der ikke sket det helt store.

Men så kastede nordengelske Greys – et søsterselskab af hæderkronede Hardy – sidste år sine G-Tec stænger og hjul på banen. Her var der spekuleret over tingene. Her var intet taget for givet, og her var der derfor tænkt helt nye tanker.

– Nådada, tænkte jeg, da jeg første gang så billeder af de nye G-Tec produkter fra Greys. – Kan fluegrej også se sådan ud? Faktisk kriblede det gevaldigt i fingrene for at prøvekaste og testfiske de nye grejer, men der skulle gå lidt tid, førend det var så vidt. Først skulle Hardy og Greys nemlig have en dansk distributør, og det blev Fairpoint Outdoors i Allerød.

Det gode ved denne ventetid var imidlertid, at Greys i mellemtiden havde udvidet sortimentet og tilføjet en række 6-delte G-Tec modeller, som var og er meget relevante for fluefiskere på farten – eksempelvis undertegnede. Stor var spændingen derfor, da posten en dag dukkede op med det nye grej – i form af en 6-delt G-Tec 9’6″ #7 stang med tilhørende G-Tec 380 hjul.

Grejet blev rigget til – og så satte vinteren ellers ind med en sidste slutspurt, som forsinkede testen en del. Efter påske var det dog så vidt, og på en række fisketure til fjord og hav kunne jeg efterhånden danne mig et indtryk af det nye grej.

G-Tec_rod_2

G-Tec 9’6″ #7, 6-delt
 

Stangen, der i adskilt tilstand blot måler 58,5 cm i sit lille grå transportrør af kulfiber, har en matgrå, poleret og ulakeret klinge af højmodulær kulfiber. Greys angiver ikke modulus. Meget diskret og elegant ser den ud med sine sorte beviklinger om de étbenede løberinge.

Pæreformet topøje af bedste kvalitet samt to Fuji skyderinge med indlæg af aluminiumoxid. Det er bare i orden – men bestemt ikke revolutionerende nyt.

Det er til gengæld håndtaget og især hjulholderen, som virkelig syner af noget og er ren space age. Der er ikke så lidt RoboCop over designet, der er i en klasse for sig. Dertil aldeles funktionelt og spændende at se på med sin titanium-finish.

Det fastholder hjulet til UG, men passer ikke nødvendigvis til alle andre hjul på markedet. Det er naturligvis meningen, at hjulet skal være et G-Tec, der passer som fod i hose i holderen. Det sidder urokkeligt – og forbliver siddende.

Håndtaget er rundet med Duplon skumplast for neden og har en indlæg af samme, hvor tommelfingeren skal hvile – mener i hvert fald konstruktørerne hos Greys. Det er jo ikke alle, der kaster med tommelen øverst på håndtaget.

Undertegnede bruger eksempelvis altid pegefingeren øverst – også til lange kast. I praksis viste det sig imidlertid, at man udmærket kan kaste med dette håndtag – selv med pegefingeren øverst – så det skal altså ikke afskrække nogen.

G-Tec_3 G-Tec_4 G-Tec_Rod

En lille dråbe malurt i bægeret er dog korkkvaliteten, som ikke er second to none. Det kan godt betyde noget efter længere tids brug – specielt, når der som her en indfældet skumplast i korken. Da bør korken være så tæt og poreløs som muligt. Tiden vil vise, om det er et problem, men korken er som sagt set bedre på andre stænger i samme prisklasse.

Det er en smal sag at samle de seks dele til en hel stang. Andre kvalitetsstænger har ofte prikker, der skal gøre det lettere at samle stangen rigtigt – hvis altså prikkerne sidder rigtigt. Og det er ikke altid tilfældet. I så fald er de til mere skade end gavn.

Not so med Greys G-Tec, hvor prikkerne er skiftet ud med tydelige striber, som gør samlingen til en leg. Det er en fornøjelse at se, hvordan disse striber sidder fuldstændig på linje med øjerne – en af de små, men vigtige detaljer, som gør stort indtryk i det daglige.

Stangen kaster fremragende med den WF7 line, den er designet til, men den bærer uden videre en tungere WF8. Har man brug for en synkeline, kan man med fordel vælge 8’eren i stedet for en 7’er. Det giver en langsommere kasterytme, som passer bedre til den tyndere og hurtigere synkeline.

Desværre markedsføres Grey’s egne liner ikke i Danmark, så jeg var henvist til andre liner. Stangen blev især testfisket med en Cortland 444 WF 7 F og en Fenwick Aircutter II WF 8 I. Ikke uventet leverede stangen de længste kast med WF 8 linen, der belaster stangen noget nær perfekt, men den langklumpede Cortland 7’er fungerede også fint og kunne levere små fluer med lidt mere finesse – men altså på kortere hold.

G-Tec 380

Til en speciel stang hører naturligvis et lige så specielt hjul. Det får man til fulde med Greys ligeledes nye G-Tec hjul, der er designet specielt til G-Tec stængerne. Også her har man tænkt nye tanker og intet taget for givet. Måske derfor er G-Tec hjulene fremstillet i Korea, hvor de fleste andre hjul fremstilles i Kina.

G-Tec_Reel

G-Tec hjulet tager storspolekonceptet til det yderste – ved helt enkelt at fjerne næsten alt det inderste af hjulet. Tilbage af den massive T-6061 aluminiumsblok er blot tre stivere, mens resten er luft og lav vægt. Man kan således se ret igennem de nye G-Tec hjul, der er forsynet med en konventionel flerskivebremse af høj kvalitet. Den justeres let med en stor skrue på bagsiden af hjulet.

Mange, hvis ikke de fleste, storspolehjul har spoler, som skal skrues af og på. Det ligger åbenbart i konstruktionen, at sådan må det være. Men ikke på et G-Tec, hvis spole let fjernes og skiftes med et enkelt klik på en lille pal – præcis som på de allerfleste gamle dages fluehjul. En klar fordel i forhold til skruen.

Almindelige fluehjul har normalt en hjulfod, som er fastgjort til hjulhuset med to skruer. G-Tec har tre – en kendsgerning, jeg hæfter mig specielt meget ved efter at have kroget, fightet og landet en 7 kg tung tigerfish i Afrikas Zambezi flod. Efter fighten var hjulfoden på mit amerikanske FlyLogic hjul gået løs – så voldsom var fighten og specielt fiskens første udløb. – Måske en tredje skrue havde forhindret dette? G-Tec har den i hvert fald.

Greys har til G-Tec valgt et metalhåndtag, som med sine tre røde O-ringe af gummi giver et rigtig godt greb under alle forhold. En konstruktion, som man har lånt fra hollandske ATH, der har brugt den med held i mange år. Det virker godt og ser Hi-Tech agtigt ud!

G-Tec hjulet er ventileret overalt – spolens underside dog undtaget – hvilket er med til at holde vægten nede på acceptable 180 gram. Acceptabelt i forhold til linekapaciteten på WF8F plus 100 meter 20 lbs. bagline.

G-Tec leveres i et praktisk neoprenetui, som kan bruges med hjulet siddende på stangen. Som alle hjuletuier bør kunne, så hjulet beskyttes mod ridser og skrammer under transport. En smart detalje er den lille lomme på siden, hvor man kan opbevare ekstra forfang, så de altid er ved hånden.

G-Tec_fish

Konklusion

Man kan roligt sige, at Greys er sluppet godt fra G-Tec konceptet. Det fungerer bare og ser rigtig godt ud – hvis man vel at mærke ikke er traditionalist. Der er kælet for designet, som vækker opsigt overalt – hvis det nu er det, man stræber efter.

Korkkvaliteten på den testede stang kunne have været bedre – og burde have været det. Transportrøret i kulfiber ser smart ud, men et corduraklædt plastrør fungerer langt bedre i praksis. Men bortset fra dette så er G-Tec en oplagt mulighed for den kræsne fluefisker, der gerne vil prøve noget nyt!

Vejledende udsalgspris for hele sættet: Ca. 7.000,- kroner.

© 2008 Steen Ulnits