ATH: Verdenshjul fra provinsen!

Verdenshjul fra Provinsen! De er dyre, men dejlige. De er designet i Holland, og de sælges fortrinsvis i USA. Men nu fremstilles de midt i Århus by!

Jeg mødte ham første gang i 80’erne, hvor jeg afholdt et kursus i kystfluefiskeri på Als – med deltagere fra England, Tyskland, Holland og Belgien.

ath

Jeg kunne helt enkelt ikke undgå at lægge mærke til ham. Dels var han en dygtig fisker, som allerede på førstedagen kunne lande sin første kystørred nogensinde. Og dels brugte han et fluehjul, jeg aldrig før havde set. Et hjul, der så radikalt anderledes ud.

På andendagen fandt jeg så ud af, at manden var fra Holland og hed Ari’t Hart. Og at han allerede dengang var en anerkendt industriel designer, maler, billedhugger og så naturligvis fluefisker!

Ari’t Hart blev født i den hollandske by Delft, hvor han voksede op omgivet af teknologi. Det var derfor helt naturligt, at han uddannede sig til maskiningeniør – en uddannelse, der gjorde det muligt for ham at forene det kunstneriske design med virkelig funktionalitet.

Det gjorde han tidligt brug af som fluefisker, idet han allerede i 1959 fremstillede sit første fluehjul – til eget fiskeri, naturligvis. Det blev til adskillige prototyper, inden de første ATH hjul blev sat i produktion – og solgt.

Rygtet spredte sig hurtigt, at der i Holland var en mand, som byggede unikke fluehjul. En støt stigende efterspørgsel blandt liebhavere gjorde, at Ari’t Hart i 1984 påbegyndte en reel serieproduktion af udvalgte modeller. Først med Europa som den vigtigste aftager, men snart med USA på førstepladsen.

Men selv om man er en dygtig designer og fluefisker, er det jo ikke sikkert, at man også er en god forretningsmand. Det lykkedes således Ari’t Hart at gå konkurs med sin ATH virksomhed hele fire gange, inden han måtte sælge det hele – prototyper, tegninger, stumper og produktionsret – til højstbydende.

Fra Holland til Danmark

Ude i kulissen stod en mand fra Danmark og ventede. Det var fluefiskeren Thorkild Damm, som med 25 års erfaring inden for maskiner og metal allerede havde konstrueret adskillige fluehjul til sig selv og vennerne.

Sammen med sin svoger købte Thorkild nu hele ATH og flyttede produktionen til et kælderlokale i Århus midtby. Thorkild havde ekspertisen og de rette kontakter – svogeren de fornødne kroner til overtagelsen.

Thorkild Damm anslår, at der pt. findes mellem 18.000 og 20.000 ATH hjul rundt omkring ved alverdens fluefiskevande. Hjul, som fremover alle vil blive serviceret gennem det nystiftede ATH International Design Aps.

Han regner med, at årsproduktionen af ATH hjul fra Århus fremover vil ligge på godt 2.000 hjul, der typisk vil blive solgt til priser mellem 2.000 og 3.000 kroner.

De nye Århus modeller vil stadig blive bygget ud fra samme grundlæggende design som de oprindelige ATH hjul. De vil således i videst mulig udstrækning bibeholde det unikke design, som Ari’t Hart gav dem fra fødselen i Delft, Holland.

Hertil hører en overdimensioneret énvejs skivebremse, som er integreret i den tykke spoleaksel via et kostbart rulleleje. Et bagstykke, som i flere tilfælde er minimeret til en let trekantet plade. Samt en karakteristisk ring af rustfrit stål, der effektivt beskytter aluminiumsspolen mod stød og slag.

Alle dele er fræset ud af massiv aluminium, som siden poleres og overfladebehandles, alt efter formålet. ATH hjul består således udelukkende af maskinfræsede metaldele, som skrues sammen. En konstruktion, som er dyr i fremstilling, men som samtidig sikrer noget nær ubegrænset levetid. Alt kan udskiftes og repareres, hvis det skulle blive nødvendigt.

Klassiske modeller

Thorkild Damm har lagt produktionen af enkeltdele ud til en håndfuld danske underleverandører, som hver især er specialister på netop deres felt. Stumperne ankommer således til Århus, hvor Thorkild selv samler de allerfleste ATH hjul.

At pasningen er utroligt præcis, kan jeg ved selvsyn konstatere under besøget hos ATH. Stumperne bare glider sammen som i slow motion, inden skruerne strammes og sikres med en dråbe industrilim.

Så kommer hjulene i en lille papkasse, hvori ligger et beskyttende læderetui. Det kan sidde om hjulet, mens dette er monteret på stangen. Den bedste måde at undgå ridser og skrammer på et hjul, der kun bliver mere værd med årene. Et typisk samlerobjekt, som naturligvis er graveret med serienummer. Ejerens navn kan naturligvis også indgraveres.

Thorkild Damm har udvalgt et antal af de gamle og klassiske ATH modeller, som fortsat vil blive produceret. Dog eksperimenterer han løbende med nye materialer og nye overfladebehandlinger, som kan gøre hjulene både bedre og kønnere at se på. Han arbejder også på at rationalisere produktionen, så flest mulige stumper er de samme i flest mulige modeller.

Til de klassiske ATH hjul hører “S” serien, som med sine anodiserede materialer og store linekapacitet er beregnet til brug i saltvand. Og så “F” serien til det lettere og mere klassiske fluefiskeri i ferskvand. Sidstnævnte er med sin karakteristiske diamantformede hjulgavl blandt de mest efterspurgte ATH modeller overhovedet.

Nye modeller

Thorkild tog F-seriens hjul og kiggede grudigt på, hvor der kunne rationaliseres i produktionen, uden at det på nogen måde gik ud over kvalitet og materialer. Resultatet blev “Gallatin” seriens tre modeller, som på flere måder er forenklede og forbedrede udgaver af de klassiske F-hjul. Og det til priser, som typisk ligger en lille tusindlap under forbilledet!

ath-2

Med i produktionen er også “Remco” hjulet, der som det eneste fluehjul kan beskues på “Museum of Modern Art” i New York, USA. En lille juvel af et fluehjul i den lette klasse, kendetegnet af en forskudt hjulfod i titanium. Samme forskudte hjulfod finder man på “anti-reverse” modellen AR2, hvor håndtaget står stille, når fisk eller fisker trækker line af spolen.

Spændende nytænkning finder man også på “Salmon” og “Sea Trout” hjulene, der er vaskeægte Århus-modeller udviklet specielt til 2-håndsfiskeri. De har en dobbelt bremse, hvor man først grundjusterer bremsekraften med en centerskrue. Herefter kan man fin- og lynjustere bremsen ved ganske enkelt at dreje på hele hjulgavlen. Den grundindstillede bremsekraft kan således ikke overskrides, og forfanget burde derfor ikke kunne sprænges af selv den vildeste fisk.

Thorkild Damm arbejder konstant på nye prototyper i eget design. De første seriefremstillede Århus-hjul nogensinde er allerede ude på verdensmarkedet og nye på vej – alle med det karakteristiske ATH logo på “kølerhjelmen”!

© 1998 Steen Ulnits

Efterskrift:
Produktionen af ATH hjul er nu desværre ophørt, da Thorkild Damm er gået på pension for at få mere tid til fiskeri!