En amerikansk pontonbåd dedikeret til fiskeri i saltvand. En gedigen saltvandsbestandig sag, som imidlertid vejer godt til…
Det var en af de rigtig gode forårsdage. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og vinden var svag fra sydvest. Jeg havde netop pakket grejet og var på vej ud af døren for at motionere min kastearm og – forhåbentlig – et par velvoksne ørreder, da UPS-manden pludselig dukkede op.
– Jeg har en stor sag til dig, sagde han. – Hvor vil du have den hen?Jeg var lidt i vildrede, for jeg ventede ingen pakker. – Jamen, bare kom op med den, så ser vi på det.
Det viste sig at være ikke én, men to store og meget voluminøse pakker. “Creek Company” stod der på pakkerne, og pludselig dæmrede det lidt. Jeg havde jo året før – ved et stort sport show i USA – mødt en venlig repræsentant for netop dette firma. Og de lavede pontonbåde. Så kunne det mon være…?
Det kunne det. Med i pakke 1 var en hilsen fra netop den mand, jeg havde hilst på året før i USA og udvekslet visitkort med. Hans firma – navnet er Creek Company – havde udviklet en speciel pontonbåd til netop saltvand, som jeg havde fortalt ham om. De havde nu ikke udviklet den til dansk saltvand, men amerikansk – nærmere betegnet de meget salte “flats”, der findes i Florida.
– Den er ideel til backwater fishing i mangroven, skrev han i følgebrevet. – Måske den også kan bruges i Danmark?
Gedigen amerikaner
Se, det var jo noget af en positiv overraskelse på en i forvejen god dag. Jeg var fristet til at pakke den ud med det samme, men havde dog åndsnærværelse nok til at lade den ligge, til jeg kom hjem igen efter fisketuren – dog uden at have fanget fisk over målet. Så var det ekstra skønt at have noget spændende at komme hjem til!
Det viste sig at være en ganske stor båd – en rigtig gedigen amerikaner, som vi også er vant til det fra deres biler. 9 fod lang var den og hele 5 fod bred. Vægten var i ulastet stand ikke mindre end 34 kg, hvilket ikke er sådan at slæbe rundt på ene mand. Og årerne de største, længste (7 fod) og tungeste, jeg endnu havde set!
Pontonerne var af den 2-delte type, så man alt i alt råder over to pontoner med fire separate luftkamre. En rar sikkerhed, hvis uheldet skulle være ude – i form af skarpe muslinger eller skjult pigtråd. Det sidste har jeg før været ude for – skjult under en sandbanke på bredden af Mariager Fjord. Ingen spøg, skal jeg hilse og sige. Jeg kom med nød og næppe tilbage over fjorden igen…
Det var sikkerheden. Vægten skyldes ikke mindst, at denne specielle saltvandsmodel har et “stand-up casting deck” af aluminiumsplader med skridsikkert diamantmønster. Dækket er foran sædet og strækker sig hele vejen rundt om båden. Man kan således vælge ikke at udstyre båden med tasker og råder da over en båd, man kan stå op i og kaste fra. Hele vejen rundt. I hvert fald ifølge producenten.
Well. Båden er utroligt stabil, og man kan sagtens stå op og kaste fra den. Hvis ens balanceevne er bare nogenlunde. Det er og bliver dog noget, man skal reservere til sommermånederne, hvor en dukkert ikke er nogen katastrofe. Og så lade være med at fortælle Søsportens Sikkerhedsråd om det. De vil ikke kunne lide det…
Stor lasteevne
Vælger man ikke at stå op under fiskeriet, kan båden til gengæld laste det utroligste – uden at gå i stykker, vel at mærke. Desværre har vi jo herhjemme her på det seneste set flere afskrækkende eksempler på billige kinesiske både, hvis alurammer er knækket. Hvis svejsninger er så dårlige, at en dansk smedelærling ville dumpe, hvis han lavede dem. Og hvis rammer er lavet af aluminium så tyndt og dårligt, at det ikke holder til at blive svejset i.
Det er naturligvis ikke tilfældet med denne amerikaner, hvis ramme er fremstillet i ekstra kraftig aluminium med bundsolide svejsninger af bedste kvalitet. Det hele er solidt “powder coated” og giver et rigtig robust indtryk.
Den bageste lasteplads passer præcis til en stor og stærk campingbox, som jeg fandt ude hos Harald Nyborg – min yndlingsleverandør af alt, der på én gang skal være godt og billigt. I den er der rigelig plads til alt det, man måtte få brug for i løbet af en lang fiskedag på vandet. Supplerer man med de to store sidelommer, er det lige før, at man kan have hele familien med…
Spøg til side. Der er rigtig god plads, og Flats Raider er da også godkendt til at laste hele 170 kg – nok til selv den største mand og alt hans udstyr. Der er naturligvis også et robust beslag til påhængsmotor – samt en stangholder, der klarer såvel spinne- som fluestænger.
Motorbeslaget var oplagt til montering af et trailerhjul, men udformningen gjorde det ikke så ligetil at gå fra tanke til handling. Jeg fik købt et luftfyldt trailerhjul med beslag hos Harald Nyborg, men beslaget måtte en tur om af Teknisk Skole i Randers, førend det var så vidt. Så funklede det til gengæld også i rustfrit stål og er specialtilpasset i en sjældent høj grad.
Beslaget kan justeres i højden og fastgøres nemt og bekvemt med to møtrikker med låsesplit i. Nu kan jeg bekvemt køre trillebør med min Flats Raider og på denne måde søsætte den de fleste steder. Uden vil det ikke være nemt – i hvert fald ikke alene.
Det er en stor båd, og den er derfor lidt tung at ro. Den skriger på en påhængsmotor, og det fik den. Heldigvis passer den fint til min 3,5 HK Tohatsu, som vejer sølle 17 kg. Fjerlet for en gedigen båd som denne, men rigeligt til at drive den. Den skal dog trimmes lidt, førend den sejler godt.
Konklusion
Flats Raider er en rigtig dejlig båd – når først den er på vandet. Stor og stabil, som den er. Men inden da kan den godt virke lidt afskrækkende med sin størrelse og vægt, og uden omtalte trailerhjul er den ikke nem at flytte rundt med.
Enhver amerikaner med respekt for sig selv kører da også rundt med den færdigriggede pontonbåd på ladet af sin store pickup truck – der naturligvis er 4-hjulstrukket, så han kan bakke den helt ned i strandkanten og søsætte båden direkte.
Det er desværre de færreste danske pontonbådsfiskere forundt at have en sådan dyt. Vi må klare os med mindre. Men båden?
Den smager rigtig meget af saltvand – og Amerika!
© 2009 Steen Ulnits
Del denne artikel: