Jo større pontonbåd eller gummibåd desto større fleksibilitet og længere aktionsradius. Desværre stiger vægten også, og dét mindsker mobiliteten…
I flere år havde jeg en bil så stor – en 4-hjulstrukket kassevogn – at jeg uden problemer kunne have min pontonbåd liggende samlet i bagagerummet. Selv da jeg skiftede min oppustelige Water Otter ud med en Hobie Float Cat med faste pontoner kunne den være der. Og 4-hjulstrækket gjorde, at jeg næsten altid kunne komme helt ned til strandkanten med båden og søsætte den der.
Men så fik jeg en anden bil – stadig 4-hjulstrukket – med et mindre bagagerum. Nu kunne en færdigsamlet pontonbåd ikke længere være der, og helt umuligt var det da med den ellers dejlige Float Cat med de faste pontoner. Den er og bliver en drøm at ro, da den skærer gennem vandet som en anden båd med fast skrog. Men den fylder altså…
Der kom derfor nye oppustelige pontonbåde til, som kunne være i min nye bil. Float Cat’en blev henvist til en permanent placering ved sommerhuset, hvor der dog er et par hundrede meter til stranden – ad en smal og snoet sti. Her viste det sig hurtigt, at den er for tung at slæbe frem og tilbage. Med det uundgåelige resultat, at den stod og samlede støv under halvtaget.
Lige indtil jeg en dag faldt over et trailerbeslag, som jeg havde købt for et par hundrede kroner hos Harald Nyborg. For pokker da. Min Hobie Float Cat blev jo leveret med et beslag, som jeg et par gange havde benyttet til en lille elmotor. – Kunne jeg da ikke fastgøre trailerbeslaget på denne plade?
Som tænkt så gjort. To 9 mm huller og to ditto rustfri bolte med tilhørende møtrikker senere kunne jeg beskue mit stolte værk: En Hobie Float Cat med hjul! Ganske vist kun et enkelt, og ganske vist ikke med luft i, men af fast gummi. Til gengæld havde hele herligheden kun kostet godt to hundrede kroner! Nu kunne og kan jeg så lege trillebør de få hundrede meter ned til stranden. Min Float Cat havde fået nyt liv!
Skræddersyet beslag
Systemet fungerer fint og har gjort det nu i et par år. Da jeg for et par år siden pludselig fik tilsendt en stor ny pontonbåd fra USA – en “Flats Raider” fra Creek Company – stod jeg igen med samme problem. Den var stor, tung og stabil – men meget lidt handy med sine mere end 40 kg i fuldt lastet tilstand.
Løsningen måtte være lidt á la den fra sommerhuset, så jeg købte et nyt trailerbeslag – nu opgraderet med oppusteligt gummihjul – hos selvsamme Harald Nyborg. Det var lidt dyrere, men ikke meget. Til gengæld viste det sig noget mere besværligt at få monteret beslaget på pontonbåden.
Jeg gik i tænkeboksen, udtænkte og tegnede min idé til et dedikeret beslag. Med hjælp fra min gode nabo og gode folk på Dansk Metal kunne jeg et stykke tid senere montere et meget fornemt trailerbeslag på min nye Flats Raider – bøjet og svejset i det fineste syrefaste rustfri stål!
Flot ser det ud, og godt sidder det fast. Nu er det pludselig langt lettere at få den færdigriggede båd de ofte få meter fra bilen og ned i strandkanten. Keine Hexerei – nur Behändigkeit!
Samme konstruktion kan bekvemt monteres på hækbrættet af mindre gummibåde, som på denne måde også bliver mere transportable – specielt for én mand. Skal det være rigtig godt, monterer man to beslag – et på hver siden af motorpladen. Skal det også være komfortabelt, er der selvfølgelig luftgummihjul på.
H. Nyborg. Så kører det for dig!
© 2009 Steen Ulnits
Del denne artikel: